
Mobilna elektrownia wodorowa Toyoty i Hondy
Blackout powaลผnym problemem
Szybko postฤpujฤ ce zmiany klimatu skutkujฤ anomaliami pogodowymi w postaci gwaลtownych ulew, wyลadowaล atmosferycznych, wiatrรณw etc. W efekcie coraz czฤลciej dochodzi np. do przerw w dostawie prฤ du do caลych dzielnic, a nawet miast. O ile zwykli mieszkaลcy sฤ w stanie przeczekaฤ wiele godzin bez prฤ du, to np. dla szpitali jest to powaลผny problem. Owszem, czฤsto korzystajฤ one w takiej sytuacji z generatorรณw na benzynฤ czy olej napฤdowy. Sฤ one jednak haลaลliwe, nieekonomiczne, nieekologiczne, zawodne i maลo wydajne. Problem postanowiลy rozwiฤ zaฤ Toyota i Honda.
Firmy wspรณlnie zbudowaลy pojazd o nazwie Moving E i wprost nazywajฤ go mobilnym systemem zasilania awaryjnego na wypadek klฤsk ลผywioลowych. Opiera siฤ on na busie Toyoty wyposaลผonym w ogniwa paliwowe, zaล Honda daลa konwertery i „ลadowarki”. Ta mobilna elektrownia wodorowa dziaลa stosunkowo prosto: pojazd tankuje siฤ wodorem, w ogniwie paliwowym powstaje energia, ktรณra trafia do konwertera (Power Exporter 9000). Potem trafia ona do „ลadowarek”, do ktรณrych moลผna podลฤ czaฤ rรณลผne urzฤ dzenia elektryczne.
Auta na wodรณr sฤ tak bezpieczne, ลผe jeลผdลผฤ nimi nawet straลผacy
Co ma taki pojazd?
Pojazd wyposaลผony jest w ogromne zbiorniki na wodรณr – zatankowany do peลna moลผe wyprodukowaฤ aลผ 454 kWh energii. To oznacza, ลผe mรณgลby non stop zasilaฤ w energiฤ przeciฤtne gospodarstwo domowe przez nawet trzy miesiฤ ce! Albo okoลo 100 domรณw przez dobฤ. Choฤ w tym drugim scenariuszu tylko w podstawowym zakresie (ลadowanie sprzฤtรณw elektronicznych, energooszczฤdne oลwietlenie), bo ลฤ czna maksymalna moc wyjลciowa to 18 kW.
Wszystko to pod warunkiem, ลผe bus ma dostฤp do paliwa w niedalekiej odlegลoลci od miejsca, w ktรณrym jest uลผywany jako elektrownia wodorowa. Sami inลผynierowie mรณwiฤ , ลผe stacja tankowania powinna znajdowaฤ siฤ w odlegลoลci kilkudziesiฤciu kilometrรณw. Bo ciฤลผki bus uลผywana podczas jazdy nawet 120 kWh na 100 km.
Testy Moving E rozpocznฤ siฤ juลผ we wrzeลniu. Prototyp posลuลผy miฤdzy innymi do zasilania w energiฤ elektryczna kilku duลผych plenerowych eventรณw w Japonii. Docelowo jednak my byฤ jednak przydatny przede wszystkim w sytuacjach kryzysowych – gdy gdzieล zabraknie prฤ du w wyniku klฤski ลผywioลowej.