onvo l60

Elektryczna rewolucja z Chin. Tesla Model Y ma się czego bać

Chiński producent Nio wprowadza na europejski rynek swoją budżetową markę Onvo. Jej pierwszy model - L60, wyposażony w wymienną baterię i imponujący zasięg do 1000 kilometrów, ma bezpośrednio konkurować z Teslą Model Y. Ceny mają startować od 170 000 zł, a pierwsze egzemplarze trafią do Wielkiej Brytanii wiosną 2025 roku.

Chiński rywal Tesli Model Y wkracza na europejski rynek

Rok 2024 obfituje w debiuty chińskich producentów samochodów na europejskim rynku, a nadchodzący 2025 zapowiada się równie interesująco. W centrum uwagi znajduje się marka Onvo, która jest budżetową odnogą znanego producenta Nio.

Pierwszy model tej marki – L60 – ma wkrótce zadebiutować na Starym Kontynencie, co stanowi znaczący krok w ekspansji chińskich producentów. Jest to elektryczny SUV o sportowej, coupe-podobnej sylwetce, który ma stanowić bezpośrednią konkurencję dla najpopularniejszego elektryka w Europie – Tesli Model Y.

Ten imponujący pojazd mierzy dokładnie 4,82 metra długości, co czyni go o siedem centymetrów dłuższym od Tesli Model Y. Takie wymiary plasują go jednoznacznie w segmencie D-SUV, gdzie będzie konkurował z najbardziej popularnymi modelami elektrycznych SUV-ów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Najtańsza marka NIO trafi do Europy. Kiedy Firefly w Polsce?

Ceny i strategia wejścia na rynek

Pierwszym krajem europejskim, w którym zadebiutuje Onvo L60, będzie Wielka Brytania. Jest to strategiczna decyzja związana z korzystniejszymi stawkami celnymi dla chińskich pojazdów w porównaniu z Unią Europejską.

W Chinach model ten kosztuje obecnie równowartość około 27 000 euro, czyli mniej więcej 115 000 zł, co wydaje się niezwykle atrakcyjną ceną za samochód tej wielkości i o takiej technologii. Jednak po doliczeniu kosztów transportu, podatków i ceł (które w UE przekraczają 30 procent), cena podstawowej wersji w Europie szacowana jest na około 40 000 euro, czyli 170 000 zł.

To wciąż będzie konkurencyjna propozycja, biorąc pod uwagę, że Tesla Model Y startuje od 204 990 zł. Po debiucie w Wielkiej Brytanii model będzie stopniowo wprowadzany do innych krajów europejskich.

Specyfikacja techniczna i innowacje

Onvo L60 wykorzystuje zaawansowaną architekturę elektryczną o napięciu 900 woltów, co przekłada się na imponujące możliwości szybkiego ładowania. Model bazowy wyposażony jest w akumulator o pojemności 60 kWh, zapewniający zasięg 555 kilometrów według chińskiego cyklu homologacyjnego.

Średnia wersja oferuje baterię 85 kWh i zasięg 730 kilometrów według cyklu CLTC, co powinno przełożyć się na ponad 600 kilometrów w europejskim cyklu WLTP. Najbardziej imponująca jest jednak wersja topowa, która może pochwalić się zasięgiem przekraczającym 1000 kilometrów dzięki ogromnej baterii o pojemności 150 kWh.

Samochód charakteryzuje się także doskonałą aerodynamiką, co potwierdza współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,22. Jest to jeden z najlepszych wyników w tej klasie pojazdów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Elektryczna Alfa Romeo Junior 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?

System wymiennych baterii i plany sprzedażowe

Podobnie jak inne modele marki Nio, L60 oferuje unikalną możliwość szybkiej wymiany baterii. Sam proces wymiany akumulatora trwa zaledwie dwie i pół minuty i może być przeprowadzony w dedykowanych stacjach wymiany.

W Chinach znajduje się już ponad 2700 takich stacji, jednak w Europie infrastruktura tego typu jest bardzo ograniczona. Z tego powodu europejscy użytkownicy będą musieli korzystać głównie z konwencjonalnego ładowania.

Nio planuje rozpocząć eksport L60 do Europy, gdy miesięczna produkcja osiągnie poziom 30 000 jednostek, co według prognoz ma nastąpić w marcu 2025 roku. Oznacza to, że pierwsze egzemplarze mogą trafić do europejskich klientów wiosną przyszłego roku.