Tesla Model S 2024. Wersje, silniki, ceny. Co warto wiedzieć?
Tesla pionierem zmian
Nie można zrozumieć obecnej sytuacji pojazdów elektrycznych bez wspomnienia o Tesli. Firma Elona Muska była prekursorem zmiany, która dziś nie jest już niczym niezwykłym. Samochody elektryczne są rzeczywistością i to właśnie dzięki takim modelom jak Tesla Model S. Ten elektryczny sedan od początku był wielkim punktem odniesienia w swojej kategorii. To samochód, który wszyscy chcą pokonać, choć niewielu się to udało. Dziś jego dominacja zmalała na rzecz modeli takich jak Tesla Model 3.
Chociaż Tesla rozpoczęła swoją komercyjną działalność od Roadstera, to tak naprawdę realnie wystartowała dopiero wraz z wprowadzeniem właśnie Modelu S. A od tego wszystkiego minęło już ponad 10 lat, bowiem Elon Musk ogłosił to całemu światu w 2013 roku. Była to prawdziwa rewolucja, spełniająca marzenia wielu. Producent szybko osiągnął sukces, otwierając drzwi dla wielu innych producentów do podjęcia elektrycznej przygody. W 2016 roku zaprezentowano wersję po liftingu, choć w Europie samochód nie zawsze był dostępny w sprzedaży.
Po opuszczeniu rynku europejskiego na kilka lat, na początku 2023 roku nastąpiło wielkie ponowne wprowadzenie. Po porzuceniu bardziej konserwatywnych wersji, powrót był związany także z pojawieniem się wariantu Plaid. To niezwykle wydajny samochód, który wielu zalicza do segmentu premium, na poziomie innych znanych marek w tej kategorii, takich jak Mercedes, Audi czy BMW. Jego cechy, osiągi i cena mogą być postrzegane właśnie w ten sposób.
Ceny Tesli Model S
Mimo swojego sukcesu, Tesla Model S nigdy nie należała do najtańszych samochodów elektrycznych na rynku, choć oferuje świetny stosunek jakości do ceny. Daje wiele za umiarkowaną cenę, co jest zresztą typowe dla firmy z Austin, Tesla oferuje całe możliwe wyposażenie od bazowej wersji. Gama jest podzielona na kilka wersji związanych z osiągami i mechaniką. W katalogu opcji znajdziemy kilka interesujących elementów, takich jak sześć różnych odcieni nadwozia, dwa zestawy felg 19- albo 21-calowych (te drugie to dopłata 24 500 zł) i trzy kolory skórzanej tapicerki, a także inne elementy, jak kierownica typu yoke (5 000 zł) czy zaawansowany system Autopilot (19 500 zł).
Tak doskonałe są cechy Modelu S, że jego cena sprzedaży jest jedną z najwyższych w rodzinie Tesla, co spowodowało znaczny spadek sprzedaży po pojawieniu się Modelu 3, a zwłaszcza Tesli Model Y. Cena wyjściowa na polskim rynku zaczyna się od 441 990 zł. W polskiej ofercie jest też wspomniana przez nas wcześniej wersja Plaid. Jej ceny rozpoczynają się powyżej pół miliona złotych – od 511 990 zł.
Wracając do kolorów lakieru, bazowym dostępnym bez dopłaty jest perłowy biały. Za czarny i niebieski trzeba dopłacić 6 900 zł, a za czerwony, ciemny szary i srebrny aż 11 400 zł.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla Y Long Range RWD. Test, opinia, cena
Dostępne silniki i zużycie energii
W ciągu swojego rynkowego pobytu Tesla Model S była dostępna w kilku różnych konfiguracjach mechanicznych. Do czasu powrotu na rynek europejski wersje te były znane pod oznaczeniami 90 i 100D, ale w 2023 roku Tesla zaktualizowała swoją gamę do obecnych standardów firmy. Dwie obecne wersje mają tę samą baterię litowo-jonową o pojemności netto 100 kWh i strukturę wysokiego napięcia, która umożliwia moc ładowania do 250 kW prądem stałym.
Wersja bazowa Modelu S, wariant z podwójnym silnikiem, ma dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej osi, o maksymalnej mocy wyjściowej 670 koni mechanicznych. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 kilometrów na godzinę. Jest to wersja oferująca największy zasięg. Homologowany zasięg wynosi 634 kilometry według cyklu mieszanego WLTP, przy oficjalnym zużyciu 17,5 kWh/100 kilometrów, choć w najbardziej wydajnej konfiguracji jest w stanie osiągnąć do 723 kilometrów oficjalnego zasięgu. Taki zasięg uzyskuje się z 19-calowymi felgami.
Jeśli chcemy wydajności, nie znajdziemy nic lepszego niż Tesla Model S Plaid z trzema silnikami – dwoma tylnymi i jednym przednim. Ten samochód na nowo definiuje pojęcie elektrycznego przyspieszenia i prędkości. Rozwija maksymalnie 1020 koni mechanicznych, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 2,1 sekundy i prędkością maksymalną 322 kilometry na godzinę. Jest w stanie rywalizować z każdym supersamochodem na rynku. Zwiększenie osiągów zmniejsza homologowany zasięg do 600 kilometrów przy średnim zarejestrowanym zużyciu 18,7 kWh na 100 przejechanych kilometrów.
Wymiary Tesli Model S
Obecnie Tesla Model S jest jednym z największych modeli marki, obok Tesli Cybertruck i Tesli Model X. W Europie zalicza się do segmentu dużych sedanów, segmentu E, co stawia go na równi z rywalami takimi jak między innymi Porsche Taycan, BMW i5 czy Mercedes EQE. Wszystkie są podobne zarówno pod względem rozmiaru, jak i ceny.
Z zewnątrz mamy do czynienia z idealnymi proporcjami do podróżowania. Z linijką w ręku Model S osiąga 5,021 metra długości, 1,987 metra szerokości i 1,431 metra wysokości. Do tych hojnych wymiarów należy dodać rozstaw osi wynoszący 2,96 metra. Tak długi rozstaw osi pozwala na bardzo przestronne wnętrze. Możemy również dodać masę własną do 2265 kilogramów z możliwością holowania do 1600 kilogramów. Hak holowniczy sprzedawany jest osobno.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla cena. Ile kosztują samochody amerykańskiego producenta w Polsce?
Wnętrze minimalistyczne i nowoczesne, ale nie bezbłędne
Choć od początku Model S wyglądał dobrze, kolejne aktualizacje poprawiły jego wygląd i dostępne wyposażenie. Trzeba przyznać, że wraz z powrotem Tesla wprowadziła kierownicę typu yoke jako jedną z głównych nowości. Choć wygląda spektakularnie na zdjęciach, jest bardzo skomplikowana i niewygodna w rzeczywistości. Nie ma satelitarnych kontrolek, a wszystkie typowe funkcje, takie jak wycieraczki czy kierunkowskazy, są zintegrowane w ramionach kierownicy, co bardzo utrudnia ich aktywację w pewnych momentach. Obecnie standardowo oferowana jest okrągła kierownica, a kierownica yoke stała się elementem opcjonalnym.
Z przodu znajdujemy dobre materiały, choć wykończenia mogłyby być lepsze, biorąc pod uwagę cenę pojazdu. Model S ma dwa ekrany. Jeden służy jako cyfrowy zestaw wskaźników, podczas gdy drugi przyciąga prawie całą uwagę dzięki imponującemu rozmiarowi 17 cali. Minimalizm wymusza zapomnienie o wszystkich zwykłych przyciskach fizycznych, co oznacza, że wszystkie operacje zarządzania muszą być wykonywane przez główny wyświetlacz, co może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo na drodze podczas jazdy.
Tylny rząd oferuje doskonałą przestronność dla trzech dorosłych pasażerów. Podłoga jest całkowicie płaska, choć środkowe miejsce jest dość niewygodne, ponieważ jest węższe i ma jako oparcie centralny podłokietnik. Pasażerowie z tyłu korzystają z własnego systemu infotainment z 8-calowym ekranem zainstalowanym w centralnym tunelu. Zintegrowane są inne elementy komfortu, takie jak indywidualnie sterowane wyloty wentylacyjne, porty USB czy schowki.
Bagażnik Tesli Model S
Jak to miało miejsce w przypadku Modelu Y, pierwotnie Model S był w stanie zaoferować dwa dodatkowe składane siedzenia w podłodze bagażnika, ustawione tyłem do kierunku jazdy. Jednak nowe wersje eliminują tę możliwość, ponieważ okazała się mało praktyczna i rzadko używana -tak naprawdę tylko dla dzieci. Zamiast tego pasażerowie zyskują przestronny obszar ładunkowy. Bagażnik o dużej pojemności z prostokątnymi, dobrze wykorzystanymi kształtami do wprowadzania dużych przedmiotów, takich jak rowery.
Minimalna pojemność bagażnika Tesli Model S wynosi 709 litrów, co jest hojną wartością, plasującą go jako jeden z najbardziej pojemnych modeli w kategorii, choć pomiar ten obejmuje całkowitą wysokość bagażnika, a nie wysokość do półki. Przestrzeń można powiększyć, składając drugi rząd siedzeń w proporcji 60:40, osiągając maksymalnie 1828 litrów. Pod przednią maską znajdujemy jeszcze praktyczny bagażnik, tzw. frunk, o pojemności 89 litrów. Jest wygodny i idealny do przechowywania kabli do ładowania i innych małych przedmiotów, które nie będą zajmować miejsca w tylnym bagażniku.
Tesla Model S 2024 – opinie. Czy warto zainteresować się tym modelem?
Chociaż Model S nie ma już takiej dominacji jak kiedyś, nadal jest jednym z najlepszych elektrycznych sedanów na świecie, jeśli nie najlepszym. Tesla ma lata przewagi nad innymi rywalami, którzy próbują jej dorównać. Tesla Model S wyróżnia się z wielu powodów: design, wydajność, wyposażenie, jakość, przestrzeń czy osiągi. Cena nie jest już jej najlepszym sprzymierzeńcem. Podobnie jak jakość niektórych materiałów czy wyposażenie, które powinny być lepsze. Mimo to, dzięki swojemu zachowaniu i realnemu zasięgowi, jest najlepszą opcją w swojej kategorii.