europejski plan działania przemysł motoryzacyjny przeciwko dominacji Chin i USA

Europejski przemysł samochodowy się jednoczy. Jest plan działania

UE przedstawi plan wsparcia europejskiego przemysłu samochodów elektrycznych. To odpowiedź na chińską ekspansję i zagrożenie ze strony USA.

UE przygotowuje plan przeciwko chińskiej dominacji w sektorze samochodów elektrycznych

Unia Europejska intensywnie pracuje nad nowym planem wsparcia dla europejskiego przemysłu samochodów elektrycznych, który zostanie zaprezentowany 5 marca. Projekt powstaje we współpracy z 22 kluczowymi przedstawicielami branży motoryzacyjnej. Działania te są odpowiedzią na rosnącą obecność chińskich pojazdów elektrycznych na europejskim rynku oraz potencjalne zagrożenie ze strony polityki handlowej Donalda Trumpa.

Komisja Europejska już podjęła pierwsze kroki w tym kierunku, wprowadzając latem ubiegłego roku cła na chińskie pojazdy, mimo sprzeciwu niektórych europejskich przedsiębiorstw. Ta decyzja stanowi element szerszej strategii ochrony lokalnego przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie UE zamierza pójść o krok dalej, prezentując kompleksowy program wsparcia.

Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej, zapowiedziała, że nowy plan działania ma wspierać głęboką transformację sektora motoryzacyjnego w kierunku elektromobilności. Jest to odpowiedź na wieloletnie postulaty UE dotyczące przekształcenia europejskiego przemysłu samochodowego. Głównym celem jest wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Europy na globalnym rynku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Zamiast kar od UE wolą płacić Tesli. Kreatywna księgowość emisji CO2 w branży motoryzacyjnej

Szeroka koalicja na rzecz transformacji motoryzacyjnej

W pierwszej rundzie rozmów uczestniczyło 22 kluczowych przedstawicieli sektora, w tym czołowi producenci tacy jak BMW, Renault i Volkswagen. Do dyskusji włączono również organizacje branżowe, takie jak ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) oraz przedstawicieli konsumentów i pracowników, w tym BEUC (Europejska Organizacja Konsumentów) i ETF (Europejska Federacja Pracowników Transportu).

Przewodnicząca von der Leyen podkreśliła, że przygotowywany plan działania wyznaczy jasny kierunek rozwoju dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Ma on zapewnić przetrwanie oraz rozwój i konkurencyjność europejskich producentów na globalnym rynku samochodów elektrycznych w nadchodzących latach.

Niemiecka polityk przyznała, że europejski przemysł motoryzacyjny znajduje się w newralgicznym momencie, stając przed wieloma wyzwaniami. Wśród nich wymienia się przede wszystkim transformację w kierunku elektromobilności, konkurencję ze strony Chin oraz możliwość nałożenia ceł przez Stany Zjednoczone na produkty europejskie. Komisja Europejska zapewnia jednak, że podejmuje szybkie działania w celu sprostania tym wyzwaniom.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Trump vs Europa. Czy nadciąga motoryzacyjna wojna handlowa?

Cztery filary europejskiej strategii motoryzacyjnej

Plan, którego opracowanie powierzono komisarzowi ds. transportu zrównoważonego Apostolosowi Tzitzikostasowi, będzie koncentrował się na czterech głównych obszarach tematycznych. Każdy z nich zostanie przydzielony odpowiedniemu komisarzowi, który będzie prowadził konsultacje z przedstawicielami europejskiego sektora motoryzacyjnego.

Za innowacje cyfrowe i technologiczne odpowiedzialna będzie wiceprzewodnicząca ds. suwerenności technologicznej, bezpieczeństwa i demokracji, Henna Virkkunen. Natomiast wiceprzewodniczący ds. strategii przemysłowej, Stéphane Séjourné, skupi się na łańcuchu wartości w przemyśle. Kwestie związane z transformacją ekologiczną będą domeną komisarza ds. klimatu i czystego wzrostu.

Komisarz ds. zatrudnienia, Roxana Minzatu, zajmie się aspektami społecznymi związanymi z planowanymi zmianami. Bruksela ma nadzieję, że dzięki tej strukturze uda się zidentyfikować obszary wymagające pilnej interwencji, zapewnić równe warunki konkurencji na arenie międzynarodowej oraz ułatwić transformację w kierunku czystej mobilności przy jednoczesnej racjonalizacji regulacji prawnych.