Luca de Meo Renault Chiny

Szef Renault: Oddajmy Chinom 15% rynku

Szef Renault i ACEA krytykuje politykฤ™ UE i wzywa do pragmatycznego partnerstwa z Chinami, by ratowaฤ‡ europejskฤ… motoryzacjฤ™ pogrฤ…ลผonฤ… w kryzysie.

CEO Renault ostro krytykuje politykฤ™ europejskฤ…. Wzywa do wspรณล‚pracy z Chinami

Luca de Meo, CEO Renault i przewodniczฤ…cy ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentรณw Samochodรณw), wydaล‚ zdecydowane oล›wiadczenie, w ktรณrym stwierdza, ลผe regulacje Unii Europejskiej z ostatnich 20 lat zakoล„czyล‚y siฤ™ poraลผkฤ…. Jego zdaniem zarรณwno aktualne polityki lewicowe, jak i prawicowe zawierajฤ… idee, ktรณre mogฤ… doprowadziฤ‡ kontynent do ruiny. Szef Renault od dล‚uลผszego czasu wyraลผa krytyczne stanowisko wobec dziaล‚aล„ europejskich przywรณdcรณw politycznych.

W swoim najnowszym wystฤ…pieniu de Meo zdecydowanie pogล‚ฤ™biล‚ analizฤ™ problemรณw, z jakimi zmaga siฤ™ europejski przemysล‚ motoryzacyjny. Zaproponowaล‚ takลผe konkretne rozwiฤ…zania, ktรณre jego zdaniem mogล‚yby pomรณc branลผy wyjล›ฤ‡ z impasu. Jego wypowiedzi sฤ… znacznie ostrzejsze niลผ dotychczas, co wskazuje na rosnฤ…cฤ… frustracjฤ™ w obliczu braku efektywnych dziaล‚aล„ ze strony decydentรณw.

Wedล‚ug CEO Renault jedynym sensownym rozwiฤ…zaniem jest osiฤ…gniฤ™cie porozumienia z Chinami, zamiast konfrontacji poprzez nakล‚adanie ceล‚ importowych. Mimo miesiฤ™cy rozmรณw dotyczฤ…cych opล‚at nakล‚adanych przez Brukselฤ™ na chiล„skie pojazdy elektryczne, napiฤ™cia handlowe miฤ™dzy stronami utrzymujฤ… siฤ™ na wysokim poziomie, a do porozumienia wciฤ…ลผ daleko.

ZOBACZ Rร“WNIEลป: Geely zamiast Nissana? Szef Renault ujawnia swoje preferencje

Chiny jako model do naล›ladowania w przemyล›le motoryzacyjnym

Luca de Meo wskazuje gล‚รณwny problem w dominujฤ…cych partiach politycznych sprawujฤ…cych wล‚adzฤ™ w Unii Europejskiej. Jak dosล‚ownie stwierdza, mamy do czynienia z „lewicฤ… i zielonymi, ktรณrzy chcieliby, ลผeby wszyscy wrรณcili do jazdy na rowerach, oraz prawicฤ…, ktรณra twierdzi, ลผe trzeba powrรณciฤ‡ do pozycji lidera w produkcji diesli i odrzuciฤ‡ postฤ™p”.

Dla dyrektora generalnego Renault takie stanowiska oznaczajฤ…, ลผe „wszyscy przegrywajฤ…”. De Meo podkreล›la, ลผe obecna sytuacja wymaga negocjacji i patrzenia w przyszล‚oล›ฤ‡ z „pragmatycznymi rozwiฤ…zaniami”, szczegรณlnie w momencie, gdy rynek jest „o 20-25% poniลผej historycznej ล›redniej”. Dlatego apeluje o restart rynku i poszukiwanie rozwiฤ…zaล„, ktรณre pomogฤ… przezwyciฤ™ลผyฤ‡ kryzys w sektorze motoryzacyjnym.

Wedล‚ug Luki de Meo Europa powinna wykorzystaฤ‡ wzrost chiล„skiego rynku, podobnie jak w przeszล‚oล›ci korzystaล‚a z doล›wiadczeล„ „Japoล„czykรณw, Amerykanรณw i Koreaล„czykรณw”. Przekonuje, ลผe umoลผliwienie Chiล„czykom dostฤ™pu do „10-15% europejskiego rynku” byล‚oby strategicznym posuniฤ™ciem, ktรณre zostaล‚oby docenione przez Chiny, a z ktรณrego Europa ostatecznie skorzystaล‚aby, jeล›li dziaล‚ania byล‚yby dobrze zaplanowane i uwzglฤ™dniaล‚y otwartoล›ฤ‡ Chin na dialog.

Potrzeba wspรณlnej strategii dla europejskiego przemysล‚u

CEO Renault podkreล›la koniecznoล›ฤ‡ opracowania optymalnej strategii przemysล‚owej w sektorze motoryzacyjnym, podobnej do tej wdroลผonej przez Chiny, ktรณre uczyniล‚y z motoryzacji jeden z piฤ™ciu kluczowych sektorรณw rozwoju gospodarczego. Takie ukierunkowane podejล›cie przynosi wymierne efekty, czego Europa powinna siฤ™ uczyฤ‡.

Odnoszฤ…c siฤ™ do sytuacji w Europie, de Meo stwierdza: „W ciฤ…gu ostatnich dziesiฤ™ciu lat mieliล›my wraลผenie, ลผe wล‚adze sฤ… bardziej zainteresowane zamykaniem nas niลผ wspieraniem naszego rozwoju”. Podkreล›la, ลผe konieczne sฤ… inwestycje w elektryfikacjฤ™, ale muszฤ… one byฤ‡ realizowane w ramach jasnej i wspรณlnej strategii, ktรณrej obecnie brakuje na poziomie europejskim.

Szef Renault uwaลผa rรณwnieลผ, ลผe Europa powinna przyjฤ…ฤ‡ terminologiฤ™ stosowanฤ… w Chinach, okreล›lajฤ…c pojazdy w peล‚ni elektryczne i hybrydowe typu plug-in wspรณlnym terminem „pojazdy nowych energii”. Takie podejล›cie pozwoliล‚o Chinom stworzyฤ‡ niszฤ™ rynkowฤ… bez koniecznoล›ci koncentrowania siฤ™ na jednej konkretnej technologii, co daje wiฤ™kszฤ… elastycznoล›ฤ‡ w rozwoju rรณลผnych rozwiฤ…zaล„ napฤ™dowych i szersze moลผliwoล›ci innowacji.

ZOBACZ Rร“WNIEลป:ย Renault ล‚ฤ…czy siล‚y z Volvo. Przywrรณcฤ… legendarne modele

Alarm dla europejskiej klasy ล›redniej i przemysล‚u motoryzacyjnego

Luca de Meo wykorzystaล‚ swojฤ… wypowiedลบ rรณwnieลผ do krytyki Europy za drastyczny spadek siล‚y nabywczej obywateli. Wedล‚ug niego wspรณล‚czeล›ni Europejczycy nie mogฤ… pozwoliฤ‡ sobie na zakup nowego samochodu z takฤ… ล‚atwoล›ciฤ…, jak to byล‚o moลผliwe w przeszล‚oล›ci, co bezpoล›rednio uderza w producentรณw samochodรณw i caล‚ฤ… branลผฤ™.

Dyrektor generalny Renault podsumowaล‚ tฤ™ sytuacjฤ™ wymownym porรณwnaniem: „Sto lat temu pracownik Forda mรณgล‚ sobie pozwoliฤ‡ na Forda T, dziล› jeden z moich pracownikรณw nie moลผe sobie pozwoliฤ‡ nawet na Daciฤ™. To jest prawda”. Ta gorzka obserwacja wskazuje na fundamentalny problem ekonomiczny, z ktรณrym zmaga siฤ™ obecnie Europa i jej przemysล‚ motoryzacyjny.

Zdaniem de Meo, bez rozwiฤ…zania problemu dostฤ™pnoล›ci cenowej nowych samochodรณw dla przeciฤ™tnego Europejczyka, trudno bฤ™dzie mรณwiฤ‡ o skutecznym wyjล›ciu z kryzysu. Problem ten jest szczegรณlnie dotkliwy dla producentรณw, ktรณrzy muszฤ… mierzyฤ‡ siฤ™ ze spadajฤ…cฤ… sprzedaลผฤ…, a jednoczeล›nie inwestowaฤ‡ w nowe technologie, aby sprostaฤ‡ surowym normom ล›rodowiskowym narzucanym przez UE.