
Tesla traci pozycję lidera w Ameryce Północnej. Zmiany na rynku
Koniec dominacji Tesli w Kanadzie
Tesla przez lata była niekwestionowanym liderem rynku samochodów elektrycznych w Ameryce Północnej, jednak ta era właśnie dobiegła końca. Firma Elona Muska systematycznie traci udziały na kluczowych rynkach, a najnowsze dane z Kanady pokazują, że monopol Tesli został przełamany. Historycznie rzecz biorąc, Tesla sprawowała niepodzielną władzę nad rynkiem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, nie napotykając na poważną konkurencję ze strony innych producentów.
Pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł firmie z Austin poważny cios właśnie w Kanadzie. Dane rynkowe jednoznacznie wskazują, że przedsiębiorstwo Elona Muska boryka się z poważnymi problemami, choć sam założyciel zdaje się negować oczywiste fakty. Sytuacja w Kanadzie to tylko kolejny przykład z długiej listy rynków, na których Tesla utraciła swoją dominującą pozycję.
Podobne trendy obserwujemy również na innych kontynentach. W Europie palmę pierwszeństwa zdecydowanie przejął Volkswagen, który obecnie zajmuje pierwsze miejsce z komfortową przewagą. Z kolei w Chinach, największym rynku samochodów elektrycznych na świecie, niekwestionowanym liderem jest BYD, który skutecznie wyprzedził amerykańskiego konkurenta.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla traci udziały w rynku. Cadillac kradnie ich klientów
General Motors nowym liderem kanadyjskiego rynku
Liczby nie pozostawiają miejsca na wątpliwości. Po znaczącym wzroście sprzedaży samochodów elektrycznych w pierwszym kwartale roku General Motors ogłosił, że stał się największym sprzedawcą elektryków w Kanadzie. Dysponując kompletną gamą, składającą się z 13 różnych modeli, koncern z Detroit wyprzedził Teslę pod względem liczby rejestracji w pierwszej trzeciej części roku. Marki Chevrolet i Cadillac są głównymi motorami napędowymi elektrycznej ofensywy GM.
Sprzedaż General Motors wzrosła aż o 252% w okresie od stycznia do marca bieżącego roku. Łącznie producent sprzedał 5 750 pojazdów elektrycznych w pierwszym kwartale, co według przedstawicieli firmy wystarczyło do wyprzedzenia przedsiębiorstwa Muska. Warto zaznaczyć, że sukces ten zbiegł się w czasie z wycofaniem przez Kanadę dotacji do zakupu samochodów elektrycznych, co dodatkowo podkreśla siłę oferty GM.
Na czele listy bestsellerów znalazł się Chevrolet Equinox EV z wynikiem 1 892 sprzedanych egzemplarzy, tuż za nim uplasował się Chevrolet Silverado EV z 894 rejestracjami. Nowy model OPTIQ, elektryczny samochód wejściowy do rodziny Cadillaca, zanotował doskonały wynik sprzedaży 615 sztuk w pierwszych trzech miesiącach, niemal dorównując 720 egzemplarzom sprzedanym przez pierwszy elektryczny model Cadillaca – Lyriq.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tesla i Amazon: Najbogatsi Amerykanie rozpoczęli walkę o surowce
Przyczyny zmiany układu sił na kanadyjskim rynku
Nawet kontrowersyjny i przesadzony GMC Hummer EV zwiększył swoją sprzedaż o 88%. Pomimo swoich gabarytów, wysokiej ceny i dyskusyjnego sensu istnienia, GM zdołał sprzedać 252 egzemplarze tego modelu w pierwszej trzeciej części roku. Dla porównania, w regionie Quebec Tesla sprzedała zaledwie 524 sztuki swoich samochodów w tym samym okresie, co pokazuje skalę przewagi General Motors na tym kluczowym rynku.
Kilka czynników przyczyniło się do tej radykalnej zmiany ról w Kanadzie. Wyprzedzenie Tesli przez GM nastąpiło krótko po tym, jak rząd Quebec zawiesił federalne zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych między lutym a 1 kwietnia. Dodatkowo Kanada zawiesiła swój program zwrotu kosztów za pojazdy elektryczne od 1 stycznia, który oferował do kilku tysięcy dolarów pomocy przy zakupie lub leasingu samochodu elektrycznego.
Ta bezpośrednia pomoc finansowa napędzała rejestracje pojazdów elektrycznych przez ostatnie lata, a jej brak odbił się nie tylko na Tesli, ale również na samym GM. Choć koncern z Detroit wyprzedził firmę z Austin, jego 5 750 zarejestrowanych samochodów jest znacznie poniżej ponad 15 000 transakcji zawartych w ostatniej trzeciej części ubiegłego roku. Mimo wszystko sytuacja Tesli staje się coraz bardziej skomplikowana, a firma i jej CEO wydają się bardziej skoncentrowani na innych obszarach, takich jak jazda autonomiczna. Niedawno dowiedzieliśmy się, że Elon Musk spodziewa się sprzedać milion autonomicznych samochodów przed końcem przyszłego roku, co będzie możliwe tylko wtedy, gdy Tesla odbuduje swój nadszarpnięty przez samego Muska wizerunek.