Tesla w tarapatach. Eksport z Chin spada jak za czasów pandemii

Tesla notuje bezprecedensowy spadek wyników w swoim kluczowym rynku. Co stoi za problemami imperium Elona Muska?

Kryzys Tesli w Chinach

Firma Elona Muska przeżywa obecnie najpoważniejszy kryzys od lat. Chociaż Tesla nie jest bezpośrednio zagrożona, coraz więcej wskaźników świadczy o tym, że sprawy nie idą w dobrym kierunku. Firma przechodzi przez najmniej chwalebny okres ostatniej dekady.

W początkach swojej działalności Tesla musiała stawić czoła wielu problemom, z których udało jej się wyjść obronną ręką. Dziś, będąc już ugruntowaną marką na światowym rynku, przedsiębiorstwo stara się odzyskać utracone pozycje, choć wydaje się, że jej główny zarządca nie przywiązuje do tego większej wagi.

Firma sprawia wrażenie funkcjonującej normalnie, jednak negatywne wskaźniki piętrzą się jeden po drugim. Najnowszy cios nadszedł z Chin. Eksport Tesli zmniejszył się o 87% w zaledwie miesiąc. To wskaźnik, który naprawdę powinien budzić niepokój w firmie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla wkracza na trzeci największy rynek świata. Staje tam jednak przed poważnym problemem

Chiny kluczowym rynkiem dla Tesli

Chiny są fabryką świata. Kraj ten stał się głównym graczem na międzynarodowym rynku pojazdów elektrycznych. Tesla była pierwszym producentem, który posiadał własną fabrykę samochodów w Chinach, czego nie udało się osiągnąć żadnej innej marce.

Za pośrednictwem Gigafabryki w Szanghaju Tesla eksportuje pojazdy na cały świat, głównie modele 3 i Y, które są jej najlepiej sprzedającymi się pojazdami. Chociaż aktywność fabryki nie wydaje się zmniejszać, to liczba aut produkowanych na eksport znacząco spadła.

Zmiana generacyjna Modelu Y nie uzasadnia w pełni tej straty. W ciągu tego roku cena akcji firmy spadła o ponad 40%. BYD już przewyższa Amerykanów pod względem rejestracji nowych pojazdów.

Drastyczny spadek eksportu i sprzedaży

W ciągu 28 dni lutego Tesla wyeksportowała 3 911 pojazdów ze swojej fabryki w Szanghaju, co stanowi spadek o 87% w porównaniu z 30 224 samochodami wyeksportowanymi w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Jest to również o 86,8% mniej niż w styczniu tego roku.

Sprzedaż lokalna również nie osiągnęła lepszych wyników. W Chinach w lutym sprzedano 26 770 pojazdów Tesli, o 11,2% mniej niż w lutym 2024 roku i o 20,6% mniej niż w styczniu tego roku. W tym przypadku zmiana Modelu Y może uzasadniać wyniki.

Wiadomo, że nowy Tesla Model Y zgromadził ponad 200 000 zamówień od momentu wprowadzenia na rynek na początku roku. Pierwsze egzemplarze zostały już dostarczone klientom, co może wpłynąć na przyszłe wskaźniki sprzedaży.

Szczegółowe dane według modeli

Patrząc na poszczególne modele, jasne jest, że Tesla ucierpiała z powodu przejścia z produkcji starego Modelu Y na nowy. Między eksportem a sprzedażą lokalną Tesla sprzedała w lutym łącznie 30 688 samochodów w Chinach. Obejmuje to 8 032 egzemplarze Modelu Y (spadek o 77,8%) oraz 22 656 egzemplarzy Modelu 3 (spadek o 6% rok do roku).

W całościowym rozliczeniu oznacza to redukcję o 49,2% w porównaniu z rokiem poprzednim i o 51,5% mniej niż w styczniu. Tesla znajduje się w wyraźnym trendzie spadkowym na całym świecie, podczas gdy wielu jej rywali, głównie chińskich, zwiększa swój udział w rynku.

Ostatnie miesiące nie są zbyt pozytywne dla interesów firmy Elona Muska. Pomimo wsparcia, jakie otrzymała po zwycięstwie Donalda Trumpa, Tesla straciła znaczną część swojej wartości giełdowej w ostatnim miesiącu. Cena akcji zmniejszyła się o 32,37%, a o 41,43% jeśli weźmiemy pod uwagę cały bieżący rok.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla traci koronę? Xiaomi zmienia rynek elektryków

Problemy wizerunkowe w USA i Europie

W całych Stanach Zjednoczonych rozwija się ruch protestacyjny przeciwko firmie i jej prezesowi. Coraz więcej osób przestaje wspierać markę Tesla. Duża część skarg jest spowodowana zmianą postawy politycznej Elona Muska.

Europa również odczuwa negatywną sytuację firmy. Sprzedaż na Starym Kontynencie znacząco się zmniejszyła w ostatnim czasie. Tesla musi stawić czoła wzmożonej konkurencji z każdej strony rynku.

Przyszłość Tesli stoi pod znakiem zapytania, mimo że firma ma wciąż silną pozycję globalną. Kluczowe będzie to, czy Elon Musk zdecyduje się poświęcić więcej uwagi swojej motoryzacyjnej firmie, zamiast koncentrować się na innych swoich przedsięwzięciach.