
Szybkość zwykłego tankowania w elektryku? SAIC sprawi, że będzie to możliwe
Przełom w technologii baterii LFP – szybsze ładowanie niż kiedykolwiek wcześniej
Rynek pojazdów elektrycznych nieustannie się rozwija. Rok 2024 przyniósł kolejne wzrosty sprzedaży, wbrew powszechnym opiniom sceptyków.
Szczególnie istotną kwestią pozostają czasy ładowania, które stopniowo zbliżają się do standardów tradycyjnego tankowania paliwa. Najnowszym dowodem na ten postęp jest bateria typu 6C, którą w tym roku wprowadzi na rynek SAIC-GM we współpracy z CATL, największym producentem baterii na świecie.
To przełomowe rozwiązanie ma zrewolucjonizować sposób, w jaki postrzegamy ładowanie pojazdów elektrycznych.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: BYD i SAIC zmuszają dostawców do obniżek. Nawet 20% w rok!
Imponujące osiągi nowej technologii
Określenie baterii jako 6C oznacza, że może ona ładować się z mocą sześciokrotnie większą niż jej pojemność nominalna. W praktyce oznacza to, że dla baterii o pojemności 100 kWh moc ładowania może osiągnąć nawet 600 kW, co czyni proces uzupełniania energii porównywalnym czasowo z tradycyjnym tankowaniem.
Według zapewnień SAIC-GM nowa bateria będzie w stanie odzyskać zasięg 200 kilometrów w zaledwie pięć minut, a około 350 kilometrów w czasie nieprzekraczającym dziesięciu minut. To spektakularne osiągi, które mogą zmienić sposób postrzegania samochodów elektrycznych przez konsumentów.
Ten imponujący postęp jest możliwy dzięki zastosowaniu nowej konstrukcji cell to pack (CTP) oraz wielu innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Wśród nich znajduje się zaawansowany system chłodzenia, który bezpiecznie zarządza zwiększonym przepływem prądu.
Zaawansowane rozwiązania techniczne nowej generacji
Inżynierowie SAIC-GM i CATL zastosowali w nowej baterii szereg innowacyjnych rozwiązań, w tym elektrolit o ultra-wysokiej przewodności oraz nową ultracienką membranę na poziomie nanometrycznym. Te usprawnienia mają na celu optymalizację wydajności reakcji elektrochemicznych i zapewnienie stabilności baterii w ekstremalnych warunkach ładowania.
Bateria zostanie zaimplementowana w platformie Ultium o napięciu 900 woltów, stworzonej przez General Motors. Tak wysokie napięcie robocze platformy umożliwi efektywne zarządzanie dużymi mocami ładowania i otwiera drogę do rozwoju kolejnych modeli o jeszcze lepszych parametrach.
Choć oficjalnie nie potwierdzono, który model jako pierwszy otrzyma tę ultraszybką baterię, spekuluje się, że może to być pojazd marki Buick, która stanowi największą część sprzedaży SAIC-GM w Chinach. Szczegółowe plany dotyczące wprowadzenia nowego modelu mają zostać wkrótce ujawnione.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Szokujące parametry nowych baterii BYD. Tesla i CATL zostają w tyle?
Dominacja chińskiej technologii baterii LFP na światowym rynku
Najnowsze ogłoszenie potwierdza dominującą pozycję Chin w technologiach bateryjnych oraz trend w kierunku coraz wydajniejszych, bezpieczniejszych i szybszych rozwiązań. Kluczową rolę odgrywa tu technologia litowo-żelazowo-fosforanowa (LFP), która wyróżnia się nie tylko wydajnością, ale także przystępną ceną.
Baterie LFP charakteryzują się doskonałą stabilnością termiczną i oferują wyższy poziom bezpieczeństwa w porównaniu z innymi technologiami, takimi jak ogniwa NMC (niklowo-manganowo-kobaltowe). Ich znaczącą przewagą jest również niższy koszt produkcji, wynikający z braku konieczności stosowania drogiego kobaltu.
Technologia LFP zdominowała już rynek chiński, gdzie stanowi około 70% wszystkich baterii stosowanych w pojazdach elektrycznych. Głównymi producentami są firmy CATL i BYD, choć na rynku działa wielu innych wytwórców.