Rewolucja w testach emisji. Hybrydy plug-in na celowniku Unii Europejskiej
Unia Europejska zaostrza testy emisji dla samochodรณw hybrydowych
Unia Europejska zdecydowanie przyspiesza transformacjฤ w kierunku pojazdรณw w peลni elektrycznych, wprowadzajฤ c kluczowe zmiany w przepisach dotyczฤ cych emisji w sektorze motoryzacyjnym. Rok 2025 przyniesie fundamentalne modyfikacje, ktรณre szczegรณlnie dotknฤ samochody hybrydowe typu plug-in, znajdujฤ ce siฤ obecnie w centrum uwagi regulatorรณw.
Jako krok poลredni przed wprowadzeniem restrykcyjnej normy Euro 7, obecnie wdraลผane sฤ modyfikacje normy Euro 6e, znane jako Euro 6e-bis. Te zmiany stanowiฤ istotny etap w procesie dekarbonizacji przemysลu motoryzacyjnego, mimo ลผe tempo transformacji jest nieco wolniejsze, niลผ pierwotnie zakลadano.
Nowe przepisy wymagajฤ , aby pojazdy wprowadzane na rynek speลniaลy wymรณg 15-procentowej redukcji emisji zanieczyszczeล, co przekลada siฤ na nieprzekraczanie poziomu 93,6 gramรณw CO2 na kilometr. Producenci, ktรณrzy przekroczฤ ten limit, bฤdฤ musieli zapลaciฤ karฤ w wysokoลci 95 euro za kaลผdy dodatkowy gram CO2.
ZOBACZ RรWNIEลป: Unia Europejska podnosi cลa na chiลskie samochody. To wypowiedzenie wojny handlowej
Fundamentalna zmiana w metodologii testowania emisji
Bruksela dฤ ลผy do uzyskania bardziej realistycznych wynikรณw testรณw emisji, co stanowi kluczowy element nowych regulacji. Dotychczasowe testy opieraลy siฤ na symulacji trasy o dลugoลci 800 kilometrรณw, jednak wedลug nowych propozycji dystans testowy ma zostaฤ znaczฤ co wydลuลผony do 2200 kilometrรณw.
Wedลug informacji potwierdzonych przez magazyn Auto Express, nowe regulacje poczฤ tkowo bฤdฤ dotyczyฤ tylko nowych modeli pojazdรณw wprowadzanych na rynek w 2025 roku. Jednak juลผ od 2026 roku zasady te obejmฤ wszystkie samochody oferowane do sprzedaลผy, co stworzy powaลผne wyzwanie dla producentรณw.
Ta zmiana szczegรณlnie dotknie producentรณw hybryd typu plug-in, poniewaลผ zwiฤkszenie dystansu testowego ujawni rzeczywiste zuลผycie paliwa i emisjฤ CO2 tych pojazdรณw. W praktyce oznacza to, ลผe samochody PHEV po wyczerpaniu baterii bฤdฤ musiaลy korzystaฤ z silnika spalinowego przez znacznie dลuลผszy czas, co przeลoลผy siฤ na wyลผsze wartoลci w testach homologacyjnych.
ZOBACZ RรWNIEลป: Szybkie ลadowarki co 60 kilometrรณw. Unia Europejska przyjฤลa waลผne przepisy
Realistyczne warunki testowe jako priorytet UE
Unia Europejska kลadzie szczegรณlny nacisk na to, by nowe testy jak najdokลadniej odzwierciedlaลy rzeczywiste warunki uลผytkowania pojazdรณw. Wydลuลผenie dystansu testowego do 2200 kilometrรณw ma zapewniฤ najbardziej realistyczny scenariusz uลผytkowania samochodu hybrydowego.
Ta zmiana jest bezpoลredniฤ odpowiedziฤ na dotychczasowe praktyki, gdzie krรณtsze testy mogลy nie w peลni pokazywaฤ rzeczywistฤ charakterystykฤ emisyjnฤ pojazdรณw hybrydowych typu plug-in. W dลuลผszych testach samochody te bฤdฤ musiaลy znacznie czฤลciej korzystaฤ z silnika spalinowego, co przeลoลผy siฤ na wyลผsze odczyty emisji CO2.
Nowe regulacje testowe sฤ czฤลciฤ szerszej strategii UE zmierzajฤ cej do peลnej dekarbonizacji transportu drogowego. Zmiany te, choฤ wprowadzane stopniowo poprzez normฤ Euro 6e-bis, jasno wskazujฤ kierunek, w ktรณrym zmierza europejski rynek motoryzacyjny.