
Zaskakujący zwrot – Smart rozważa produkcję hybryd
Smart wróci do hybryd?
Smart odrodził się jako marka oferująca wyłącznie samochody elektryczne, ale teraz rozważa możliwość cofnięcia się o krok. Choć obecnie w ofercie ma tylko modele zeroemisyjne, firma nie wyklucza produkcji hybryd plug-in oraz samochodów EREV, jeśli rynek będzie tego wymagał. To znacząca zmiana w podejściu marki, która od 2020 roku konsekwentnie stawiała na pojazdy w pełni elektryczne.
Europejskie marki samochodowe mają wypalony w pamięci rok 2035 – wtedy właśnie będą mogły sprzedawać w Europie wyłącznie modele elektryczne. Ta perspektywa zmusiła wiele firm do przyjęcia strategii opartej wyłącznie na pojazdach bateryjnych. Jednak realia rynkowe sprawiły, że sporo z nich musiało zrewidować swoje plany, aby dostosować się do rzeczywistego popytu.
Smart należał dotychczas do grona marek, które pozostały wierne swojemu pierwotnemu planowi elektryfikacji. Teraz jednak firma otwiera drzwi do eksplorowania alternatywnych rozwiązań. To istotna zmiana, biorąc pod uwagę, że marka przez ostatnie lata budowała swoją tożsamość wokół mobilności elektrycznej.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Przesyt marek elektryków w Chinach. Większość zniknie za 5 lat
Nowa struktura właścicielska otwiera dodatkowe możliwości
Od 2020 roku Smart oferuje wyłącznie samochody elektryczne, ale firma przeszła znaczące zmiany strukturalne. Obecnie marka należy w równych częściach do Mercedesa, który ją pierwotnie stworzył, oraz chińskiego giganta Geely. Ta zmiana właścicielska ma kluczowe znaczenie dla przyszłości marki i jej możliwości technologicznych.
Obecność Geely w strukturze właścicielskiej jest szczególnie istotna, ponieważ to właśnie chiński koncern dostarcza systemy napędowe. Są to te same rozwiązania, które można znaleźć w innych markach należących do grupy – pierwotnie europejskich Volvo i Lotusie oraz chińskim Zeekr. Ta synergia technologiczna otwiera przed Smartem nowe możliwości rozwoju.
Co ciekawe, zarówno Volvo, jak i Lotus ogłosiły w zeszłym roku odejście od planów bycia producentami wyłącznie samochodów elektrycznych. Obie marki zdecydowały się rozszerzyć swoje portfolio o modele z technologiami przedłużania zasięgu – czy to w formie tradycyjnych hybryd plug-in, czy pojazdów EREV (Extended Range Electric Vehicle).
Elastyczne podejście do przyszłości mobilności
Jason Allbutt, dyrektor generalny Smart UK, w rozmowie z AutoExpress przedstawił stanowisko firmy: „Obecnie jesteśmy marką wyłącznie elektryczną i planujemy pozostać nią w krótkim okresie. Jak zawsze, jeśli zobaczymy wymagania rynku, które będą wymagały innych opcji, byłoby głupotą ich nie rozważyć. Ale na razie plan zakłada, że pozostaniemy marką wyłącznie elektryczną w Europie”.
Kluczowe jest rozróżnienie między rynkami europejskimi a resztą świata. Przepisy dotyczące emisji różnią się znacznie w poszczególnych regionach, co wymaga dostosowania portfolio produktów do lokalnych realiów. Doskonałym przykładem jest Volvo XC70 plug-in hybrid – model, który teoretycznie mógłby trafić do Europy, ale marka zdecydowała się wprowadzić go wyłącznie na rynek chiński.
Smart zdaje sobie sprawę z rosnącego zainteresowania alternatywnymi rozwiązaniami napędowymi. Firma bacznie obserwuje trendy rynkowe i jest gotowa dostosować swoją strategię, jeśli zajdzie taka potrzeba. To pragmatyczne podejście pokazuje, że nawet najbardziej zaangażowane w elektryfikację marki muszą zachować elastyczność.
Europejska droga ku elektryfikacji pozostaje priorytetem
Allbutt jasno przedstawia stanowisko firmy: „Zdajemy sobie sprawę, że zainteresowanie pojazdami takimi jak hybrydy plug-in niewątpliwie rośnie, a przedłużaczami zasięgu w znacznie mniejszym stopniu. Myślę jednak, że na razie tylko obserwujemy, aby zrozumieć, czy to rzeczywiście właściwa droga”. Firma rozumie, że długoterminowe cele w Europie prowadzą do pełnej elektryfikacji.
Smart rozważa, że hybrydy PHEV i pojazdy EREV mogą być interesującymi opcjami w średnim okresie, szczególnie jeśli popyt na tego typu pojazdy wzrośnie kosztem samochodów w pełni elektrycznych. Jednak ze względu na planowany zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w 2035 roku, ostatecznym rozwiązaniem pozostają pojazdy elektryczne.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Nowy Smart #5. Duży SUV marzący o rywalizacji z Teslą Model Y
Aktualna oferta Smarta – trzy modele elektryczne
Obecnie Smart oferuje gamę składającą się z trzech modeli, wszystkie są w pełni elektryczne. Smart #1 był pierwszym pojazdem wprowadzonym w nowej erze marki – to kompaktowy SUV dostępny od równowartości 162 900 złotych. Model ten zapoczątkował nowy rozdział w historii marki, łącząc kompaktowe wymiary z praktycznością crossovera.
Następnie pojawił się Smart #3, również crossover, ale w wersji coupé, którego cena wynosi równowartość 177 600 złotych. Ten model oferuje bardziej sportową stylistykę, zachowując jednocześnie praktyczność i przestronność charakterystyczną dla segmentu SUV-ów. To propozycja dla klientów szukających połączenia dynamicznego wyglądu z zeroemisyjną mobilnością.
Najnowszym dodatkiem do gamy jest Smart #5, największy model w historii marki, wyceniony na około 209 500 złotych. Ten pojazd reprezentuje nowe podejście Smarta do segmentu premium, oferując więcej przestrzeni i luksusowych rozwiązań. To dowód na to, że marka ewoluuje i wychodzi poza swoje tradycyjne, miejskie korzenie.