
Geely zamiast Nissana? Szef Renault ujawnia swoje preferencje
Dyrektor Renault preferuje wspรณลpracฤ z Geely
Luca De Meo, dyrektor generalny Renault, zasugerowaล ostatnio, ลผe wspรณลpraca z chiลskim producentem Geely moลผe byฤ „bardziej naturalna” niลผ dลugoletni alians francuskiej marki z Nissanem. Wypowiedลบ ta padลa w kontekลcie wynikรณw finansowych Renault za 2024 rok, ktรณre firma zaprezentowaลa kilka dni temu. Szczegรณlnie istotny jest fakt, ลผe dochรณd netto francuskiego producenta, ktรณry posiada 36% akcji Nissana, spadล o prawie 65% – z 2,2 miliarda do 752 milionรณw – po uwzglฤdnieniu strat spowodowanych trudnฤ sytuacjฤ japoลskiego producenta.
Zapytany o tฤ sytuacjฤ przez prasฤ, dyrektor generalny Renault wykorzystaล okazjฤ, aby odnieลฤ siฤ do innego ze swoich waลผnych partnerรณw biznesowych – Grupy Geely, ktรณrej portfolio obejmuje takie marki jak Volvo, Smart czy Lotus. Porรณwnaล obecnฤ sytuacjฤ Renault z Nissanem, ktรณry znajduje siฤ w gลฤbokim kryzysie od koลca 2023 roku, ze wspรณลpracฤ z chiลskim koncernem Geely.
De Meo szczegรณlnie podkreลliล, ลผe wspรณลpraca z Geely „moลผe byฤ bardziej naturalna” niลผ tradycyjny alians, ktรณry od 1999 roku ลฤ czy francuskฤ markฤ z Nissanem. Dyrektor generalny Renault uzasadniล to „rรณลผnymi punktami widzenia”, ktรณre historycznie wystฤpowaลy miฤdzy Renault a Nissanem.
ZOBACZ RรWNIEลป: Czy Renault storpeduje najwiฤkszฤ fuzjฤ japoลskiej motoryzacji pomiฤdzy Hondฤ i Nissanem?
Pochwaลy dla chiลskiego partnera i wspรณlne projekty
Wลoski dyrektor nie szczฤdziล pochwaล pod adresem chiลskiego producenta. Okreลliล Geely jako „doskonaลฤ firmฤ, ktรณra dziaลa bardzo szybko” i wyraziล przekonanie, ลผe „jest wiele rzeczy, ktรณre moลผemy zrobiฤ razem”. De Meo dodaล rรณwnieลผ, ลผe dostrzega „wiele podobieลstw w sposobie, w jaki obie firmy postrzegajฤ przyszลoลฤ motoryzacji”, co sugeruje strategicznฤ zbieลผnoลฤ wizji rozwoju.
Warto przypomnieฤ, ลผe od lipca 2023 roku Renault i Grupa Geely posiadajฤ – po 50% udziaลรณw kaลผdy – spรณลkฤ HORSE, specjalizujฤ cฤ siฤ w produkcji silnikรณw spalinowych i hybrydowych. Co wiฤcej, Renault wspรณลpracowaลo juลผ z Volvo, jednฤ z marek naleลผฤ cych do Geely, przy tworzeniu marki Flexis, produkujฤ cej elektryczne vany.
Dodatkowo, wedลug informacji podanych przez portal branลผowy Automotive News, obie firmy ogลosiลy w zeszลym tygodniu porozumienie dotyczฤ ce wspรณlnej produkcji i sprzedaลผy pojazdรณw niskoemisyjnych w Brazylii. Te wspรณlne przedsiฤwziฤcia ลwiadczฤ o pogลฤbiajฤ cej siฤ wspรณลpracy miฤdzy francuskim a chiลskim producentem.
ZOBACZ RรWNIEลป: Renault ลฤ czy siลy z Volvo. Przywrรณcฤ legendarne modele
Niepewna przyszลoลฤ aliansu z Nissanem
Jeลli chodzi o wspรณลpracฤ z Nissanem, dyrektor generalny Renault nie wyklucza sprzedaลผy akcji japoลskiego producenta. Taki ruch mรณgลby uลatwiฤ zakup tych udziaลรณw przez tajwaลskฤ firmฤ Foxconn. De Meo zaznaczyล jednak, ลผe ewentualna sprzedaลผ nastฤ pi w „odpowiednim momencie”, jak podaje agencja informacyjna Reuters.
Szef Renault podkreลliล znaczenie ostroลผnego podejลcia do ewentualnych zmian w strukturze wลasnoลciowej, aby „nie zniszczyฤ wartoลci aktywรณw” zbudowanych wspรณlnie przez Renault i Nissan w ciฤ gu wielu lat wspรณลpracy. To pokazuje, ลผe mimo preferencji dla wspรณลpracy z Geely, francuski producent wciฤ ลผ docenia wartoลฤ swojego historycznego aliansu.
Sytuacja ta odzwierciedla szersze zmiany zachodzฤ ce w globalnym przemyลle motoryzacyjnym, gdzie tradycyjne sojusze sฤ weryfikowane w obliczu nowych wyzwaล rynkowych i transformacji w kierunku elektromobilnoลci. Rosnฤ ca rola chiลskich producentรณw, takich jak Geely, wskazuje na zmianฤ ukลadu siล w branลผy motoryzacyjnej.