
Rynkowy bestseller będzie produkowany w Europie. Volvo podjęło decyzję
Volvo EX30 przenosi produkcję do Europy po inwestycji 200 milionów euro
Volvo EX30 od kilku miesięcy jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w poszczególnych krajach europejskich. Ten model zrewolucjonizował rynek dzięki swojej dostępności cenowej. Marka ogłosiła, że od teraz EX30 będzie produkowany w Europie, co stanowi ważny krok w strategii firmy.
Na początku 2023 roku Volvo otworzyło sprzedaż swojego najbardziej przystępnego cenowo modelu elektrycznego, co wywołało prawdziwy boom na rynku. EX30 szybko znalazł się w czołówce najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w krajach europejskich. Kluczowym czynnikiem sukcesu była atrakcyjna cena, znacznie niższa niż w przypadku innych modeli z gamy Volvo.
Dotychczas produkcja EX30 odbywała się w Chinach, co pozwalało na obniżenie kosztów. Jednak nowe unijne cła na import pojazdów elektrycznych z Chin skłoniły Volvo do przeniesienia produkcji do zakładu w Gandawie, w Belgii. Decyzja ta umożliwia firmie dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych i zapewnia kontynuację dostaw na Stary Kontynent.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Samuelsson robi porządki. Volvo stawia na hybrydy plug-in i pewną współpracę
Inwestycja w Gandawie. Modernizacja fabryki i nowe miejsca pracy
Aby umożliwić produkcję EX30 w Europie, Volvo zainwestowało około 200 milionów euro w modernizację zakładu w Gandawie. Fabryka ta produkuje już inne modele, takie jak EX40, EC40, XC40 oraz V60, a w 2024 roku opuściło ją około 186 000 samochodów. W planach jest również rozpoczęcie produkcji EX30 Cross Country, bardziej terenowej wersji tego SUV-a, pod koniec 2025 roku.
Modernizacja zakładu w Gandawie objęła instalację 600 nowych robotów, rozbudowę hali baterii oraz stworzenie nowej linii produkcyjnej i linii pakowania baterii. Te zmiany pozwoliły na zwiększenie wydajności i dostosowanie fabryki do wymagań produkcji zaawansowanych pojazdów elektrycznych. Inwestycja ta jest kluczowa dla utrzymania konkurencyjności Volvo na rynku europejskim.
Przeniesienie produkcji EX30 do Gandawy przyniosło także korzyści społeczne. Volvo zwiększyło zatrudnienie w fabryce o 350 nowych pracowników, co oznacza, że obecnie zakład zatrudnia blisko 6 600 osób. Rozwój fabryki nie tylko wzmacnia lokalną gospodarkę, ale także potwierdza zaangażowanie marki w europejski rynek.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ile kosztuje najtańsze elektryczne Volvo EX30? Cena 2025
Strategia Volvo. Elastyczność i sukces rynkowy EX30
Przeniesienie produkcji EX30 do Gandawy jest zgodne z długoterminową strategią Volvo, która zakłada wytwarzanie pojazdów w regionach, gdzie cieszą się one największą popularnością. Francesca Gamboni, dyrektor ds. produkcji i łańcucha dostaw Volvo, podkreśliła, że EX30 jest kluczowym modelem dla umocnienia pozycji firmy na europejskim rynku pojazdów elektrycznych premium. Globalna elastyczność produkcyjna pozwala Volvo szybko dostosowywać się do zmieniających się warunków.
EX30 jest obecnie dostępny w Polsce w cenie od 169 990 zł w podstawowej wersji Essential, bez uwzględnienia rabatów czy pomocy rządowych. Wyższe wersje, Core, Plus i Ultra, kosztują odpowiednio 176 990 zł, 190 990 zł i 226 990 zł. Model oferuje trzy warianty napędowe: podstawowy z jednym silnikiem i zasięgiem 337 km, pośredni z większym akumulatorem i zasięgiem 476 km oraz topowy z dwoma silnikami, napędem na cztery koła, mocą 428 KM i zasięgiem 450 km.
Sukces EX30 potwierdza, że Volvo skutecznie łączy innowacje z przystępnością cenową. Przeniesienie produkcji do Europy nie tylko odpowiada na wyzwania związane z cłami, ale także wzmacnia wizerunek marki jako lidera w segmencie elektrycznych SUV-ów. Wszystkie wersje EX30 będą teraz produkowane w Gandawie, co zapewnia marce większą kontrolę nad jakością i dostawami.