Koniec spalania baterii! Toyota pokazuje ekologiczną alternatywę w recyklingu
Toyota prezentuje przełomową technologię recyklingu baterii samochodowych
Toyota Chemical Engineering, należąca do największego producenta samochodów hybrydowych na świecie, opracowała nową technologię recyklingu baterii wysokiego napięcia. Rozwiązanie to pozwala na redukcję emisji CO2 podczas procesu odzyskiwania surowców.
Nowa metoda umożliwia odzyskanie większego procentu materiałów ze zużytych baterii. Jest to znaczący postęp w dziedzinie recyklingu komponentów samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Technologia ta stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na efektywne metody przetwarzania baterii, które są kluczowym elementem pojazdów zelektryfikowanych.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Toyota na przekór. Wielkie zyski w czasach światowego kryzysu
Wyzwania środowiskowe związane z bateriami pojazdów elektrycznych
Wpływ baterii na środowisko jest jednym z najważniejszych zagadnień w kontekście pojazdów elektrycznych. Badania dowodzą, że samochód elektryczny w całym cyklu życia generuje znacznie mniejszy ślad węglowy niż pojazd spalinowy, jednak kwestia zagospodarowania zużytych baterii pozostaje istotnym wyzwaniem nie tylko ekologicznym, ale też ekonomicznym.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów zelektryfikowanych, zarówno hybrydowych jak i w pełni elektrycznych, rośnie wykładniczo zapotrzebowanie na metale takie jak kobalt czy lit.
Unia Europejska wprowadza w związku z tym nowe regulacje – od 2031 roku producenci baterii będą zobowiązani do wykorzystywania określonego procentu surowców pochodzących z recyklingu.
Innowacyjna metoda recyklingu bez spalania
Do tej pory najpowszechniejszą metodą recyklingu baterii było ich spalanie na początku procesu, co generowało znaczące emisje CO2 i powodowało utratę części materiałów. Nowa metoda Toyoty eliminuje proces spalania.
Zamiast tego, technologia skupia się najpierw na usunięciu łatwopalnego elektrolitu, co eliminuje ryzyko pożaru. Następnie ogniwa są rozdrabniane i sortowane, co pozwala oddzielić zarówno większe części z aluminium i żelaza, jak i tak zwaną „czarną masę”.
Owa „czarna masa” to proszek zawierający metale rzadkie, które następnie wykorzystywane są do produkcji nowych baterii.
Rozwój technologii recyklingu w branży motoryzacyjnej
Także inni producenci rozwijają podobne systemy, koncentrując się na odzyskiwaniu komponentów do „drugiego życia” baterii w stacjonarnych systemach magazynowania energii. Redwood Materials, firma należąca do współzałożyciela Tesli oraz Mercedes-Benz potrafią już odzyskiwać ponad 95% surowców z oryginalnej baterii.
Toyota wraz z Toyota Chemical Engineering już w 2010 roku opracowała proces recyklingu baterii NiMH (niklowo-wodorkowych) do swoich pojazdów hybrydowych. Obecny rozwój technologii stanowi kolejny krok w tej dziedzinie.
Opracowanie własnej metodologii ma duże znaczenie dla gospodarki obiegu zamkniętego, zwłaszcza że Toyota jest największym producentem samochodów hybrydowych na świecie, a większość sprzedawanych przez nią pojazdów wyposażona jest w baterię wysokiego napięcia.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Toyota stawia na Amerykę. Pierwsza taka fabryka poza Japonią
Perspektywy biznesowe i środowiskowe
Mimo wysokich kosztów początkowych inwestycji Toyota postrzega rozwiązania z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego jako kluczowe dla swojej działalności.
Firma widzi w tym sposób na zmniejszenie wpływu środowiskowego w całym cyklu życia pojazdów, a jednocześnie możliwość tworzenia nowych modeli biznesowych.
Szczególnie istotne jest to w kontekście bezpośredniego zarządzania flotami i usług takich jak KINTO, gdzie ponowna waloryzacja części i stały kontakt z klientem ułatwiają zamknięcie pełnego cyklu recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów.