Seat stawia wszystko na elektromobilność. „Nie ma planu B”
Seat twierdzi, że „odrobili lekcje” i domaga się większego wsparcia
Natalia Turón, sekretarz generalna i dyrektor ds. Strategii Korporacyjnej i Zrównoważonego Rozwoju Seata, podkreśla, że przemysł wymaga większego wsparcia ze strony administracji publicznej w celu przyspieszenia transformacji i zwiększenia konkurencyjności. Sektor motoryzacyjny przechodzi bezprecedensową transformację, a w centrum tej zmiany znajduje się elektryfikacja, która pojawia się na różnych poziomach technologicznych.
Natalia Turón z przekonaniem stwierdza: „odrobiliśmy swoją lekcję”. Według Turón zarówno firmy, jak i administracje muszą połączyć wysiłki, aby udowodnić, że samochód elektryczny nie jest chwilową modą, ale rozwiązaniem prowadzącym do osiągnięcia mobilności zeroemisyjnej.
Ta współpraca między sektorem prywatnym i publicznym jest kluczowa dla przyszłości przemysłu motoryzacyjnego. Tylko dzięki wspólnym działaniom można będzie skutecznie wprowadzić rozwiązania elektryczne na szeroki rynek i przekonać konsumentów do ich zalet.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Nowa era Seata. Wiemy, co stanie się z najpopularniejszymi modelami marki
Niezbędna współpraca między sektorem publicznym i prywatnym
Turón podkreśla potrzebę ścisłej współpracy między sektorem prywatnym a administracją. „Musimy wspólnie pracować, aby nadrobić stracony czas i osiągnąć mobilność zeroemisyjną” – zapewniła. To wezwanie do współpracy zmaterializowało się w „Deklaracji Casa Seat”, podpisanej w styczniu przez rząd, Katalonię, Walencję, Nawarrę i Seat.
Instytucjonalne zobowiązanie przewiduje sprawne i skuteczne środki mające na celu promowanie elektryfikacji w Hiszpanii. Wśród uzgodnionych działań znajdują się: zachęcanie do zakupu pojazdów elektrycznych poprzez bezpośrednie dotacje, rozbudowa infrastruktury ładowania, odnowienie flot publicznych pojazdami elektrycznymi oraz proaktywne informowanie o zaletach tych samochodów.
Współpraca ta ma kluczowe znaczenie dla przyspieszenia transformacji sektora motoryzacyjnego w Hiszpanii. Bez odpowiedniego wsparcia instytucjonalnego trudno będzie osiągnąć cele związane z przejściem na mobilność zeroemisyjną w pożądanym tempie.
Przełamywanie mitów i stawianie na zrównoważony rozwój
Jednym z priorytetów, według Turón, jest uświadamianie społeczeństwa o zaletach samochodów elektrycznych. „Musimy uświadamiać o zaletach samochodów elektrycznych i pokazywać, że są przyjemne w prowadzeniu” – stwierdziła, kładąc nacisk na obalanie mitów związanych z zasięgiem czy czasem ładowania.
Przekaz ten jest fundamentalny, aby wszystkie grupy odbiorców mogły zrozumieć, że mobilność elektryczna jest nie tylko zrównoważona, ale również praktyczna i przyjemna. Biorąc pod uwagę pełny cykl życia pojazdu, samochody elektryczne mogą zmniejszyć emisję CO2 nawet o 60% w porównaniu z modelami benzynowymi.
Turón ostrzega jednak, że aby przyspieszyć przejście na elektryfikację, niezbędne jest większe wsparcie ze strony administracji, ponieważ w Hiszpanii tylko 11,4% nowych rejestracji w 2024 roku stanowiły pojazdy zelektryfikowane, a z nich nieco ponad 5% to pojazdy w pełni elektryczne.
Nie ma planu B
Dyrektor ds. Strategii i Zrównoważonego Rozwoju Seata jasno formułuje swoje przesłanie: „nie ma planu B dla elektryfikacji”. To zobowiązanie odzwierciedlają znaczące inwestycje, które firma realizuje. Seat przeznaczył ponad 3 miliardy euro na elektryfikację swojej fabryki w Martorell, położonej w Barcelonie, oraz dodatkowe 300 milionów euro na budowę zakładu montażu ogniw akumulatorowych.
Ponadto firma uruchomiła ambitny program szkoleniowy obejmujący 500 000 godzin, skierowany do 14 000 pracowników, mający na celu wyposażenie ich w umiejętności niezbędne do kierowania tą transformacją.
W ramach strategii Seata, zrównoważony rozwój jest centralnym elementem. Firma postawiła sobie za cel elektryfikację wszystkich procesów produkcyjnych i pojazdów. Tak więc do 2030 roku 100% modeli Cupra będzie zelektryfikowanych, a firma pracuje nad dekarbonizacją całego łańcucha wartości, aby osiągnąć neutralność emisji CO2 w swoich zakładach do 2040 roku.
Dążenie do neutralności węglowej
Ten wysiłek stanowi pierwszy krok w kierunku przekształcenia Seata w firmę neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Seat promuje również wykorzystanie pojazdów zelektryfikowanych wśród swoich pracowników, w tym 450 dyrektorów, którzy poruszają się samochodami elektrycznymi, co pozwala zaoszczędzić ponad 860 ton CO2 rocznie, co odpowiada zużyciu energii przez 110 gospodarstw domowych.
Firma aktywnie pracuje nad zmniejszeniem swojego śladu węglowego zarówno w procesach produkcyjnych, jak i w oferowanych produktach. Zobowiązanie do osiągnięcia neutralności węglowej jest integralną częścią długoterminowej strategii Seata i Grupy Volkswagen.
Inwestycje w technologie elektryczne nie są więc jedynie odpowiedzią na zmieniające się przepisy, ale stanowią także strategiczną decyzję, która ma zapewnić firmie konkurencyjność w przyszłości i zgodność z globalnymi trendami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju.
Trzy osie strategiczne dla zrównoważonej przyszłości
Transformacja Seata opiera się na trzech fundamentalnych filarach: dekarbonizacji, gospodarce obiegu zamkniętego i ochronie ekosystemów. Od 2010 roku zakłady Seata zdołały zmniejszyć zużycie energii o 33% i emisję CO2 o 69%, korzystając od 2012 roku z elektryczności pochodzącej w 100% ze źródeł odnawialnych.
W zakresie produkcji firma zdołała zmniejszyć ilość odpadów w fabrykach o 78% w porównaniu z 2010 rokiem. Jednocześnie postawiła na wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w swoich pojazdach, wprowadzając części wykonane z plastiku odzyskanego z morza, włókien naturalnych czy mikrowłókien z recyklingu.
Działania te pozwoliły zmniejszyć wpływ na środowisko w zakładach w Martorell, Barcelonie i El Prat de Llobregat o 53%, a także osiągnięto 45% redukcję zarówno w zużyciu wody do produkcji samochodu, jak i emisji rozpuszczalników.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Cupra León eHybrid 2024. Wersje, napędy, ceny. Co można kupić?
Hiszpania jako europejskie centrum elektromobilności
Seat nie działa sam w tej transformacji. Wraz z Grupą Volkswagen, PowerCo i innymi partnerami, firma zainwestowała 10 miliardów euro w celu przyspieszenia elektryfikacji w Hiszpanii. Inwestycja ta obejmuje nie tylko zakład Seata w Martorell i fabrykę Volkswagena w Pampelunie, ale także budowę gigafabryki ogniw akumulatorowych w Sagunt w Walencji.
Projekt ten ma na celu przekształcenie Hiszpanii w centrum elektromobilności w Europie, umacniając jej rolę w awangardzie innowacji i zrównoważonego rozwoju. Dzięki tym inwestycjom kraj może stać się kluczowym graczem w produkcji pojazdów elektrycznych na europejskim rynku.
Inicjatywa ta stanowi nie tylko zobowiązanie wobec przyszłości motoryzacji, ale również strategiczną decyzję biznesową, która ma zapewnić konkurencyjność zarówno Seatowi, jak i hiszpańskiemu przemysłowi automotive w erze elektryfikacji.