Lexus ES

Nowy Lexus ES. Globalny flagowiec z trzema napędami, także jako samochód elektryczny

Na targach Auto Shanghai Lexus zaprezentował ósmą generację modelu ES. Japońska marka poprawiła swoją flagową limuzynę praktycznie pod każdym względem.

Pierwsza generacja modelu ES zadebiutowała w 1989 roku wraz z pojawieniem się marki Lexus na rynku. Od ponad 30 lat jest ważnym modelem dla Lexusa w Ameryce Północnej i Azji. Japończycy biorą więc na swoje barki ogromne wyzwanie ponieważ nowy ES nie tylko ma sprostać oczekiwaniom klientów, którzy zdążyli przyzwyczaić się do wysokiego poziomu luksusu oraz komfortu, ale także wytyczyć kierunek marki na kolejne lata.

Lexus ES
fot. Lexus

Dwa napędy do wyboru

Rozmowę o Lexusie ES zaczniemy od napędów. Samochód powstawał według koncepcji Lexus Electrified i jest pierwszy modelem ES, który będzie oferowany napędem elektrycznym. W gamie modelowej japońskiej marki widać silne powiązania z filozofią Toyoty, bo Lexus również nie postawił wszystkiego na jedną kartę i do tej pory oferował tylko jeden wyłącznie elektryczny model.

Teraz w wersji „na prąd” będzie można nabyć też właśnie ES. W ofercie znajdą się dwa elektryczne warianty – ES 350e o mocy 224 KM, która będzie trafiać na przednie koła, oraz ES 500e z napędem na cztery koła DIRECT4 i mocy 343 KM. Póki co Lexus nie zdradza nic więcej na temat konfiguracji napędów, a pełne dane techniczne mamy poznać we wrześniu.

Dla tych, którzy nadal nie są przekonani do elektrycznych samochodów będzie też wersja hybrydowa. Na polskim rynku oferowany będzie Lexus ES 300h z debiutującą szóstą generacją hybrydy. W poprawionym napędzie znajdziemy wydajniejszy akumulator wraz z ulepszonym sterowaniem, które ma zapewnić dobrą dynamikę pojazdu, przy niskim zużyciu paliwa. Sercem napędu będzie 2,5 litrowy, czterocylindrowy silnik, a łączna moc ma wynosić 201 KM. Klienci będą mogli zdecydować się na napęd na jedną lub na obie osie.

Lexus ES
fot. Lexus

Zwiększone rozmiary nowego Lexusa ES

Nowy ES został zbudowany w oparciu o przeprojektowaną platformę GA-K Lexusa, dostosowanej do napędów hybrydowych i elektrycznych. W porównaniu z poprzednikiem długość auta wzrosła o 165 mm, a rozstaw osi o 80 mm. Zwiększono też rozstaw kół przednich i tylnych odpowiednio o 64 mm i 82 mm. Tak więc nowy ES będzie miał 5140 mm długości, 1920 mm szerokości oraz 1555 mm wysokości. Auto ma dysponować bagażnikiem o pojemności 500 litrów.

Inżynierowie Lexusa postarali się o czysty i harmonijny desing, który ma zarazem zachować charakter samochodu. ES pokazuje światu nową koncepcję stylistyczną marki – Clean x Tech, w której nie widać przesadnego skomplikowania, jednak jest zarazem bez porównania bardziej wyrafinowana niż skrajnie minimalistyczne samochody innych marek.

Nisko osadzona maska połączona z reflektorami LED, które układają się w podwójną literę L pokazuje, że samochód ma charakter i raczej nie zniknie w tłumie. Boczny profil auta ma smukłą sylwetkę, a w dolnej części nadwozia nie brakuje ostrych linii, które są efektem aerodynamicznej optymalizacji samochodu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Lexus RZ 2025. Więcej kilometrów, mniej obracania kierownicą

Lexus ES
fot. Lexus

Wnętrze jeszcze bardziej przyjazne

Minimalistyczne design został także zastosowany we wnętrzu, a celem Lexusa było stworzenie maksymalnie uproszczonej i przejrzystej przestrzeni. W ósmej generacji modelu ES zastosowano dwa innowacyjne rozwiązania – Bamboo Layering, czyli zaawansowane techniki druku oraz przenikania światła oraz Synthetic Leather Embossing, która miała pozwolić na tłoczenie precyzyjnych wzorów. Oba rozwiązania maja współgrać z ambientowym oświetleniem i tworzyć we wnętrzu jeszcze przyjaźniejszą atmosferę.

Kierowca przed sobą będzie miał wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala odpowiadający za wskaźniki, a obok drugi o przekątnej 14 cali dla systemu multimedialnego. Całość kabiny ma być tak zoptymalizowana, aby kierowca mógł skorzystać ze wszystkich funkcji samochodu praktycznie bez odrywania wzroku od drogi. Wnętrze ma uzupełniać nagłośnienie 3D opracowane przez firmę Mark Levinson, a także przyciski w technologii Hidden Tech, które wyglądają jak panel dotykowy, jednak oferują fizyczne doznania i wyraźnie wyczuwalny pod palcem opór.

Lexus deklaruje także, że akustyczne szyby i poprawione uszczelnienia drzwi mają zapewnić jeszcze lepsze wyciszenie kabiny. O komfort mają natomiast zadbać nowe fotele z lepszym podparciem łopatek, które zmniejszają napięcie mięśni podczas prowadzenia. Pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mają natomiast dostać regulowane fotele, czy siedzenia typu Ottoman z podnóżkiem za fotelem pasażera.

Lexus ES
fot. Lexus

Radość z jazdy i bezpieczeństwo

Projektując nowego Lexusa ES japońscy inżynierowie zwracali także uwagę na komfort i precyzję prowadzenia. Zwiększono sztywność samochodu, co ma ograniczać wibracje, a tym samym wspomagać właściwości jedne samochodu. W przednim zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona, a z tyłu po raz pierwszy w historii modelu zastosowano zawieszenie wielowahaczowe. Żeby poprawić komfort jazdy zoptymalizowano m.in. tuleje ramion zawieszenia, aby uzyskać płynniejszy skok i bardziej stabilne prowadzenie. Całość ma współpracować z system DIRECT4, który na bieżąco dopasowuje rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami w zależności od warunków jazdy i danych z czujników, takich jak przyspieszenie, prędkość kół czy kąt skrętu kierownicy.

Oczywiście Lexus nie zapomniał także o kwestiach bezpieczeństwa i w modelu ES prezentuje czwartą generacje Lexus Safety System. Wraz z nim kierowcy mają dostać poprawiony adaptacyjny tempomat, który w oparciu o dane z nawigacji ma pozwolić na zwalnianie przed rondami czy bramkami na autostradzie. Ulepszenia wprowadzono także do układu automatycznego hamowania, który ma wykrywać więcej niebezpiecznych sytuacji drogowych, w tym osoby na elektrycznych hulajnogach.

W modelu ES ma zadebiutować system monitorowania uwagi kierowcy, który w razie problemów ostrzeże kierowcę, a jeśli ten nie zareaguje to bezpiecznie zatrzyma samochód i uruchomi światła awaryjne. Dodatkowo jeśli system wykryje problemy zdrowotne u kierowcy to ma także automatycznie powiadamiać służby poprzez eCall. Dodatkowe możliwości ma też zyskać asystent monitorowania martwego pola, a także zmiany pasa ruchu. Po raz pierwszy pojawią się systemy wspomagające wyprzedzanie na drogach szybkiego ruchu oraz ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: EREV. Czym są samochody elektryczne z przedłużonym zasięgiem?

Lexus ES
fot. Lexus

Nowy Lexus ES – kiedy w salonach?

Jak na razie wszystkie dane dotyczące samochodu to jeszcze wartości sprzed homologacji. We wrześniu mamy poznać pełną specyfikację oraz polskie ceny nowego Lexusa ES. Składanie zamówień będzie możliwe od października. Wtedy także odbędą się prezentacje samochodu w polskich salonach.