Hyundai Ulsan

Ten producent ma największą fabrykę na świecie. Nie zgadniesz co to za marka

Największa fabryka samochodów na świecie produkuje 17 różnych modeli przy tempie 10 pojazdów na sekundę i nie znajduje się ona w Chinach.

Można by się spodziewać, że największej fabryki nie stworzył żaden zachodni producent. Słusznie, bo tutaj prym wiodą Azjaci, ale nie Chińczycy.

Hyundai z największą fabryką na świecie

Zakłady Hyundai w Ulsan, w Korei Południowej, wyróżniają się cechami, które umożliwiają realizację procesu przemysłowego produkcji samochodów w sposób niezwykły dla branży. Innymi słowy, w zakładach południowokoreańskiego producenta samochody są produkowane, testowane i wysyłane bezpośrednio z tego samego miejsca, dzięki własnemu portowi, który jest zlokalizowany tuż obok

Ile pojazdów produkuje ta fabryka? Zdumiewającą liczbę 1,5 miliona rocznie. Dla porównania, to niemal dwu krotność całkowitej produkcji Wielkiej Brytanii w 2024 roku, rozłożonej na 25 fabryk, i wartość wystarczająca, by pokryć 98% rynku nowych samochodów we Włoszech w zeszłym roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: 36 ton i 725 km zasięgu. Hyundai z nową wodorową ciężarówką

Hyundai Ulsan
fot. Hyundai

Nikt inny nie produkuje tak samochodów

Obecnie zakład produkcyjny obejmuje nie tylko pięć fabryk samych samochodów, ale także miejsce produkcji silników i skrzyń biegów oraz jedyny na świecie port dedykowany wyłącznie wysyłce pojazdów. Stąd eksportowane jest 75% rocznej produkcji do ponad 200 krajów.

W kompleksie produkowanych jest obecnie 17 różnych modeli, od popularnych Hyundai Santa Fe i Tucson po całą gamę premium marki Genesis, luksusowego oddziału producenta. Linie montażowe działają 18 godzin na dobę, a w 2026 roku planowane jest otwarcie nowej fabryki dedykowanej wyłącznie pojazdom elektrycznym, w której produkowany będzie Genesis GV90.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Hyundai Elexio. Nowy elektryk Koreańczyków nie dla Europy

Hyundai USA inwestycje
Fot. YT/Hyundai

Jeden statek każdego dnia

W Ulsan zaczęto produkować samochody już w 1968 roku, choć początkowo ręcznie montowano tam Forda Cortinę przeznaczonego na rynek lokalny. Obecnie jednak jest to wielka i nowoczesna megastruktura, w której fabryki przeplecione są terenami zielonymi, na których rośnie 600 000 drzew.

Po tym jak samochody zjadą z linii montażowej od razu przechodzą przez kontrolę jakości, a zaraz potem lądują na parkingu, na którym czekają na transport morski. Ten odbywa się na pokładzie statków, które mieszczą 6 000 samochodów, a ich załadowanie to ciągły proces ponieważ każdego dnia z portu wypływa jeden taki statek.

Ten zintegrowany system produkcji i eksportu pozwala Hyundai zaoszczędzić czas i koszty. To jeden z kluczowych czynników umożliwiających osiągnięcie tak ogromnych wolumenów produkcji w pojedynczym zakładzie produkcyjnym.