
Szef Renault: Oddajmy Chinom 15% rynku
CEO Renault ostro krytykuje politykฤ europejskฤ . Wzywa do wspรณลpracy z Chinami
Luca de Meo, CEO Renault i przewodniczฤ cy ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentรณw Samochodรณw), wydaล zdecydowane oลwiadczenie, w ktรณrym stwierdza, ลผe regulacje Unii Europejskiej z ostatnich 20 lat zakoลczyลy siฤ poraลผkฤ . Jego zdaniem zarรณwno aktualne polityki lewicowe, jak i prawicowe zawierajฤ idee, ktรณre mogฤ doprowadziฤ kontynent do ruiny. Szef Renault od dลuลผszego czasu wyraลผa krytyczne stanowisko wobec dziaลaล europejskich przywรณdcรณw politycznych.
W swoim najnowszym wystฤ pieniu de Meo zdecydowanie pogลฤbiล analizฤ problemรณw, z jakimi zmaga siฤ europejski przemysล motoryzacyjny. Zaproponowaล takลผe konkretne rozwiฤ zania, ktรณre jego zdaniem mogลyby pomรณc branลผy wyjลฤ z impasu. Jego wypowiedzi sฤ znacznie ostrzejsze niลผ dotychczas, co wskazuje na rosnฤ cฤ frustracjฤ w obliczu braku efektywnych dziaลaล ze strony decydentรณw.
Wedลug CEO Renault jedynym sensownym rozwiฤ zaniem jest osiฤ gniฤcie porozumienia z Chinami, zamiast konfrontacji poprzez nakลadanie ceล importowych. Mimo miesiฤcy rozmรณw dotyczฤ cych opลat nakลadanych przez Brukselฤ na chiลskie pojazdy elektryczne, napiฤcia handlowe miฤdzy stronami utrzymujฤ siฤ na wysokim poziomie, a do porozumienia wciฤ ลผ daleko.
ZOBACZ RรWNIEลป: Geely zamiast Nissana? Szef Renault ujawnia swoje preferencje
Chiny jako model do naลladowania w przemyลle motoryzacyjnym
Luca de Meo wskazuje gลรณwny problem w dominujฤ cych partiach politycznych sprawujฤ cych wลadzฤ w Unii Europejskiej. Jak dosลownie stwierdza, mamy do czynienia z „lewicฤ i zielonymi, ktรณrzy chcieliby, ลผeby wszyscy wrรณcili do jazdy na rowerach, oraz prawicฤ , ktรณra twierdzi, ลผe trzeba powrรณciฤ do pozycji lidera w produkcji diesli i odrzuciฤ postฤp”.
Dla dyrektora generalnego Renault takie stanowiska oznaczajฤ , ลผe „wszyscy przegrywajฤ ”. De Meo podkreลla, ลผe obecna sytuacja wymaga negocjacji i patrzenia w przyszลoลฤ z „pragmatycznymi rozwiฤ zaniami”, szczegรณlnie w momencie, gdy rynek jest „o 20-25% poniลผej historycznej ลredniej”. Dlatego apeluje o restart rynku i poszukiwanie rozwiฤ zaล, ktรณre pomogฤ przezwyciฤลผyฤ kryzys w sektorze motoryzacyjnym.
Wedลug Luki de Meo Europa powinna wykorzystaฤ wzrost chiลskiego rynku, podobnie jak w przeszลoลci korzystaลa z doลwiadczeล „Japoลczykรณw, Amerykanรณw i Koreaลczykรณw”. Przekonuje, ลผe umoลผliwienie Chiลczykom dostฤpu do „10-15% europejskiego rynku” byลoby strategicznym posuniฤciem, ktรณre zostaลoby docenione przez Chiny, a z ktรณrego Europa ostatecznie skorzystaลaby, jeลli dziaลania byลyby dobrze zaplanowane i uwzglฤdniaลy otwartoลฤ Chin na dialog.
Potrzeba wspรณlnej strategii dla europejskiego przemysลu
CEO Renault podkreลla koniecznoลฤ opracowania optymalnej strategii przemysลowej w sektorze motoryzacyjnym, podobnej do tej wdroลผonej przez Chiny, ktรณre uczyniลy z motoryzacji jeden z piฤciu kluczowych sektorรณw rozwoju gospodarczego. Takie ukierunkowane podejลcie przynosi wymierne efekty, czego Europa powinna siฤ uczyฤ.
Odnoszฤ c siฤ do sytuacji w Europie, de Meo stwierdza: „W ciฤ gu ostatnich dziesiฤciu lat mieliลmy wraลผenie, ลผe wลadze sฤ bardziej zainteresowane zamykaniem nas niลผ wspieraniem naszego rozwoju”. Podkreลla, ลผe konieczne sฤ inwestycje w elektryfikacjฤ, ale muszฤ one byฤ realizowane w ramach jasnej i wspรณlnej strategii, ktรณrej obecnie brakuje na poziomie europejskim.
Szef Renault uwaลผa rรณwnieลผ, ลผe Europa powinna przyjฤ ฤ terminologiฤ stosowanฤ w Chinach, okreลlajฤ c pojazdy w peลni elektryczne i hybrydowe typu plug-in wspรณlnym terminem „pojazdy nowych energii”. Takie podejลcie pozwoliลo Chinom stworzyฤ niszฤ rynkowฤ bez koniecznoลci koncentrowania siฤ na jednej konkretnej technologii, co daje wiฤkszฤ elastycznoลฤ w rozwoju rรณลผnych rozwiฤ zaล napฤdowych i szersze moลผliwoลci innowacji.
ZOBACZ RรWNIEลป:ย Renault ลฤ czy siลy z Volvo. Przywrรณcฤ legendarne modele
Alarm dla europejskiej klasy ลredniej i przemysลu motoryzacyjnego
Luca de Meo wykorzystaล swojฤ wypowiedลบ rรณwnieลผ do krytyki Europy za drastyczny spadek siลy nabywczej obywateli. Wedลug niego wspรณลczeลni Europejczycy nie mogฤ pozwoliฤ sobie na zakup nowego samochodu z takฤ ลatwoลciฤ , jak to byลo moลผliwe w przeszลoลci, co bezpoลrednio uderza w producentรณw samochodรณw i caลฤ branลผฤ.
Dyrektor generalny Renault podsumowaล tฤ sytuacjฤ wymownym porรณwnaniem: „Sto lat temu pracownik Forda mรณgล sobie pozwoliฤ na Forda T, dziล jeden z moich pracownikรณw nie moลผe sobie pozwoliฤ nawet na Daciฤ. To jest prawda”. Ta gorzka obserwacja wskazuje na fundamentalny problem ekonomiczny, z ktรณrym zmaga siฤ obecnie Europa i jej przemysล motoryzacyjny.
Zdaniem de Meo, bez rozwiฤ zania problemu dostฤpnoลci cenowej nowych samochodรณw dla przeciฤtnego Europejczyka, trudno bฤdzie mรณwiฤ o skutecznym wyjลciu z kryzysu. Problem ten jest szczegรณlnie dotkliwy dla producentรณw, ktรณrzy muszฤ mierzyฤ siฤ ze spadajฤ cฤ sprzedaลผฤ , a jednoczeลnie inwestowaฤ w nowe technologie, aby sprostaฤ surowym normom ลrodowiskowym narzucanym przez UE.