USA sprzedaż elektryków

Elektryczna gorączka w USA. Tesla ma problem?

Amerykański rynek pojazdów elektrycznych bije rekordy. W 2024 sprzedano ponad 1,3 mln aut. Tesla dominuje, ale traci udziały. Co na to Trump?

Rekordowa sprzedaż samochodów elektrycznych w USA – kraj muscle cars przechodzi transformację

Stany Zjednoczone, znane z zamiłowania do potężnych silników V8 i muscle cars, przechodzą znaczącą transformację na rynku motoryzacyjnym. Kraj, w którym silniki spalinowe zawsze cieszyły się ogromną popularnością, notuje coraz większe zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Ta tendencja może wydawać się zaskakująca, szczególnie biorąc pod uwagę amerykańskie tradycje motoryzacyjne i łatwy dostęp do ropy naftowej.

W 2024 roku rynek pojazdów elektrycznych w USA osiągnął historyczny rekord, notując wzrost sprzedaży o 7,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. Łącznie sprzedano 1 301 411 pojazdów elektrycznych, wliczając w to samochody osobowe i pickupy, ale z wyłączeniem pojazdów komercyjnych. Co więcej, udział samochodów elektrycznych w całkowitym rynku motoryzacyjnym wzrósł o pół punktu procentowego, osiągając poziom 8,1%.

Mimo że wzrost był mniejszy niż w poprzednich dwóch latach, trend pozostaje pozytywny. Szczególnie imponujący okazał się ostatni kwartał 2024 roku, podczas którego sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 40% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Od premiery do produkcji w tydzień. Tesla Model Y 2025 już zjeżdża z linii

Tesla traci udziały, ale utrzymuje pozycję lidera rynku

Według raportu Cox Automotive większość producentów samochodów odnotowała wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w porównaniu z rokiem 2023. Wyjątkiem okazała się Tesla, której sprzedaż spadła o 5,6%. Mimo to kalifornijska marka nadal dominuje na rynku, sprzedając 633 762 samochody elektryczne i kontrolując niemal połowę amerykańskiego rynku EV.

Najlepiej sprzedającym się modelem pozostaje Tesla Model Y z wynikiem 372 613 sztuk, a na drugim miejscu plasuje się Model 3 ze sprzedażą na poziomie 189 903 egzemplarzy. Jednak oba modele zanotowały spadek sprzedaży rok do roku – Model Y o 6,6%, a Model 3 aż o 17,4%.

Ford zajął pozycję drugiego największego sprzedawcy pojazdów elektrycznych w USA z wynikiem 97 865 sztuk, podczas gdy Chevrolet uplasował się na trzecim miejscu, sprzedając 68 044 pojazdy. Ford Mustang Mach-E okazał się najpopularniejszym samochodem elektrycznym spoza oferty Tesli, osiągając sprzedaż 51 745 sztuk i notując wzrost o prawie 27%.

Imponujące wyniki General Motors i innych producentów

General Motors może pochwalić się spektakularnym wzrostem sprzedaży o 50% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając wynik 114 432 pojazdów elektrycznych w 2024 roku. Najlepiej sprzedającym się modelem koncernu okazał się Chevrolet Equinox EV z wynikiem 28 874 sztuk, tuż przed luksusowym Cadillacem Lyriq, który znalazł 28 402 nabywców.

Grupa Hyundai, obejmująca marki Hyundai, Kia i Genesis, po raz pierwszy przekroczyła granicę 100 000 sprzedanych pojazdów elektrycznych w ciągu roku na rynku amerykańskim. Na uwagę zasługuje również Honda, która z modelem Prologue zadebiutowała od razu na siódmym miejscu w rankingu sprzedaży.

Rok 2024 pokazał, że konsumenci poszukują modeli o większym zasięgu, lepszym wyposażeniu i coraz bardziej przystępnych cenach. Postęp w technologii akumulatorów i rosnąca konkurencja cenowa są kluczowymi czynnikami dalszej ekspansji rynku pojazdów elektrycznych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: eTerron 9. Sensowny elektryczny pick-up od Maxusa?

Szczegółowa analiza rynku i ranking najpopularniejszych modeli

W minionym roku na amerykański rynek wprowadzono siedemnaście nowych modeli w pełni elektrycznych pojazdów. Tesla Model Y zdominował rynek, zdobywając aż 28% udziału w całkowitej sprzedaży pojazdów elektrycznych. To bezprecedensowy wynik, pokazujący niesłabnącą siłę marki Elona Muska.

Pełen ranking dziesięciu najlepiej sprzedających się modeli elektrycznych przedstawia się następująco: pierwsze miejsce zajmuje Tesla Model Y (372 613 sztuk), drugie Tesla Model 3 (189 903 sztuki), a trzecie Ford Mustang Mach-E (51 745 sztuk). Kolejne miejsca należą do: Hyundaia Ioniq 5 (44 400 sztuk), Tesli Cybertruck (38 965 sztuk), Forda F-150 Lightning (33 510 sztuk), Hondy Prologue (33 017 sztuk), Chevroleta Equinox EV (28 874 sztuki), Cadillaca Lyriq (28 402 sztuki) oraz Riviana R1S (26 934 sztuki).

Różnorodność modeli w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się pojazdów elektrycznych świadczy o dojrzewaniu rynku i rosnącej konkurencji między producentami. Od luksusowych SUV-ów przez praktyczne samochody rodzinne po elektryczne pickupy – amerykańscy konsumenci mają coraz szerszy wybór pojazdów elektrycznych.

Perspektywy na rok 2025 i wpływ polityki Donalda Trumpa

Cox Automotive przewiduje optymistyczny scenariusz rozwoju rynku elektrycznego w roku 2025. Według prognoz, udział pojazdów elektrycznych w amerykańskim rynku motoryzacyjnym powinien wzrosnąć do 10%. Jeśli uwzględnimy również hybrydy plug-in oraz konwencjonalne pojazdy hybrydowe, łączny udział może sięgnąć nawet 15%.

Istotnym czynnikiem, który może wpłynąć na dalszy rozwój rynku, jest zapowiadana przez prezydenta elekta Donalda Trumpa likwidacja ulgi podatkowej w wysokości 7 500 dolarów na zakup samochodów elektrycznych. Ta decyzja może znacząco zmienić dynamikę rozwoju sektora pojazdów elektrycznych w USA.

Interesującym aspektem tej sytuacji jest poparcie, jakie dla propozycji Trumpa wyraził Elon Musk, czyli szef Tesli – firmy, która najbardziej skorzystała na dotychczasowej polityce wspierania elektromobilności. To pokazuje, jak złożona jest sytuacja na amerykańskim rynku pojazdów elektrycznych i jak wiele czynników może wpłynąć na jego dalszy rozwój.