Volkswagen ID.4 vs Ford Mustang Mach-E

Volkswagen ID.4 czy Ford Mustang Mach-E – porównanie. Silniki, wyposażenie, cena

Konkurencja pośród elektrycznych samochodów segmentu C jest bardzo mocna. Dziś sprawdzamy co do zaoferowania mają Volkswagen ID.4 i Ford Mustang Mach-E.

Volkswagen ID.4 jest jednym z pierwszych samochodów elektrycznych niemieckiej marki, bo pojawił się na rynku już w 2020 roku, dołączając do oferty obok elektrycznego ID.3. Od tamtej pory samochód dostał kilka istotnych poprawek, a w ostatnich miesiącach Volkswagen ID.4 wyrasta na niespodziewanego lidera sprzedaży, zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych.

Ford Mustang Mach-E to pierwszy elektryczny SUV amerykańskiego producenta, który przebojem wdarł się na rynek, choć potem jego sprzedaż znacząco zwolniła. Samochód w momencie debiutu wywołał sporo konkurencji, głównie poprzez nazwę nawiązującą do legendarnego muscle cara, jednak teraz klienci przyzwyczaili się już do nowej drogi Forda, a model zaczyna sobie wyrabiać własną pozycję na rynku samochodów elektrycznych.

Volkswagen ID.4 vs Ford Mustang Mach-E

Wymiary Volkswagena oraz Forda

Z tej dwójki nieco mniejszym samochodem jest Volkswagen ID.4, który mierzy 4 582 mm długości, 1 852 mm szerokości (bez lusterek) oraz 1 619 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2 773 mm. Są to rozmiary wystarczające do zapewnienia komfortu nawet podczas dalekich podróżny – także z tyłu ponieważ osoby dorosłe o wzrośnie do 1,85 metra powinny nie powinny problemu ze znalezieniem wygodnej pozycji. Niemiecki samochód dodatkowo oferuje bagażnik i pojemności 543 litrów, którą możemy powiększyć do 1 575 litrów po złożeniu tylnej kanapy. Płaska podłoga powinna ułatwiać manewrowanie większymi przedmiotami, jednak trzeba pamiętać, że w większości samochodów grupy Volkswagena z przodu nie przewidziano dodatkowej przestrzeni bagażowej.

Mustang natomiast ma 4 713 mm długości (wersja GT 4 743 mm), 1 930 mm szerokości, 1 624 mm wysokości (GT 1 613 mm), a rozstaw osi wynosi 2 987 mm. Tak więc Ford jest nieco większy, więc należy spodziewać się podobnego poziomu komfortu zarówno z przodu jak i z tyłu. Co prawda pojemność bagażnika Mustanga Mach-E w standardowej konfiguracji to zaledwie 402 litry, ale przy złożonej tylnej kanapie można ją zwiększyć do 1 420 litrów. Do tego dochodzi jednak przedni bagażnik (tzw. frunk) o pojemności 100 litrów.

Volkswagen ID.4 vs Ford Mustang Mach-E

ID.4 vs. Mustang Mach-E – napędy

Obie marki przygotowały bardzo szeroki wybór jeśli idzie o jednostki napędowe. Elektryczny Mustang Mach-E dostępny jest w Polsce w pięciu wersjach – dwóch z napędem na tylne koła i trzech z napędem na wszystkie koła. Najsłabsza oferuje 268 KM mocy i 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która jest wyposażona w baterię o pojemności użytecznej 72,6 kWh, zapewniającą zasięg do 470 km w cyklu mieszanym według WLTP. Mustang Mach-E z napędem na tył jest także dostępny w mocniejszej wersji o większym zasięgu. Ma ona 294 KM mocy maksymalnej, a bateria o pojemności użytecznej 91 kWh zapewnia zasięg do 600 km według WLTP.

Są też trzy wersje elektrycznego Mustanga z napędem na wszystkie koła. Najsłabsza bazuje na baterii o pojemności użytkowej 72,6 kWh, ale ma już 329 KM i 675 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Parametry te wystarczają na 435 km zasięgu według WLTP. Pozostałe dwie wersje samochodu z napędem AWD bazują już na większej baterii 91 kWh. Pierwsza oferuje 370 KM mocy maksymalnej, 675 Nm maksymalnego momentu obrotowego i 550 km zasięgu, a druga aż 487 KM, 950 Nm i 515 km zasięgu. Przyspieszenie topowej wersji Mustanga Mach-E od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 4,1 s.

Volkswagen natomiast jest samochodem o zdecydowanie mniej sportowym zacięciu. Najbardziej podstawowym wariantem ID.4 jest wariant Pure, który napędzany jest jednym silnikiem o mocy maksymalnej 170 KM oraz 310 Nm momentu obrotowego. Za zasilanie odpowiada bateria o pojemności 52 kWh, która pozwala na przejechanie 363 kilometrów w cyklu mieszanym według metodologii WLTP. Idąc dalej mamy wariant Pro, który możemy mieć z napędem na jedną lub obie osie. Wówczas pojemność baterii rośnie do 77 kWh. Zapewnia ona zasięg do 556 kilometrów w cyklu mieszanym WLTP. Silnik w ID.4 Pro zapewnia 286 KM mocy maksymalnej oraz 545 Nm momentu obrotowego.

Dla tych, którzy oczekują od samochodu dobrych osiągów Volkswagen przygotował wersje GTX. Dostępne są tylko z napędem na cztery koła i jednostkami napędowymi, które generują 340 KM mocy maksymalnej oraz 545 Nm momentu obrotowego. Przyśpieszenie od 0 do 100 km na godzinę potrwa 5,4 sekundy. Oba warianty GTX korzystają z opisanej już wcześniej baterii o pojemności 77 kWh. Wraz z mocniejszym silnikiem odrobinę spada jednak jej maksymalny zasięg – do 524 km dla GTX 4MOTION oraz 518 km dla GTX Plus 4MOTION.

Volkswagen ID.4 vs Ford Mustang Mach-E

Wyposażenie – Niemcy kontra USA

Ford w przypadku Mustanga Mach-E nie zdecydował się na klasyczne wersje wyposażenia, bowiem są one dość ściśle związane z wyżej opisanymi silnikami. Bazowa wersja Mach-E w kwestii elementów zewnętrznych oferuje 18-calowe felgi aluminiowe, reflektory i tylne światła w technologii LED, składane elektrycznie lusterka boczne oraz przyciemniane tylne szyby. Wewnątrz znajdziemy natomiast system informacyjno-rozrywkowy z 15.5-calowym ekranem, bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto, 10.2-calowy wyświetlaczy kierowcy, kamerę 360 stopni, podgrzewane przednie fotele oraz kierownicę, a także podgrzewaną przednia szybę. Dodatkowo także automatyczną dwustrefową klimatyzację oraz tempomat adaptacyjny, asystenta utrzymania pasa ruchu oraz czujnik martwego pola.

W wersji Premium pojawiają się dodatkowo 19-calowe felgi aluminiowe, zaciski hamulców lakierowane na czerwono, projekcyjne reflektory LED oraz elementy takie jak osłony nadkoli, listwy wzdłuż progów, dolna część zderzaków oraz wykończenie przedniego grilla lakierowane w kolorze czarnym. We wnętrzu natomiast będzie do dyspozycji system nagłośnienia B&O z dziewięcioma głośnikami i subwooferem, tapicerka perforowana ze skóry ekologicznej Sensico, wstawki imitujące włókno węglowe, elektrycznie regulowane przednie fotele z funkcją pamięci oraz ambientowe oświetlenie. W najwyższej wersji GT Kierowcy będą mieli natomiast układ hamulcowy Brembo, aktywne zawieszenie, 20-calowe felgi aluminiowe, pakiet stylistyczny GT, dach panoramiczny oraz przednią szybę z filtrem przeciwsłonecznym. We wnętrzu pojawiają się także fotele kubełkowe, a także wiele akcentów sportowych z emblematami GT. Warto dodać, że od 2024 roku standardem dla wszystkich wersji jest też Ford Blue Cruise, a więc system autonomicznej jazdy pozwalający zdjąć ręce z kierownicy na wybranych odcinkach autostrad.

W przypadku Volkswagena ID.4 możemy wybierać spośród wielu odmian. Podstawowym jest wariant Pure, w którym znajdziemy 18-calowe felgi, reflektory Full LED, tempomat adaptacyjny, system utrzymania pasa ruchu oraz awaryjnego hamowania, czujniki parkowania, 12,9″ ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, ambientowe oświetlenie w 10 kolorach czy też bezprzewodową łączność dla urządzeń mobilnych. Z bardzo podobnym wyposażeniem dostępne są także warianty Pro oraz Pro 4MOTION. Główne różnice w przypadku tych wariantów Volkswagena ID.4 to baterie oraz napęd.

Dla klientów oczekujących więcej od wyposażenia samochodu niemiecka marka oferuje wersję Plus. Wówczas dostajemy m.in. komfortową deskę rozdzielczą, regulację wysokości fotela pasażera, podgrzewane przednie fotele oraz kierownicę, gniazda USB-C dla drugiego rzędu siedzeń, ładowarkę indukcyjną do smartfona, bezkluczykowy dostęp, automatyczną klimatyzację, podgrzewaną przednią szybę, kamerę cofania, czy proaktywny system ochrony pasażerów. Na szczycie gamy są natomiast warianty GTX, w których znajdziemy fotele ergoActive z elektryczną regulacją, funkcją pamięci oraz regulacją wzdłużną siedziska, a także z opcją masażu, funkcję pamięci dla systemu asystenta parkowania, który teraz umożliwia także zdalne parkowanie, system kamer 360 stopni, nagłośnienie o mocy 400W przygotowane przez firmę Harman Kardon, tapicerkę z alcantary, czy też wyświetlacz typu HUD.

Volkswagen ID.4 vs Ford Mustang Mach-E

Kolory ID.4 oraz Mustanga Mach-E

Obaj producenci przygotowali sporo wersji kolorystycznych dla swoich samochodów. Elektrycznego Mustanga dostaniemy w Polsce w ośmiu kolorach. Ford Mustang Mach-E kolory lakieru to:

  • metalizowany specjalny Lucid Red – bez dopłaty (niedostępny z pakietem GT Rally oraz Bronze);
  • specjalny Absolute Black – 3 500 zł;
  • metalizowany Eruption Green – 3 500 zł;
  • metalizowany Vapor Blue – 3 500 zł (niedostępny z pakietem GT Rally oraz Bronze);
  • metalizowany specjalny Star White – 4 200 zł;
  • metalizowany Glacier Grey – 4 200 zł (niedostępny z pakietem Bronze);
  • metalizowany Grabber Blue – 5 000 zł (niedostępny z pakietem Bronze);
  • specjalny Grabber Yellow – 5 000 zł (dostępny tylko dla wersji GT, bez dopłaty z pakietem GT Rally, niedostępny z pakietem Bronze).

Volkswagena ID.4 w polskiej ofercie możemy dostać w sumie w siedmiu kolorach. W każdym wariancie kolor szary Moonstone dostępny jest bez dopłaty, natomiast cena poszczególnych kolorów z podziałem na wersje samochodu prezentuje się następująco:

  • Biały Glacier (2 930 zł dla Pure, Pro, Pro 4MOTION i GTX 4MOTION, bez dopłaty dla Plus, Plus 4MOTION i GTX Plus 4MOTION);
  • Czarny Grenadill (2 930 zł dla Pure, Pro, Pro 4MOTION i GTX 4MOTION, bez dopłaty dla Plus, Plus 4MOTION i GTX Plus 4MOTION);
  • Srebrny Scale (2 930 zł dla Pure, Pro, Pro 4MOTION i GTX 4MOTION, bez dopłaty dla Plus, Plus 4MOTION i GTX Plus 4MOTION);
  • Niebieski Dusk (2 930 zł dla Pure, Pro, Pro 4MOTION i GTX 4MOTION, bez dopłaty dla Plus, Plus 4MOTION i GTX Plus 4MOTION);
  • Niebieski Costa Azul (niedostępny dla GTX, 3 650 zł dla Pure, 2 930zł dla Pro i Pro 4MOTION, 720 zł dla Plus, bez dopłaty dla Plus 4MOTION);
  • Czerwony Kings (3 650 zł dla Pure, Pro, Pro 4MOTION i GTX 4MOTION, 720 zł dla Plus, Plus 4MOTION i GTX Plus 4MOTION).

Warto również dodać, że w każdym wariancie możemy skonfigurować wersję z czarnym dachem bez dopłaty. Dodatkowo Volkswageny ID.4 odmianie GTX są dostępne tylko z czarnym dachem i nie możemy ich kupić w jednolitym kolorze.

ford mustang mach-e awd
Fot. Ford

Volkswagen ID.4 kontra Ford Mustang Mach-E – Ceny

Z porównywanych tutaj samochodów tańszym jest Volkswagen, jednak trzeba pamiętać, że w bazowej wersji ma on wyraźnie słabszy układ napędowy. Ceny modelu ID.4 w Polsce prezentują się następująco:

  • Pure 52 kWh – 182 190 zł;
  • Plus 52 kWh – 186 590 zł (77 kWh – 224 990 zł);
  • Pro 77 kWh – 220 390 zł;
  • Pro 4MOTION 77 kWh – 230 390 zł;
  • Plus 4MOTION 77 kWh – 234 990 zł;
  • GTX 4MOTION 77 kWh – 253 490 zł;
  • GTX Plus 4MOTION 77 kWh – 262 290 zł.

Cennik nowego Forda Mustanga Mach-E rozpoczyna się od 209 250 zł, jednak należy pamiętać, że Ford oferuje znacznie więcej mocy , a w topowych wersjach jest samochodem ze znacznie bardziej sportowym charakterem. Poniżej znajdziecie pełen cennik modelu:

  • 72,6 kWh 269 KM RWD – Mach-E od 209 250 zł;
  • 91 kWh 294 KM RWD – Premium od 229 500 zł;
  • 72,6 kWh 329 KM AWD – Premium od 218 500 zł;
  • 91 kWh 370 KM AWD – Premium od 248 000 zł;
  • 91 kWh 487 KM AWD – GT od 308 000 zł.

Należy także pamiętać, że większość wersji obu samochodów, nie licząc topowych odmian, kwalifikuje się do dopłat w ramach programu NaszEauto, w ramach którego można obniżyć koszt samochodu o 40 tysięcy złotych.

Volkswagen ID.4
fot. Volkswagen

Podsumowanie

Najnowsza wersja Volkswagena ID.4 ma mocną konkurencje w segmencie C, jednak wyróżnia się przystępną ceną i bogatym wyposażeniem. Bazowe wersje mogą być dzięki temu ciekawą opcją dla tych, którzy nie potrzebują spektakularnych osiągów i zależy im na przestronnym samochodzie. Droższe warianty również prezentują się dobrze na tle konkurencji, więc ostatnie wzrosty sprzedaży tego modelu nie zaskakują ani trochę.

Ford Mustang Mach-E to natomiast oferta adresowana do osób, które chcą wyróżnić się na drodze. Choć od premiery modelu minęło trochę czasu, to jednak Ford wciąż przykuwa spojrzenia. Na pewno też docenią go miłośnicy sportowej jazdy, bo w mocniejszych wersjach nie brakuje wyścigowych lub rajdowych akcentów i nawiązań do przeszłości marki. Ogółem to dobry samochód, przy zakupie którego nie zmarnujecie pieniędzy.