toyota urban cruiser

Toyota Urban Cruiser. Elektryczny SUV z konkurencyjną ceną

Toyota udowadnia swoje coraz większe zaangażowanie w elektryfikację, prezentując model Urban Cruiser, który ma szansę stać się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie. Premiera tego nowego pojazdu jest sporym zaskoczeniem, gdyż jest to dopiero drugi elektryczny model marki na europejskim rynku.

Toyota Urban Cruiser to przedstawiciel segmentu B-SUV, który jasno pokazuje, że japońska marka poważnie podchodzi do elektryfikacji swojej floty. Co ciekawe, mimo przynależności do rodziny bZ, nowy model nie wykorzystuje tej samej nomenklatury co jego większy brat, Toyota bZ4X. Spodziewana data wprowadzenia do salonów to połowa przyszłego roku.

Warto przypomnieć, że dokładnie rok temu Toyota zaprezentowała samochód koncepcyjny o nazwie Toyota Urban SUV Concept, który był zapowiedzią dzisiejszego Urban Cruisera. Sama nazwa Urban Cruiser ma długą historię w portfolio marki i była używana w różnych modelach, od Indii po Stany Zjednoczone i Europę. Model ten, uznawany za jeden z pierwszych miejskich minivanów, nie zawsze odnosił spodziewane sukcesy rynkowe, a na Starym Kontynencie nie widzieliśmy go od ponad dekady.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: To dlatego Toyota zwleka z elektrykami. Nie uwierzysz, co szykują na 2027 rok!

Wymiary i pozycjonowanie rynkowe

Nowy Urban Cruiser to kompaktowy SUV o wymiarach zewnętrznych wynoszących 4,28 metra długości, 1,80 metra szerokości (bez lusterek) i 1,64 metra wysokości, z rozstawem osi 2,7 metra. Jest nieznacznie większy od Toyoty Yaris Cross i minimalnie mniejszy od modelu C-HR.

W segmencie B-SUV, gdzie w ostatnich miesiącach znacząco wzrosła liczba elektrycznych propozycji, głównymi konkurentami Urban Cruisera będą elektryczny Hyundai Kona, Kia EV3 czy właśnie zaprezentowany Ford Puma Gen-E. Wszystkie te modele są zbliżone zarówno pod względem wymiarów, jak i przewidywanej ceny.

Pozycjonowanie tego modelu w segmencie kompaktowych SUV-ów elektrycznych wydaje się być przemyślaną strategią Toyoty, odpowiadającą na rosnące zapotrzebowanie rynku na tego typu pojazdy. Producent celuje w segment, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności, szczególnie w kontekście elektromobilności.

toyota urban cruiser
Fot. Toyota
toyota urban cruiser
Fot. Toyota

Wnętrze i wyposażenie

We wnętrzu Urban Cruisera znajdziemy typowy dla Toyoty układ z dwoma dużymi ekranami: 10,25-calowym wyświetlaczem zegarów i wskaźników oraz 10,1-calowym ekranem systemu multimedialnego. Ten drugi służy do zarządzania większością funkcji pojazdu i oferuje bezprzewodową łączność ze smartfonami.

Toyota zadbała o kompletny zestaw systemów wspomagających kierowcę oraz elementów bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, włączając w to kamerę 360 stopni. Długi rozstaw osi przekłada się na przestronność kabiny, szczególnie w kontekście miejsca dla pasażerów tylnej kanapy.

Choć producent nie podał jeszcze dokładnej pojemności bagażnika, wiemy, że tylna kanapa została podzielona w proporcji 40:20:40 i oferuje możliwość regulacji wzdłużnej. To rozwiązanie znacząco zwiększa praktyczność pojazdu i pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni ładunkowej.

toyota urban cruiser wnętrze
Fot. Toyota
toyota urban cruiser bagażnik
Fot. Toyota

Napęd i osiągi

Toyota zastosowała w Urban Cruiserze całkowicie nową konfigurację mechaniczną, co stanowi znaczący krok w rozwoju elektrycznych technologii marki. Model będzie dostępny w wersjach z jednym lub dwoma silnikami elektrycznymi, oferując trzy poziomy mocy: 144, 174 i 184 konie mechaniczne. Ten ostatni to wersja z napędem na wszystkie koła i właśnie dwoma silnikami.

W samochodzie zastosowano baterie LFP o różnych pojemnościach. Podstawowa wersja zostanie wyposażona w akumulator o pojemności 49 kWh, podczas gdy topowa otrzyma baterię 61 kWh. Choć producent nie podał jeszcze oficjalnych danych dotyczących zasięgu, oczekuje się, że w najlepszej konfiguracji przekroczy on 400 kilometrów.

Model został zbudowany na dedykowanej platformie, która nie jest pochodną obecnie stosowanej architektury e-TNGA. To pokazuje, że Toyota opracowała całkowicie nowe rozwiązania techniczne specjalnie dla tego modelu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Toyota C-HR kontra Cupra Formentor. Porównanie, silniki, zużycie paliwa, ceny

Dostępność i cena

Elektryczna Toyota Urban Cruiser zadebiutuje w Europie w połowie 2025 roku, a jej pierwsza publiczna prezentacja odbędzie się podczas Salonu Samochodowego w Brukseli w dniach 10-19 stycznia 2025 roku. Chociaż Toyota nie podała jeszcze oficjalnych cen, analizując specyfikację techniczną, szczególnie zastosowanie baterii LFP, oraz ceny konkurencyjnych modeli, można przypuszczać, że będzie to najtańszy elektryczny model w ofercie marki.

Biorąc pod uwagę, że Kia EV3 kosztuje minimum 166 900 zł, a elektryczny Hyundai Kona startuje od 184 900 zł, można oczekiwać, że cena Urban Cruisera będzie niższa niż 160 tysięcy złotych.