
Odkrycie CATL. Nieoczekiwany winowajca śmierci baterii
CATL odkrywa przełomowe rozwiązanie
Przemysł motoryzacyjny wciąż toczy gorące debaty na temat tego, które baterie będą najlepszym wyborem do zasilania elektrycznych samochodów przyszłości. CATL, światowy gigant w produkcji baterii, ma jednak bardzo jasne stanowisko – istnieje jeden komponent, który okazuje się absolutnie kluczowy dla przyszłości elektromobilności. W branży samochodów elektrycznych krążą różne filozofie rozwoju technologii magazynowania energii.
Wielu ekspertów uważa, że baterie półprzewodnikowe stanowią kolejny naturalny krok w ewolucji elektromobilności. Jednak liczne projekty badawcze prowadzone na całym świecie sugerują, że droga do ich komercjalizacji może być jeszcze bardzo długa. W tym kontekście szczególną uwagę zwraca działalność CATL – największego producenta baterii na świecie, który od ponad dekady utrzymuje swoją dominującą pozycję na rynku.
Liczni producenci samochodów zwracają się właśnie do CATL o dostawę baterii do swoich pojazdów, i robią to z bardzo konkretnego powodu. W kwestii rozwoju technologii baterii są po prostu najlepsi. Ich doświadczenie i innowacyjność sprawiają, że to właśnie oni wyznaczają trendy w branży i dostarczają rozwiązania, które definiują przyszłość elektromobilności.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: CATL podwoił żywotność i pobił rekordy gęstości baterii elektryka
Specjalizacja CATL w bateriach litowo-jonowych prowadzi do przełomowego odkrycia
CATL, czyli Contemporary Amperex Technology co. Limited, zbudował swoją pozycję dzięki specjalizacji w bateriach litowo-jonowych. Firma nieustannie pracuje nad rozwojem baterii z metalicznym litem, które mogą stanowić przyszłość branży. W ubiegłym tygodniu ogłosili wielkie odkrycie – przełom, który może znacząco zwiększyć trwałość baterii i jednocześnie pokazuje, jak wiele jeszcze musimy się o nich dowiedzieć.
Chińscy naukowcy skoncentrowali swoje wysiłki na optymalizacji wydajności ogniw poprzez udoskonalenie struktur solwatacyjnych oraz interfejsów między stałym elektrolitem a elektrodami. To właśnie te badania doprowadziły do zaskakującego odkrycia, które może zmienić nasze rozumienie funkcjonowania baterii. Okazuje się, że kluczem do stworzenia trwalszych baterii jest element, którego znaczenie było dotychczas niedoceniane.
Podczas intensywnych prac rozwojowych inżynierowie CATL dokonali odkrycia, które obala dotychczasowe przekonania naukowe. Wbrew temu, co sądzono przez lata, awaria ogniwa nie wynika z akumulacji martwego litu ani ze zmian w środowisku solwatacyjnym. Prawdziwym winowajcą okazuje się być zużycie fundamentalnego składnika – soli w elektrolicie.
Sól elektrolityczna LiFSI kluczem do rewolucji w bateriach metalowo-litowych
Odkrycie dotyczy konkretnie soli elektrolitycznej LiFSI, która okazała się mieć kluczowe znaczenie dla żywotności baterii. To przełomowe odkrycie może wreszcie umożliwić masowe wprowadzenie baterii z metalicznym litem do przemysłu. Przez długi czas ich zastosowanie było odrzucane ze względu na tendencję do tworzenia dendrytów – struktur krystalicznych, które szybko obniżają jakość ogniwa.
Korozja wewnątrz baterii oraz problemy ze skalowaniem stanowiły dodatkowe przeszkody w komercjalizacji tej technologii. Jednak najnowsze odkrycia CATL otwierają nowe możliwości. Chińscy inżynierowie ogłosili, że dzięki swoim badaniom udało im się opracować testowe baterie o imponującej gęstości energetycznej wynoszącej 500 Wh/kg, co jest wartością niezwykle wysoką, z żywotnością wynoszącą 483 cykle ładowania.
Wprawdzie liczba cykli może nie wydawać się spektakularna w porównaniu do współczesnych baterii litowo-jonowych, które wytrzymują od 1500 do 2500 cykli ładowania bez problemów, jednak należy zauważyć, że wartość ta została podwojona w stosunku do ostatnich badań. To daje nadzieję, że w kolejnych etapach rozwoju będzie możliwe dalsze wydłużenie żywotności baterii z metalicznym litem, szczególnie teraz, gdy inżynierowie wiedzą, gdzie leży klucz do sukcesu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chiny znowu zachwyciły. CATL prezentuje przełomowe baterie
Zużycie soli w elektrolicie osiąga 71% – CATL intensyfikuje badania nad rozwiązaniem
Badania przeprowadzone przez zespół CATL wykazały szokujący fakt – sól wyczerpuje się aż w 71% podczas eksploatacji baterii. To odkrycie rzuca nowe światło na mechanizmy degradacji baterii i wskazuje konkretny kierunek dalszych prac badawczych. Według oficjalnego raportu przedstawionego przez CATL trwałość elektrolitu jest uznawana za czynnik krytyczny dla zapewnienia długotrwałej wydajności baterii.
Firma zachowuje jednak ostrożność i na razie nie chce podawać żadnych konkretnych terminów komercjalizacji nowej technologii. Choć dotychczasowe postępy są niezwykle obiecujące, zdaniem przedstawicieli CATL jest jeszcze zbyt wcześnie, aby określić dokładną datę wprowadzenia ulepszonej technologii na rynek. Wymaga to dalszych intensywnych badań i testów, które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał tego odkrycia.
Tymczasem CATL będzie kontynuować wykorzystanie swojej potężnej armii inżynierów i naukowców. Tylko w 2024 roku firma zainwestowała prawie 2,3 miliarda euro w badania i rozwój, co pokazuje skalę jej zaangażowania w innowacje. Obecnie CATL posiada imponujący portfel 43 000 zarejestrowanych patentów na całym świecie, co dodatkowo umacnia jej pozycję lidera technologicznego w branży baterii.