
Porsche Taycan 2025. Wersje, napędy, ceny. Co można kupić?
Porsche Taycan jest pierwszym w pełni elektrycznym modelem marki i jednym z pierwszych na świecie elektrycznych samochodów sportowych. Nazwa Taycan została zaczerpnięta z języka tureckiego i oznacza młodego, pełnego energii rumaka, co jest bezpośrednim nawiązaniem do herbu Stuttgartu, czyli miasta, w którym znajduje się główna siedziba Porsche.
Premiera Taycana została poprzedzona prezentacją modelu Porsche Mission-E, którą pokazano światu już w 2015 roku. Pracę nad produkcyjną wersją trwały w sumie cztery lata. Samochód z roku na rok jest poprawiany, a obecnie w salonach znajdziemy wersję po face-liftingu. Zwyczajowo Porsche swoje modele prezentuje w kilkunastu różnych odmianach, jednak jak dowiecie się z tekstu, ich oferta wcale nie jest tak skomplikowana.
Porsche Taycan wymiary
Porsche Taycan ma 4 963 mm długości, 1 966 mm szerokości oraz 1379 mm wysokości. Rozstaw osi elektrycznego GT to natomiast 2 900 mm. Tego typu wymiary sprawiają, że zarówno kierowca jak i pasażerowie nie będą mieli problemu z wygodą nawet podczas długich podróży. Zresztą określenie klasy samochodów – Gran Turismo – to w końcu długa podróż, więc nie może być inaczej.
W Porsche znajdziemy bagażnik o 407 litrów, którego rozmiar można zwiększyć poprzez złożenie tylnej kanapy, jednak Porsche nie podaje oficjalnie pełnej pojemności bagażnika. Nie jest to wartość oszałamiająca, zwłaszcza że inne tego typu samochody mają więcej przestrzeni. Sprawdzić,. Dodatkowo, mocniejsze wersje będą miały mniejszy bagażnik ze względu na większe silniki elektryczne. Pod przednią maską znajdziemy jednak także dodatkową przestrzeń bagażową o pojemności 81 litrów, więc zmieszczą się tam kable do ładowania i inne drobiazgi.
Jak napędzane jest elektryczne Porsche?
Gamę napędów w Porsche Taycanie otwiera jego bazowa wersja bez żadnych oznaczeń, wówczas dostajemy baterię o pojemności 82,3 kWh godzin netto. To wystarcza do zasilenia silników generujących 408 KM mocy maksymalnej i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który w pełni jest dostępny tylko jeśli używamy tryby kontroli startu. Zasięg wynosi do 592 km w cyklu mieszanym WLTP, jednak można go zwiększyć poprzez zakupienie większego akumulatora Performance Plus (26 065 zł) – wówczas będziemy mogli przejechać do 680 km, a dodatkowo zyskamy 27 KM i 10 Nm. Porsche można ładować prądem stałym od 270 do 320 kW zależnie od wybranej baterii. Przyśpieszenie od zera do 100 km/h wynosi natomiast 4,8 sekundy.
W przypadku kolejnych wariantów im dalej w dodatkowe literki na tylnej klapie, tym robi się szybciej. Tutaj chodzi przede wszystkim o osiągi, bo zmiany w wyposażeniu są marginalne. Taycan 4S schodzi już poniżej 4 sekund w sprincie do pierwszej setki i dysponuje mocą 544 KM. Taycan Turbo S to już 700 KM, a na szczycie gamy znajduje się Turbo GT with Weissach Package – wariant przeznaczony dla tych, którzy z jakiegoś powodu 4 osobowym elektrykiem spędzą więcej czasu na torze niż w ruchu drogowym. Ten wariant może poszczycić się mocą na poziomie 1034 KM, momentem obrotowym 1 240 Nm i przyśpieszeniem od 0 do 100 km/h w 2,2 sekundy. Oczywiście wraz ze wzrostem mocy maleje zasięg, jednak w przypadku żadnej wersji nie spada poniżej 550 km według WLTP.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ile trzeba zapłacić za najtańsze elektryczne Porsche Macan?
Wyposażenie Porsche Taycan
Porsche słynie z tego, że każdy ich model dostępny w kilku, jeśli nie kilkunastu różnych wariantach. Jak jednak na markę sportową przystało zdecydowana większość różnic opiera się na silniku oraz osiągach, dlatego też wyposażenie dla Taycana, Taycana 4 i 4S jest identyczne i obejmuje m.in. 19-calowe felgi aluminiowe, pompę ciepła, fotele przednie regulowane w 8-płaszczyznach wraz z podgrzewaniem, bezdotykową pokrywę bagażnika, matrycowe reflektory w technologii LED, elektryczne regulowanie lusterka boczne, wyświetlacz wskaźników o przekątnej 16,8 cala, kamerę cofania, czujniki parkowania, asystenta utrzymania pasa ruchu, tempomat, system wspomagania hamowania i ostrzegania przed kolizją, automatyczną 2-strefową klimatyzację, filtr przeciw pyłowy, ambientowe oświetlenie oraz system audio z 10 głośnikami o mocy 150 watów.
W wersji GTS pojawiają się natomiast przednie fotele regulowane w 18-płaszczyznach, sportowa kierownica, wnętrze wykonane z materiału Race-Tex, stoper na konsoli centralnej oraz system audio od Bose z 14 głośnikami o mocy 710 watów. Podobnie jest zresztą w wersjach Turbo i Turbo S. Kolejne zmiany pojawiają się dopiero w pakietach Turbo GT, gdzie dostajemy w pełni kubełkowe fotele oraz w Turbo GT with Weissach Package, które jest już hardcorowym torowym pakietem więc dostajemy nawet kilka funkcji mniej, żeby zaoszczędzić masę.
Odmiany Sport Turismo i Cross Turismo również mają bardzo podobne wyposażenie, a drobne zmiany zaczynają pojawiać się w tych samych wersjach samochodu (GTS i Turbo). Dlatego też główną różnicą pomiędzy innymi wariantami nadwozia jest samo nadwozie – kwestia tego, która bryła przemawia do was bardziej, bo poza tym samochody są niemal identyczne.
Co dodatkowo?
Niewielkie różnice w wyposażeniu poszczególnych wersji Porsche nadrabia poprzez możliwość doposażenia Taycanów. Do najtańszego modelu możemy dokupić m.in. adaptacyjne regulowane w 18-płaszczyznach fotele przednie (9 267 zł), wentylację foteli oraz funkcję masażu (8 346 zł), pakiet schowków (1 083 zł), wykończenie wnętrza w jednym z 16 dostępnych kolorów (tutaj nie będziemy podawać ceny, bo opcji jest naprawdę wiele – od pojedynczych elementów, po całą tapicerkę), podgrzewanie kierownicy 1 219 zł), stoper na desce rozdzielczej (2 439 zł), pakiet zderzaków SportDesign (11 380 – 27 638 zł zależnie od materiałów z jakich wykonany jest zderzak), dach panoramiczny (7 586 zł), reflektory matrycowe (10 269 zł), skrętną tylną oś (9 321 zł), Torque Vectorin Plus (6 773 zł), wyświetlacz HUD (7 261 zł), kamerę 360 stopni (6 367zł), czy też system audio 3D przygotowany przez firmę Burmester (27 285 zł).
Wiele z tych elementów oczywiście możemy dokupić także do wyższych wersji Taycana, choć część z nich będzie już wliczona w cenę takiego wariantu. Do odmiany Turbo S możemy dokupić także Pakiet Dynamic, który obejmuje lepsze opony oraz zawieszenie Porsche Active Ride, które dostosowuje stopień kompresji dla każdego amortyzatora osobno (40 616 zł). Dodatkowo do wszystkich wersji mamy kilkanaście opcji wyboru koloru tapicerki.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wielki zwrot w Porsche. Spalinowe silniki zostaną z nami dłużej
W kwestii lakieru natomiast to Porsche pozwala nam na wybór WSZYSTKICH kolorów. To znaczy, że możemy wybierać z przygotowanej wcześniej palety 18 lakierów, jednak jeśli komuś ona nie wystarcza to fabrycznie może zamówić Taycana w dowolnym kolorze, a lakier zostanie przygotowany specjalnie do tego zamówienia. Porsche Taycan kolory lakieru to:
- biały, czarny – bez dopłaty (wartości cenowe dla bazowej wersji Taycana);
- metalizowane Jet Black, Ice Grey, Volcano Grey, Dolomite Silver – 5 256 zł;
- metalizowane Gentian Blue, Carmine Red, Provence, Neptune Blue, Frozenberry, Frozenblue, Purple Sky – 8 399 zł;
- metalizowane Oak Green, Pale Blue, Skade Green, Slate Grey, Crayon – 15 985 zł;
- Paint to Sample – dowolny wybór z wcześniej przygotowanej palety barw (44 111 zł);
- Paint to Sample – dowolny wybór specjalnie przygotowany na podstawie własnej próbki koloru – 100 740 zł.
Porsche Taycan – cena
Ceny Porsche Taycana w polskich salonach rozpoczynają się od 474 000 zł, jeżeli chcemy cieszyć się największym możliwym zasięgiem, to będziemy musieli zdecydować się na podstawowy wariant oraz dokupić do niego akumulator Performance Plus za 26 065 zł. Pełny cennik Porsche Taycan prezentujemy poniżej
- Porsche Taycan – 474 000 zł;
- Porsche Taycan 4 – 495 000 zł;
- Porsche Taycan 4S – 562 000 zł;
- Porsche Taycan GTS – 687 000zł;
- Porsche Taycan Turbo – 815 000 zł;
- Porsche Taycan Turbo S – 973 000 zł;
- Porsche Taycan Turbo GT – 1 113 000 zł;
- Porsche Taycan Turbo GT with Weissach Package – 1 114 000 zł;
- Porsche Taycan Sport Turismo– 479 000 zł;
- Porsche Taycan 4S Sport Turismo – 567 000 zł;
- Porsche Taycan GTS Sport Turismo – 692 000zł;
- Porsche Taycan Turbo Sport Turismo – 820 000 zł;
- Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo – 978 000 zł;
- Porsche Taycan 4 Cross Turismo – 526 000 zł;
- Porsche Taycan 4S Cross Turismo – 587 000 zł;
- Porsche Taycan Turbo Cross Turismo – 821 000 zł;
- Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo – 970 000 zł;