Skoda Epiq SUV elektryczny 2025

Skoda mówi „nie” małym elektrykom. SUV-y znowu górą

Skoda mocno zaskakuje. Zamiast tanich elektryków stawia na SUV-y. Czy to oznacza koniec marzeń o nowym Citigo?

Skoda stawia na SUV-y i odwraca się od małych aut elektrycznych

Skoda zaskoczyła fanów swoją najnowszą strategią. Firma oficjalnie potwierdziła, że nie planuje wprowadzenia własnych wersji tanich modeli elektrycznych, takich jak Volkswagen ID.1 czy ID.2, które miały być nadzieją na przystępną elektromobilność. Zamiast tego Skoda zamierza skoncentrować się na rozwoju swojej oferty SUV-ów, co dla wielu może oznaczać koniec marzeń o następcy kultowego Skoda Citigo.

Citigo, najtańszy samochód elektryczny w historii marki, był kiedyś odpowiedzią na potrzeby rynku – bazował na Volkswagenie e-Up! i dzielił platformę z SEAT-em Mii Electric. Wielu oczekiwało, że wraz z debiutem Volkswagena ID.1 Skoda, SEAT i Volkswagen pójdą podobną drogą, oferując nowe, budżetowe modele elektryczne. Tymczasem Skoda wyraźnie odcina się od tego trendu, pozostawiając fanów małych aut z pytaniami o przyszłość.

Tymczasem SEAT, siostrzana marka w ramach Grupy Volkswagen, również nie spieszy się z elektryfikacją – do końca dekady nie zobaczymy w jej gamie w pełni elektrycznego modelu. Jak donosi AutoExpress, Skoda stawia wszystko na jedną kartę, czyli SUV-y, rezygnując z konkurencji w segmencie tanich aut elektrycznych. To decyzja, która może zaskakiwać, ale idealnie wpisuje się w obecne preferencje rynkowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Skoda Enyaq 2024. Wersje, silniki, zasięg, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć

Skoda Epiq – nowy początek w segmencie elektrycznych SUV-ów

Najtańszym elektrycznym modelem w ofercie Skody będzie zapowiedziany już Epiq, który zadebiutuje jako kompaktowy SUV. Auto powstanie na bazie Volkswagena ID.2X, co oznacza, że zamiast klasycznej sylwetki hatchbacka otrzymamy podwyższoną karoserię, zgodną z obecnymi trendami. Początkowo spekulowano, że Skoda zaoferuje także standardową wersję opartą na ID.2, ale zarząd marki jednoznacznie odrzucił tę możliwość.

W efekcie to CUPRA, kolejna marka z grupy, wprowadzi Raval – model, który stanie się prawdziwym odpowiednikiem Volkswagena ID.2. Skoda tymczasem buduje swoją przyszłość wokół Epiq, który ma być fundamentem elektrycznej gamy. Powyżej niego znajdą się już znane modele, takie jak Elroq czy Enyaq, a w planach są także kolejne propozycje wypełniające ofertę w wyższych segmentach.

Co ciekawe, Skoda nie zamyka się całkowicie na inne nadwozia – w niedalekiej przyszłości zobaczymy koncept elektrycznego kombi, które ma być zerową emisją alternatywą dla Octavii Combi. Premiera tego modelu w formie prototypu jest już zapowiedziana, co może nieco złagodzić rozczarowanie fanów marki. Jednak w segmencie małych aut elektrycznych Skoda nie zamierza rywalizować.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: ID.1 – mały elektryk z wielkimi ambicjami. Oto pierwszy szkic

Co z klasykami Skody i Grupy Volkswagen?

Decyzja Skody o skupieniu się na SUV-ach rodzi pytania o los popularnych modeli, takich jak Skoda Fabia, SEAT Ibiza czy Volkswagen Polo. Te kompaktowe auta, napędzane dotychczas silnikami spalinowymi, najprawdopodobniej pozostaną w sprzedaży do końca dekady lub początku następnej. Aby sprostać unijnym regulacjom, czekają je jednak aktualizacje – zarówno mechaniczne, jak i technologiczne.

Nie oznacza to jednak, że doczekamy się ich elektrycznych następców. Skoda wyraźnie wyklucza wprowadzenie takich alternatyw, a najbliższym odpowiednikiem w segmencie małych aut elektrycznych będzie Volkswagen ID.2 – ale tylko dla marki matki. Dla Fabii, Ibizy czy Polo przyszłość rysuje się w tradycyjnych barwach, co może być ukłonem w stronę klientów nieprzekonanych do pełnej elektryfikacji.

Tymczasem Skoda Epiq, który ma zadebiutować pod koniec 2025 roku, zapowiada się obiecująco. Przy długości nieco ponad 4 metrów zaoferuje przestronne wnętrze i baterię 52 kWh, zapewniającą zasięg do 400 km. Pierwsze szczegóły modelu poznamy po premierze Volkswagena ID.2X, na którym Epiq będzie bazować, co tylko podkreśla ścisłą współpracę w ramach Grupy Volkswagen.