28 lat doświadczenia. Toyota liderem elektryfikacji w Europie, a to nie koniec
Toyota osiąga imponujący sukces sprzedażowy dzięki strategii różnorodności technologicznej
Historia sukcesu Toyoty w dziedzinie elektryfikacji rozpoczęła się w 1997 roku wraz z wprowadzeniem modelu Prius. Japońska marka konsekwentnie realizowała swoją wizję, co doprowadziło do znaczącego spadku emisji CO2 w jej flocie – aż o 50% od 1995 roku. Toyota Motor Europe (TME) może pochwalić się imponującym wynikiem ponad sześciu milionów sprzedanych pojazdów zelektryfikowanych do końca 2024 roku.
Ten sukces nie jest dziełem przypadku, lecz rezultatem przemyślanej strategii wielotechnologicznej. Toyota oferuje swoim klientom możliwość redukcji emisji CO2 niezależnie od miejsca zamieszkania, nawet w regionach, gdzie warunki nie sprzyjają wyłącznemu korzystaniu z pojazdów bezemisyjnych.
Firma od ponad ćwierć wieku konsekwentnie stawia na elektryfikację. Wszystko zaczęło się w 1995 roku wraz z narodzinami technologii hybrydowej, a od tego czasu marka rozwinęła szeroką gamę rozwiązań, w tym pojazdy elektryczne na baterie (BEV), elektryczne z ogniwami paliwowymi (FCEV), hybrydy plug-in (PHEV), hybrydy konwencjonalne (HEV) oraz mild hybrid (MHEV).
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Toyota na przekór. Wielkie zyski w czasach światowego kryzysu
Spektakularne wyniki w redukcji emisji i sprzedaży
Szczególnie imponujące są dane dotyczące redukcji średnich emisji CO2 w Europie. W latach 1995-2021 flota samochodów osobowych Toyoty zmniejszyła emisje ze 192 g/km CO2 do zaledwie 92 g/km CO2, co oznacza spadek o ponad 50%. Od 2021 roku pomiary prowadzone są zgodnie z metodologią WLTP, co gwarantuje większą dokładność i lepsze odzwierciedlenie rzeczywistych warunków.
Rok 2024 okazał się wyjątkowo udany dla TME. Sprzedaż wzrosła o 4% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając rekordowy poziom ponad 1,2 miliona pojazdów marek Toyota i Lexus. Udział pojazdów zelektryfikowanych w portfolio sprzedażowym wzrósł do imponujących 74%, co świadczy o rosnącym zapotrzebowaniu na rozwiązania przyjazne środowisku.
W skali globalnej między 1997 a 2024 rokiem Toyota sprzedała najwięcej pojazdów zelektryfikowanych na świecie, z czego większość stanowiły pełne hybrydy.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: To dlatego Toyota zwleka z elektrykami. Nie uwierzysz, co szykują na 2027 rok!
Ambitne plany na przyszłość i innowacje technologiczne
Toyota nie poprzestaje na obecnych osiągnięciach i wyznacza sobie ambitne cele na przyszłość. Firma dąży do osiągnięcia 100% redukcji CO2 we wszystkich nowych pojazdach sprzedawanych w Europie Zachodniej do 2035 roku. Ten cel wpisuje się w szerszy plan Wyzwania Środowiskowego Toyoty 2050, zakładający osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku globalnie i do 2040 roku w Europie.
Marka koncentruje się nie tylko na redukcji emisji CO2, ale także innych zanieczyszczeń. Przykładem jest model Corolla Touring Sports, którego emisje tlenków azotu (NOx) wynoszą jedynie 6 mg/km, znacznie poniżej limitów ustanowionych dla pojazdów benzynowych Euro 6 (60 mg/km) i diesli Euro 6 (80 mg/km).
Toyota szczególną uwagę poświęca również rozwojowi technologii wodorowych. Firma pracuje nad tym, aby wodór stał się głównym źródłem energii w przyszłości, łącząc ludzi, budynki i pojazdy w jeden ekosystem. To wizja, w której mobilność dla wszystkich oznacza nie tylko redukcję emisji, ale także pokonywanie wyzwań i realizację marzeń.