Volvo EX90 2025. Wersje, silniki, zasięg, ceny. Co można kupić?

Elektryczne Volvo EX90 to niezwykle ciekawa opcja w segmencie największych, rodzinnych elektrycznych SUV-ów, która ma wyznaczać szwedzkiej marce drogę ku przyszłości. Ile kosztuje i co oferuje w 2025 roku?

Nowe Volvo EX90 zaprezentowano w 2022 roku, ale opóźnienia związane z konfiguracją oprogramowania sprawiły, że samochód zadebiutował dopiero w 2024 roku. Choć początkowa droga była wyboista i część dostaw została przesunięta w czasie, to jednak EX90 praktycznie od razu zachwyciło dziennikarzy oraz klientów swoją sylwetką oraz parametrami technicznymi, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę rozmiary tego samochodu. To największy i najdroższy samochód w gamie Volvo, więc bierze na siebie ciężar nie tylko zaspokojenia najbardziej wybrednej klienteli, ale także wyznaczenia jasnego kierunku, w którym będzie zmierzać szwedzka marka.

Volvo EX90 jest nowością na rynku, jednak Szwedzi nie zapomnieli o podstawowych cechach, do których przyzwyczaili klientów – bezpieczeństwa i solidności wykonania, które połączone są z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. System LiDAR, komputer pokładowy na platformie NVIDIA DRIVE Orin, czy 8 kamer, 5 radarów i 16-czujników ultradźwiękowych to zaledwie ułamek tego, co skrywa w sobie Volvo EX90, ale wszystkie technologie tego samochodu omówimy za chwilę.

fot. Volvo

Wymiary Volvo EX90

Volvo EX90 ma całkowitą długość 5 037 mm. Jest to więc największym samochodem w gamie marki i wpisuje się w segment rodzinnych SUV-ów, w którym konkuruje z takimi samochodami jak Audi Q8 e-tron, czy BMW iX. EX90 wyróżnia się również także nowoczesnym, minimalistycznym designem typowym dla najnowszych modeli Volvo.

Elektryczne EX90 ma 1 964 mm szerokości (2 113 mm wraz z lusterkami), a także 1 744 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2 985 mm. Dzięki temu nowy samochód ma naprawdę przestronne wnętrze, w którym pomieści aż siedmiu pasażerów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Volvo wściekłe na Europę. Nowa polityka emisji budzi kontrowersje

Wnętrze

fot. Volvo

Volvo EX90 jest flagowym modelem marki, więc nawet w podstawowym wariancie Core jest bardzo dobrze wyposażone. Oczywiście projektanci kierowali najnowszymi, ekologicznymi trendami. W standardzie dostaniemy tapicerkę Nordico, która jest wykonana z materiałów pochodzenia naturalnego, a także obszytą deskę rozdzielczą, panele drzwi oraz kierownice. Całość została uzupełniona chromowanymi akcentami, a także, jak sam producent określa, średnim wariantem ambientowego oświetlenia.

We wnętrzu dominuje oczywiście wyświetlacz środkowy o przekątnej 14,5 cala. System multimedialny bazuje na usługach Google oferując dostęp do Asystenta Google, a tym samym do głosowego sterowania niektórymi funkcjami samochodu, Map Google oraz sklepu Google Play, co pozwala korzystać z dobrze znanych aplikacji także w samochodzie. Warto nadmienić, że Volvo oferuje 4-letnią subskrypcje na te usługi w standardzie. System obsługuje także aktualizacje bezprzewodowe (OTA), dzięki czemu marka może cały czas poprawiać funkcjonalność samochodu bez konieczności wizyty w serwisie. Oczywiście we wnętrzu nie zabrakło także ładowarki indukcyjnej do smartfona oraz portów USB-C. Technologię we wnętrzu uzupełnia natomiast system audio z dziesięcioma głośnikami.

Volvo EX90 jako największy samochód w gamie siłą rzeczy oferuje również bardzo dużo miejsca dla swoich pasażerów. Bazowa wersja skonfigurowana jest z pięcioma siedzeniami, jednak nic nie stoi na przeszkodzenie, aby zwiększyć liczbę miejsc do 6 lub 7. Co ważniejsze jednak, zarówno w drugim, jak i w trzecim rzędzie siedzeń pasażerowie powinni mieć wystarczająco dużo miejsca, ponieważ przestrzeń na nogi wynosi kolejno 926 mm oraz 811 mm. W trzecim rzędzie komfortowo będą mogli podróżować pasażerowie o wzroście do 170 cm ponieważ wysokość sufitu wynosi 909 mm.

Bagażnik

fot. Volvo

Niezależnie od tego na jaką konfigurację siedzeń zdecydujemy się w Volvo EX90, to nie powinniśmy mieć problemu z załadowaniem bagażu, ponieważ wszystkie siedzenia drugiego i trzeciego rzędu składają się zupełnie na płasko. W standardowej wersji – czyli z pięcioma fotelami (lub złożonymi w trzecim rzędzie) pojemność bagażnika EX90 wynosi 655 litrów, co nie powinno dziwić zważywszy na rozmiary samochodu.

Przestrzeń bagażową można dodatkowo zwiększyć składając drugi rząd siedzeń. Wówczas będziemy mogli zapakować do Volvo EX90 aż 1915 litry ładunku, a wkładanie i wyciąganie rzeczy ułatwi zupełnie płaska podłoga bez żadnych odstających krawędzi. Z przodu natomiast znajdziemy dodatkową przestrzeń bagażową, czyli tak zwany „frunk”, który zmieści nie tylko kable do ładowania, ale także płyn do spryskiwaczy, trójkąt ostrzegawczy, apteczkę, czy zestaw naprawczy do kół.

Oczywiście w samochodzie tej klasy nie zabrakło dodatkowych udogodnień takich jak otwieranie bagażnika z pilota lub aplikacji, czy też czujników pod tylnym zderzakiem, które aktywujemy ruchem stopy. Co ciekawe, są one dostępne już w standardowej i najtańszej wersji Core. Tylna klapa posiada także regulowany kąt otwarcia, więc osoby chcące parkować samochód w garażu z niskim sufitem nie będą musiały obawiać się obtarcia klapy.

Volvo EX90 – wersje wyposażenia

fot. Volvo

Standardowo dla Volvo, elektryczne EX90 oferowane jest w trzech wersjach wyposażenia – Core, Plus oraz Ultra.

Już bazowa wersja jest bardzo bogato wyposażona i oprócz rzeczy, które wspomnieliśmy powyżej można w niej jeszcze znaleźć m.in. reflektory w technologii LED, podgrzewaną kierownice, pompę ciepła, czy elektrycznie regulowane fotele z funkcją zapamiętywania kierowcy. Z systemów wspomagających kierowcę warto wymienić asystenta parkowania, system automatycznego hamowania na skrzyżowaniach, omijania pieszych i rowerzystów, a także unikania kolizji. Podczas jazdy mogą się przydać natomiast system utrzymania pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, układ monitorowania martwego pola, czy też ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu.

W wersji wyposażenia Plus oprócz wszystkich wspomnianych wcześniej udogodnień Volvo oferuje dodatkowo system nagłośnienia przygotowany we współpracy z marką Bose, elektrycznie regulowaną kolumnę kierownicy czy też wyświetlacz przezierny typu HUD. W wyższej wersji wyposażenia znacząco poprawiony zostaje układ klimatyzacji. Do dyspozycji klientów będzie filtr powietrza, który możemy uruchomić z poziomu aplikacji, aby przez rozpoczęciem jazdy oczyścić powietrze w kabinie, jak i również czterostrefowa klimatyzacja oraz system klimatyzacji dla trzeciego rzędu siedzeń. Oprócz tego, we wnętrzu znajdzie się wyższy poziom ambientowego świetlenia oraz elementy ozdobne wykonane z naturalnego drewna.

Ci którzy zdecydują się na Volvo EX90 w wersji Ultra będą mogli korzystać także z systemu kamer 360 stopni z widokiem 3D, czy też reflektorów w technologii HD pixel LED, które umożliwiają automatyczne dostosowanie wiązki światła do panujących warunków. We wnętrzu dodatkowo dostaniemy fotele przednie z funkcją masażu. Wygląd zewnętrzny zyska natomiast dzięki 21-calowym felgom aluminiowym oraz klamkom drzwi z oświetleniem podłoża.

Duży elektryczny SUV od Volvo możemy kupić w ośmiu kolorach. Volvo EX90 kolory lakieru to:

  • Vapour Grey – bez dopłaty;
  • Crystal White, Onyx Black, Denim Blue, Platinum Grey, Silver Dawn, Mulberry Red, Sand Dune – 4800 zł.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Renault łączy siły z Volvo. Przywrócą legendarne modele

Napędy i zużycie energii w Volvo EX90

fot. Volvo

Volvo dla swojego flagowego SUV-a przygotowało trzy warianty napędowe.

W podstawowej wersji Single Motor samochód wyposażony jest w jeden silnik elektryczny, który przenosi moc na tylne koła, generując przy tym moc 279 KM oraz 490 Nm momentu obrotowego. Układ zasilany jest baterią o pojemności 104 kWh, która w przypadku tego modelu zapewnia zasięg do 620 kilometrów według cyklu mieszanego WLTP oraz do 812 w cyklu miejskim. Średnie zużycie energii wynosi 18,2 kWh/100km w cyklu mieszanym, natomiast w miejskim 13,8 kWh/100km. Nawet z najsłabszym silnikiem możemy holować przyczepę do wagi 1200 kilogramów.

W wariancie Twin Motor dostajemy oczywiście dwa silniki oraz napęd na cztery koła. Wówczas moc maksymalna samochodu 408 KM, a maksymalny moment obrotowy do 770 Nm. Ta wersja zasilana jest nieco większą 111 kWh baterią, która zapewnia zasięg do 623 kilometrów w cyklu mieszanym według metodologii WLTP oraz do 776 km w mieście. Decydując się na dwie jednostki napędowe musimy liczyć się z tym, że wzrośnie średnie zużycie energii – do poziomu 20.7 kWh/100km w cyklu mieszanym i do 15,7 kWh/100km w miejskim. Zakup tego układu napędowego do bazowej wersji Core wiąże się z dopłatą na poziomie 30 000 tysięcy złotych. Warto również dodać, że dla wersji wyposażenia Ultra ten układ napędowy jest bazowym i nie można wybrać najdroższej wersji z pojedynczym silnikiem.

Układem, który zapewnia najlepsze osiągi jest natomiast Twin Motor Performance, który również ma dwa silniki i taką samą baterię o pojemności 111 kWh. W tym przypadku klienci otrzymają jednak do dyspozycji 517 KM maksymalnej mocy i 910 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu samochód pierwszą setkę osiągnie po 4,9 sekundy, a maksymalny zasięg to do 621 km w cyklu mieszanym i do 772 w miejskim. Średnie zużycie energii jest na poziomie 20.7 kWh/100km w cyklu mieszanym i do 15,8 kWh/100km w miejskim. W obu układach z dwoma silnikami będziemy mogli holować przyczepę o wadze do 2200 kilogramów. Zakup takiej jednostki wiąże się z dopłatą 50 000 złotych do wersji Plus oraz 20 000 zł do wersji Ultra.

Volvo EX90 2025 – ceny

fot. Volvo

Ceny nowego Volvo EX90 startują od 399 900zł, co jest całkiem niezłą propozycją jak za samochód tej klasy, w dodatku z tak bogatym wyposażeniem. Warto również dodać, że jeśli nie zdecydujemy się na większą ilość siedzeń lub mocniejsza jednostkę napędową, to ta cena może być ostateczną, ponieważ Volvo nie przewiduje zbyt wielu możliwości doposażenia samochodu. Wśród dodatkowych opcji znajdują się między innymi Pilot Assist za 11 400 zł (który jest opcjonalny w każdej wersji), system kamer 360 stopni za 3600 zł, czy też przyciemniane tylne szyby za 2450 zł, różne warianty dywaników do kabiny oraz bagażnika, czy też hak holowniczy za 6500 zł, bagażnik rowerowy na dach za 890 zł, czy też różne pojemniki dachowe (od 4700 zł do 7250 zł).

Ceny wersji Plus rozpoczynają się natomiast od 429 900 zł, natomiast wersja Ultra startuje od 479 900 zł. Do obu tych wersji możemy dokupić także system audio firmy Bowers & Wilkins z 25 głośnikami za 25 000 zł oraz aktywne zawieszenie pneumatyczne za 13 000 zł.