Seat Cupra Leon Elektryk

Nowa era Seata. Wiemy, co stanie się z najpopularniejszymi modelami marki

CEO Seata ujawnia przełomową strategię hiszpańskiej marki. Sprawdź, jakie zmiany czekają najpopularniejsze modele i poznaj nową rolę producenta w koncernie Volkswagena.

Przyszłość Seata – między niepewnością a nowymi możliwościami

W ostatnich latach pojawiło się wiele spekulacji dotyczących możliwego zniknięcia marki Seat z rynku. Firma, która przez ponad 70 lat swojej historii zmotoryzowała Hiszpanię, znajduje się obecnie w szczególnie delikatnym momencie swojej działalności. Niestabilność rynku zmusza producentów do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, które mogłyby zwiększyć sprzedaż.

Wayne Griffiths, CEO Seata i Cupry, w wywiadzie dla magazynu Autocar przedstawił swoją wizję przyszłości firmy oraz synergii między obiema markami. Podkreślił przy tym, że firma nie zamierza zbaczać z obranego kursu w kierunku elektryfikacji. Jest to jasna deklaracja, która wyznacza kierunek rozwoju hiszpańskiego producenta.

Mimo że rynek europejski nie rozwija się tak szybko, jak pierwotnie zakładano, a rejestracje pojazdów elektrycznych utknęły w martwym punkcie, Seat konsekwentnie realizuje swoją strategię. Oferta samochodów elektrycznych stale rośnie, choć kierowcy wciąż nie traktują ich jako głównego środka transportu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Cupra León eHybrid 2024. Wersje, napędy, ceny. Co można kupić?

Transformacja marek – Cupra przejmuje prowadzenie w elektryfikacji

Od momentu objęcia stanowiska przez Griffithsa, Cupra przestała być jedynie sportową odnogą Seata, stając się niezależną marką z własną tożsamością. To właśnie Cupra, a nie Seat, otrzymuje obecnie nowe modele elektryczne, takie jak Born i Tavascan, co jasno wskazuje kierunek rozwoju tej marki. Jest to wyraźny sygnał, że Cupra ma obecnie większe perspektywy rozwoju niż macierzysta firma.

W planach znajduje się również pierwszy w pełni elektryczny León, który ma podążać śladem już potwierdzonego elektrycznego Golfa. Dokładna data wprowadzenia tego modelu na rynek nie została jeszcze określona. Jest to szczególnie istotne w kontekście przyszłości całej gamy modelowej, gdzie León będzie jedynym modelem Seata z napędem w pełni elektrycznym.

Platforma MQB, na której obecnie bazuje Seat León, ma jeszcze spory potencjał rozwojowy. Jednak istnieją przypuszczenia, że w przyszłości nazwa León może być zarezerwowana wyłącznie dla marki Cupra, a modele León i Ateca mogą zniknąć z oferty Seata.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ford Capri czy Cupra Tavascan? Porównujemy sportowe nowości na prąd

Nowa rola Seata w koncernie

Dyrektor generalny podkreśla znaczenie modeli León i Formentor, które bazują na tej samej platformie Grupy Volkswagen. Zapowiada, że jeśli firma chce się rozwijać w kolejnej dekadzie, musi dbać o te samochody i je odświeżać. Można się spodziewać modernizacji lub ulepszeń w obu modelach, aby mogły służyć tak długo, jak będzie to konieczne.

Seat ma przyjąć szczególną rolę w strukturach koncernu – będzie odpowiedzialny za utrzymanie przy życiu zelektryfikowanych układów HEV, jak i MHEV. To właśnie ta marka ma się specjalizować w małych samochodach wyposażonych w tego typu napędy hybrydowe. Jest to strategiczna decyzja, która określa przyszłą pozycję marki w grupie.

W przyszłym roku Ibiza i Arona otrzymają nowe układy napędowe, ale nie będą to wersje w pełni elektryczne. Jak wyjaśnia Griffiths, te inwestycje są odpowiedzią na potrzeby aż 90% rynku, który wciąż poszukuje różnych rodzajów napędów: wydajnych silników spalinowych, układów hybrydowych oraz hybryd typu plug-in.