
Renault przerobi elektryki na hybrydy i zaleje je metanolem!
Renault jakiล czas temu ogลosiลo utworzenie nowej firmy, w ktรณrej przy wspรณลpracy z chiลskim Geely i koncernem petrochemicznym Aramco, bฤdzie pracowaฤ nad jednostkami napฤdowymi dla obu koncernรณw. Teraz, podczas targรณw Auto Shangai zaprezentowali caลฤ gamฤ nowoczesnych silnikรณw.
Zrobiฤ z elektrykรณw benzyniaki
Oczkiem w gลowie Horse oraz tematem, ktรณry byล najmocniej omawiany jest Future Hybrid Concept โ kompaktowa jednostka hybrydowa skลadajฤ ca siฤ z czterocylindrowego silnika spalinowego, skrzyni biegรณw i jednostki elektrycznej. Jej gลรณwnym zaลoลผeniem jest moลผliwoลฤ zastosowania jej w istniejฤ cych platformach wykorzystywanych w samochodach elektrycznych. A wiฤc wymiana elektrycznych ukลadรณw napฤdowych na hybrydowe.
Oznacza to, ลผe przynajmniej w teorii powinniลmy mรณc w przyszลoลci zobaczyฤ np. Renault 5 nie tylko w wersji elektrycznej, ale rรณwnieลผ hybrydowej. Co ciekawe, to rozwiฤ zanie nie ma byฤ ograniczone tylko do marek naleลผฤ cych do Renault i Geely, ale sprzedawane wszystkim producentom, wiฤc w teorii rรณwnieลผ inne marki mogลyby โzhybrydyzowaฤโ swoje samochody elektryczne. Caลoลฤ ma dziaลaฤ poprzez zwyczajne na ลwiecie zastฤ pienia jednostki elektrycznej rozwiฤ zaniem od Horse i w dodatku wedลug deklaracji firmy nie bฤdzie wymagaลo znaczฤ cych modyfikacji platformy.
Horse Powertrain deklaruje, ลผe rozwiฤ zanie jest kompatybilne z istniejฤ cymi platformami dla samochodรณw elektrycznych, jednak w tym momencie oczywiลcie nie wiadomo czy z wszystkimi, ani teลผ kto konkretnie mรณgลby zdecydowaฤ siฤ na skorzystanie z takiego rozwiฤ zania. Jeszcze nie tak dawno Porsche twierdziลo, ลผe wลoลผenie silnika spalinowego do drugiej generacji Macana nie jest moลผliwe, poniewaลผ platforma na to nie pozwala. Podobnie z reszta jak Fiat, ktรณremu po poraลผce elektrycznej wersji modelu 500, wprowadzenie na rynek hybrydowej wersji zajmie blisko pรณลtora roku.
To jak to rozwiฤ zanie siฤ przyjmie dopiero siฤ dowiemy, jednak ma ono oferowaฤ szeroki wachlarz moลผliwoลci. Silnik spalinowy od Horse ma byฤ dostosowany do pracy na benzynie, na paliwie E85, ktรณre jest popularne w Ameryce Poลudniowej, na opartym o metanol M100, ktรณre zyskuje na popularnoลci w Chinach oraz na paliwach syntetycznych.
Wiฤcej hybryd
Horse Powertrain podczas swojej pierwszej wizyty w Szanghaju nie poprzestaลo tylko na tym. Dodatkowo zaprezentowali takลผe silnik 1,5 l T/C DI, ktรณry ma generowaฤ 156 KM mocy maksymalnej i 225 Nm momentu obrotowego. Jednostka bฤdzie mogลa byฤ wykorzystywana zarรณwno w hybrydach plug-in, jak i rรณwnieลผ pracowaฤ w trybie generatora w samochodach z napฤdem EREV. Producent twierdzi, ลผe bฤdzie siฤ mogลa ona pochwaliฤ wydajnoลciฤ cieplnฤ na poziomie 46,5%.
Napฤdy EVER dostanฤ zresztฤ od francusko-polskiego koncernu swoje dedykowane ukลady. W Szanghaju zaprezentowano jedno-litrowy dwucylindrowy silnik Gemini. Jest to jednostka z przeciwlegลymi cylindrami (pลaska), ktรณra w dodatku wykorzystuje cykl Atkinsona, ลผeby wygenerowaฤ 42 KM mocy majฤ cej posลuลผyฤ do zasilania baterii elektrycznych.
Do samochodรณw, w ktรณrych potrzebna bฤdzie wiฤksza moc ma byฤ takลผe dostฤpny 3-cylindrowy silnik turbo o takiej samej pojemnoลci. Ma on dysponowaฤ 117 KM oraz 200 Nm momentu obrotowego, ktรณry rรณwnieลผ zostanie wykorzystany do generowania prฤ du. Warto dodaฤ, ลผe oba silniki majฤ byฤ kompatybilne z rรณลผnymi rodzajami paliwa.
Wodรณr nie tylko u Toyoty
Co ciekawe Horse zmierzaฤ takลผe w kierunku paliw alternatywnych. Na chiลskich targach firma pokazaลa takลผe silnik na metanol oraz na wodรณr. W przypadku tego pierwszego pokazano 2-litrowฤ turbodoลadowanฤ jednostkฤ, ktรณra ma wspรณลpracowaฤ z hybrydami i generowaฤ do 204 KM mocy maksymalnej oraz 375 Nm โ zaleลผnie od konfiguracji.
Co do wodoru natomiast to zaprezentowano silnik do spalania tego paliwa. Jest to o tyle nietypowe rozwiฤ zanie, ลผe obecnie produkowane samochody wodorowe takie jak Toyota Mirai wykorzystujฤ moc pozyskanฤ w procesie elektrolizy wodoru do zasilenia silnika elektrycznego. Tutaj natomiast mรณwimy o peลnoprawnym silniku spalinowym, tyle ลผe zasilanym wodorem. Z takimi technologiami eksperymentuje obecnie m.in. Toyota, jednak pรณki co nie wyszลy one poza fazฤ testรณw na torach wyลcigowych.
W przypadku rozwiฤ zania od Horse mamy dostaฤ dwulitrowy, czterocylindrowy silnik, ktรณry na wodorze ma generowaฤ 146 KM mocy oraz 230 Nm momentu obrotowego. Oczywiลcie niezaleลผnie od tego czy wodรณr jest spalany, czy wykorzystywany do elektrolizy, nie generuje on ลผadnych tlenkรณw wฤgla.
To nie sฤ puste zapowiedzi
Podsumowujฤ c doniesienia o nowych silnikach warto dodaฤ, ลผe raczej nie sฤ to tylko puste sลowa, jak to ma czฤsto miejsce w przypadku prezentowania rozwiฤ zaล koncepcyjnych. Horse moลผe jest nowฤ firmฤ , jednak ma caลkiem spore zasoby. W sumie 17 fabryk, 5 centrรณw rozwojowych oraz 19 tysiฤcy pracownikรณw. Dlatego teลผ czฤลฤ ze wspomnianych wyลผej rozwiฤ zaล juลผ jest produkowana w zakลadach w Hiszpanii oraz Brazylii.