Toyota Aygo X

Nowa miejska Toyota z rozwiązaniem, na które wszyscy czekali. To będzie hit!

Toyota zaprezentowała odświeżony model Aygo X, a wraz z nim rozwiązanie, którego ze świecą szukać w segmencie A. Fani oszczędnych miejskich samochodów będą mieli powody do radości. 

Toyota Aygo X to crossover segmentu A, który oczywiście nawiązuje do modelu Aygo, który oferowany był od 2005 do 2022 roku. Japoński „maluch” ustąpił miejsca nieco większemu bratu, który zyskał nadwozie modnych obecnie croswsoverów, choć nie urósł na tyle, żeby wypaść z segmentu A.

Samochód od samego początku produkowany jest w czeskim Kolinie, a od 2022 w Europie swoich nabywców, którzy cenią sobie małe miejskie auta, znalazło już ponad 287 000 Aygo X-ów.

Toyota Aygo X
fot. Toyota

Nowy wygląd

Japończycy wprowadzając na rynek nową wersję modelu oczywiście przeprowadzili kompleksowe modyfikacje, które widać na pierwszy rzut oka. Przeprojektowana maska, reflektory oraz grill mają wpisywać się w obecną linię stylistyczną Toyoty. Dodatkowo kierunkowskazy zostały przeniesione do obudowy lusterek, a nadkola mogą skrywać 17- lub 18-calowe felgi aluminiowe. Jeżeli ktoś chciałby dodać więcej charakteru swojemu Aygo X-owi to może zdecydować się na malowanie z czarnym dachem i progami, a w katalogu mają pojawić się nowe kolory.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tajne negocjacje wyszły na jaw. Toyota chciała ratować Nissana w kryzysie

Toyota Aygo X
fot. Toyota

Mały, ale przestronny

Choć Aygo X zdecydowanie jest małym samochodem, to Toyota deklaruje, że w środku jest bardzo przestronnie. Według zapewnień producenta cztery osoby będą mogły zaliczyć komfortową podróż, a dodatkowo będą miały dostęp do bagażnika o pojemności 231 litrów. W kabinie na kierowce będą czekać cyfrowe wskaźniki o przekątnej 7-cali, panel sterowania klimatyzacją oraz dwa porty USB-C, które maja być dostępne w standardzie.

Standardem ma być także bardziej komfortowa podróż związana z lepszym wyciszeniem samochodu. Toyota poprawiła izolację maski, wygłuszenie deski rozdzielczej, a także dodała osłony pod silnikiem, które mają znacząco obniżyć poziom hałasu w kabinie. W wyższych wariantach wyposażenia mają być dostępne także szyby czy maty akustyczne. We wnętrzu natomiast bogatsze warianty Aygo X zyskają ładowarkę bezprzewodową, cyfrowy kluczyk, elektrycznie składane lusterka i system oczyszczania powietrza nanoeX.

Kierowcom w codziennej jeździe ma natomiast pomagać pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, który ma być wyposażony w udoskonalony układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, asystenta utrzymania pasa ruchu, a także nowych dla tego modelu układu awaryjnego zatrzymania pojazdu i proaktywnego asystenta jazdy. Dodatkowo, po raz pierwszy w Aygo X, systemy będą mogły być aktualizowane bezprzewodowo.

Toyota Aygo X
fot. Toyota

Więcej mocy, dzięki technice

W nowym Aygo X po raz pierwszy pojawi się także pełny układ hybrydowy – dokładnie taki sam jak w modelu Yaris. To pierwszy raz, kiedy samochód segmentu A będzie wyposażony w taki napęd, a Toyota deklaruje, że mniejszą emisją CO2 będą mogły pochwalić się jedynie w pełni elektryczne modele.

Samochód ma dysponować łączną mocą na poziomie 116 KM i zapewnić przyśpieszenie od 0 do 100km/h w mniej niż 10 sekund. Przy emisji dwutlenku węgla na poziomie 86 g/km nowa Toyota ma spełniać wymagania stref niskiej emisji. Co więcej inżynierom Toyoty udało się dostosować komponenty hybrydowe do dotychczasowego rozstawu osi (2430 mm) oraz utrzymać taką samą pojemność bagażnika, co w poprzednik. Wszystko dzięki zastosowaniu dwóch stosów ogniw akumulatora, które ułożono równolegle wzdłuż tylnej części podłogi. Jedynym rozmiarem jak wzrósł w nowym Aygo X jet przedni zwis – o 76 mm – jednak japońscy projektanci zachowali dobrze znane proporcje nadwozia.

Toyota chwali się także, że nisko umieszczone akumulatory poprawiają środek ciężkości, co w połączeniu z promieniem skrętu na poziomie 4,7 metra ma czynić nowy model idealnym i przyjemnym w prowadzeniu podczas podróży nawet najciaśniejszymi uliczkami.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Toyota i Subaru łączą siły. Nowy elektryczny SUV już w 2026 roku

Toyota Aygo X GR

„Maluch” jak z Le Mans!

Dla tych, którzy miejską zwinność chcieliby wzbogacić odpowiednim wyglądem Toyota przygotuje także Aygo X w wersji GR Sport! Wariant nawiązujący do sportowych sukcesów zespołu TOYOTA GAZOO Racing wyróżnia się specjalnym lakierem Mustard połączonym z czarnym dachem oraz maską. Dodatkowo samochód otrzyma także felgi GR Sport, jak i również we wnętrzu nie zabraknie sportowych akcentów.  w czerni i szarości oraz haftowane logo GR.

W wersji GR Sport nie zabraknie także zmodyfikowanych podzespołów – m.in. elementów zawieszenia, a także układu kierowniczego – które mają zapewnić jeszcze precyzyjniejsze prowadzenie.

Sprzedaż nowej Toyoty Aygo X rozpocznie się na wybranych rynkach europejskich pod koniec 2025 roku.

Toyota Aygo X
fot. Toyota