
Największa bateria w historii nie trafi do produkcji. RAM 1500 REV tylko w podstawowej wersji
Koniec marzeń o rekordowym zasięgu – elektryczny pickup RAM nie trafi do produkcji
Stellantis zapowiadał wprowadzenie na rynek elektrycznego pickupa RAM 1500 REV wyposażonego w potężny akumulator o pojemności 229 kWh. Pojazd miał oferować imponujący zasięg do 804 kilometrów na jednym ładowaniu, co stanowiłoby rekord w swojej klasie. Plany te jednak właśnie zostały anulowane przez koncern.
Pickup miał być prawdziwym gigantem w świecie pojazdów elektrycznych. Dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 654 KM i momencie obrotowym 840 Nm pozwalały na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy. Pojazd miał też imponować możliwościami transportowymi – ładowność 1225 kg i zdolność holowania do 6450 kg plasowały go w czołówce segmentu.
RAM 1500 REV pierwotnie planowano oferować w dwóch wariantach akumulatorowych. Podstawowa wersja z baterią 169 kWh miała zapewniać zasięg 563 km, podczas gdy topowa odmiana z akumulatorem 229 kWh – aż 804 km. Ta druga wersja została właśnie anulowana.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: To nie elektryki są problemem. Zaskakująca deklaracja szefa Stellantisa w Europie
Powody decyzji i wpływ na rynek pickupów elektrycznych
Decyzja o anulowaniu wersji z większym akumulatorem została ujawniona przez portal MoparInsiders, który opublikował treść wewnętrznej korespondencji firmy RAM do swoich dostawców. W wiadomości poinformowano o natychmiastowym wstrzymaniu prac nad projektem większego akumulatora, jednocześnie podkreślając, że produkcja wersji z mniejszą baterią będzie kontynuowana.
Anulowanie topowej wersji RAM 1500 REV to kolejna znacząca zmiana w planach Stellantis, która następuje po wcześniejszej decyzji o rezygnacji z elektrycznego SUV-a Chryslera opartego na prototypie Airflow. W Europie pickup miał być dostępny wyłącznie z mniejszym akumulatorem, ponieważ większa bateria zwiększałaby masę pojazdu do poziomu wymagającego homologacji jako samochód ciężarowy.
Wersja z większym akumulatorem miała przewyższać zasięgiem wszystkich konkurentów w segmencie pickupów elektrycznych, w tym Chevroleta Silverado (792 km) i Forda F-150 Lightning (515 km). Teraz sytuacja na rynku znacząco się zmieni.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Były szef Stellantisa ostrzega. „Chiny są o lata świetlne przed Europą”
Nowa strategia RAM – stawiamy na zasięg rozszerzony
Firma RAM wyjaśniła, że decyzja o anulowaniu wersji z większym akumulatorem jest związana z planami rozwoju technologii Ramcharger. To alternatywne rozwiązanie ma zapewnić podobne możliwości użytkowe przy wykorzystaniu innej architektury napędu.
Ramcharger będzie wykorzystywał dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 663 KM współpracujące z akumulatorem o pojemności 92 kWh. Taka konfiguracja pozwoli na pokonanie do 227 kilometrów w trybie całkowicie elektrycznym. To jednak nie koniec możliwości tego pojazdu.
Po wyczerpaniu energii z akumulatora, do akcji wkroczy benzynowy silnik V6 o pojemności 3.6 litra. Nie będzie on jednak napędzał kół, a jedynie służył jako generator energii dla silników elektrycznych. Dzięki temu rozwiązaniu pojazd będzie mógł kontynuować jazdę w trybie elektrycznym, nawet gdy główny akumulator zostanie rozładowany.