Koniec dominacji Tesli w Europie? 10 000 samochodów mniej w jeden miesiąc
Sprzedaż Tesli w Europie spada o 14%. Czy jest powód do niepokoju?
Tesla, największy producent samochodów elektrycznych na świecie i w Europie odnotowuje znaczący spadek udziału w rynku w ostatnim roku. Europejski rynek motoryzacyjny przechodzi obecnie jeden z najbardziej delikatnych okresów w swojej historii.
Niestabilność, polityka oraz podaż pojazdów elektrycznych stanowią prawdziwy ból głowy dla kierowców planujących zmianę samochodu. Ceny osiągają rekordowe poziomy i zamiast spadać, wciąż rosną.
W tej sytuacji wielu producentów przechodzi mały kryzys tożsamości i ekonomiczny. Dotyka to wszystkich, nawet Teslę, której sprzedaż w tym roku spadła o 13,7%.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla ma nowy problem z samochodami. I nie wie, jak go rozwiązać
Najnowsze dane ACEA pokazują niepokojące trendy
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało dane sprzedaży za listopad, które nie pozostawiają złudzeń. W ciągu ostatnich 30 dni sprzedaż skurczyła się o 1,9%.
Największe spadki odnotowano we Francji i we Włoszech, odpowiednio o 12,7% i 10,8%. Jedynie Hiszpania zarejestrowała pozytywny wzrost, zwiększając wolumen sprzedaży o 6,4% w listopadzie w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.
Obecnie samochody hybrydowe są najczęściej poszukiwane przez kierowców, stanowiąc 33,2% wszystkich rejestracji. Tesla potrzebuje odnowienia Modelu Y, aby ponownie przyciągnąć klientów.
Stan rynku pojazdów elektrycznych
Pojazdy elektryczne przekonują obecnie 15% kierowców, podczas gdy rok temu ich udział w rynku wynosił 16,3%. Skumulowana sprzedaż w tym roku spadła o 9,3%.
Francja i Niemcy, czyli dwa największe rynki europejskie przewodzą w kryzysie ze spadkami odpowiednio o 24,4% i 21,8%. W obu krajach Tesla ma duże wpływy, ale nawet one słabną. Co ciekawe, jeśli wykluczymy amerykańską markę z równania, europejski rynek elektryczny nadal rośnie.
W listopadzie Tesla dostarczyła 26 200 samochodów, o 10 000 mniej niż w tym samym miesiącu 2023 roku. Od początku roku firma sprzedała 282 700 pojazdów w porównaniu z 327 600 w analogicznym okresie roku poprzedniego, co oznacza spadek o 13,7% rok do roku, mimo obniżki cen i maksymalizacji produkcji Modelu Y w berlińskiej fabryce.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sensacyjne doniesienia potwierdzone! Najtańsza Tesla w historii już w przyszłym roku
Przyszłość rynku elektrycznego w Europie
Dane wskazują, że Europa ma problem z Teslą, nie z samochodami elektrycznymi. Mimo to Amerykanie nadal pozostają liderami w segmencie pojazdów elektrycznych na Starym Kontynencie. Pomimo spadku liczby rejestracji wyraźnie prowadzą w rankingach.
Na pierwszy rzut oka nie ma rywala, który mógłby zagrozić ich pozycji w krótkiej lub średniej perspektywie. Jednak Tesla ma powody do niepokoju, ponieważ na rynek wkraczają nowi konkurenci z konkurencyjnymi cenami.
Chińskie marki takie jak BYD, XPeng, czy Leapmotor wspierane przez silne struktury i duży kapitał, stawiają pierwsze kroki z dużą pewnością siebie. Mimo istniejących ceł planują podbić europejski segment elektryczny. Następny rok będzie kluczowy dla oceny kondycji kontynentalnego rynku elektrycznego, szczególnie że producenci muszą sprzedawać samochody elektryczne, jeśli nie chcą płacić wysokich kar nakładanych przez Brukselę.