Toyota Yaris Cross z napędem 4×4. Nowa definicja miejskiego SUV-a?
Bestseller wśród hybrydowych SUV-ów
Toyota Yaris Cross to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów w Polsce, który swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim niezawodnym i trwałym silnikom hybrydowym. Model wyróżnia się na tle konkurencji dostępnością napędu na wszystkie koła.
Choć nie jest to typowa terenówka, jakie znamy z historii Toyoty (jak Hilux czy nowy Land Cruiser), Yaris Cross oferuje interesujące możliwości dzięki napędowi 4×4. Jest to szczególnie godne uwagi w czasach, gdy coraz więcej SUV-ów w tym segmencie dostępnych jest wyłącznie z napędem na jedną oś.
Pod względem możliwości terenowych Yaris Cross może pochwalić się całkiem przyzwoitymi parametrami jak na SUV-a: kątem natarcia 20 stopni, kątem zejścia 35 stopni, kątem rampowym 19 stopni oraz prześwitem wynoszącym 16 centymetrów. Są to wartości, które potwierdzają jego miejsko-terenowy charakter.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Toyota Urban Cruiser. Elektryczny SUV z konkurencyjną ceną
Inteligentny system AWD-i
Toyota zastosowała w Yarisie Cross innowacyjne podejście do napędu 4×4, wprowadzając system nazwany AWD-i (intelligent All-Wheel Drive). Zamiast tradycyjnego wału napędowego, inżynierowie zdecydowali się na montaż dodatkowego silnika elektrycznego o mocy 5 KM przy tylnej osi.
System został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o poprawie trakcji podczas pokonywania zakrętów oraz ułatwieniu ruszania na śliskich nawierzchniach. Do dyspozycji kierowcy oddano dwa specjalne tryby jazdy – Trail i Snow, które optymalizują działanie napędu w trudnych warunkach.
Warto podkreślić, że główny układ hybrydowy został niedawno wzmocniony. W najnowszej wersji Hybrid 130 moc silnika elektrycznego wzrosła z 59 do 62 kW, co w połączeniu z jednostką spalinową zapewnia łączną moc systemową 130 KM.
Wersje wyposażenia i praktyczne aspekty
Po aktualizacji oferty w 2024 roku Toyota Yaris Cross 4×4 jest oferowana przede wszystkim w dwóch czołowych wariantach. Pierwszym jest bogato wyposażona wersja podstawowa Style, drugim – topowa odmiana Premiere Edition. Z oferty zniknęła wcześniej dostępna, bardziej terenowa wersja Adventure. Co ciekawe, sportowa odmiana GR Sport nie jest dostępna z napędem na cztery koła.
Decydując się na wersję 4×4, trzeba liczyć się z pewnymi kompromisami. Najważniejszym jest zmniejszona pojemność bagażnika – z 397 litrów w wersji 4×2 do 320 litrów w odmianie z napędem na wszystkie koła. Jest to spowodowane obecnością dodatkowego silnika elektrycznego przy tylnej osi.
Różnice w zużyciu paliwa między wersjami są minimalne. Podczas gdy Yaris Cross Style z silnikiem Hybrid 130 w konfiguracji 4×2 zużywa średnio 4,8 l/100 km, wariant 4×4 potrzebuje 5,1 l/100 km.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: To dlatego Toyota zwleka z elektrykami. Nie uwierzysz, co szykują na 2027 rok!
Ceny i warunki gwarancji
Yaris Cross 4×4 w wersji Style kosztuje od 137 900 zł albo 139 990 zł w zależności od mocy napędu. Natomiast topowa wersja Premiere Edition została wyceniona na co najmniej 158 900 zł.
Szczególnie atrakcyjnym elementem oferty jest rozszerzona gwarancja w ramach programu Toyota Relax. Producent oferuje możliwość przedłużenia ochrony gwarancyjnej aż do 10 lat lub 185 tys. kilometrów. Jedynym warunkiem jest wykonywanie regularnych przeglądów w autoryzowanej sieci serwisowej Toyoty.