
Zeekr Mix wjeżdża do Europy. Czy Volkswagen ID.Buzz ma się czego obawiać?
Zeekr Mix wkracza do Europy
Volkswagen zaskoczył świat wprowadzając na rynek model ID.Buzz, elektryczny van będący nowoczesną interpretacją kultowego Volkswagena T1. Auto przyciągało uwagę nie tylko charakterystycznym, odważnym designem, ale także żywą kolorystyką, oferując między innymi jaskrawe żółte i zielone warianty. Jednak mimo niewątpliwych atutów wizualnych, model nie był pozbawiony pewnych mankamentów.
Jednym z głównych zarzutów kierowanych pod adresem ID.Buzz była ograniczona modułowość układu siedzeń, szczególnie w porównaniu z możliwościami oferowanymi przez model Volkswagen Multivan. Ta właśnie cecha stała się przedmiotem krytyki ze strony użytkowników i ekspertów branżowych. W odpowiedzi na te niedoskonałości chiński producent Zeekr postanowił stworzyć własną alternatywę dla niemieckiego vana.
Początkowo model Zeekr Mix był przeznaczony wyłącznie na rynek azjatycki, jednak wraz z rozwojem marki w Europie, firma zdecydowała się na śmiały krok. Chiński producent zamierza rozpocząć ekspansję od Niemiec, by następnie stopniowo rozszerzać swoją obecność na inne kraje europejskie, w których już funkcjonuje, jak na przykład Holandia.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chińskie elektryki błyszczą w testach Euro NCAP. Zaskakujące wyniki
Szczegóły europejskiego debiutu chińskiego vana
Premiera Zeekr Mix w Europie planowana jest na rok 2025. Obecnie producent znajduje się w końcowej fazie procesu homologacji pojazdu na rynek europejski. Według niemieckiego dziennika Handelsblatt kluczowym elementem pozostają wyniki testów zderzeniowych przeprowadzanych przez organizację Euro NCAP.
Oficjalne ogłoszenie wprowadzenia modelu na rynek europejski spodziewane jest w najbliższych tygodniach. Choć dokładna cena dla rynku europejskiego nie została jeszcze ujawniona, warto spojrzeć na poziom cenowy w Chinach, gdzie model podstawowy kosztuje około 157 320 zł, a wersja z większą baterią jest droższa o dodatkowe ok. 12 000 zł.
Zeekr Mix bazuje na platformie SEA-M należącej do Grupy Geely, która wykorzystuje architekturę 800 woltów, umożliwiającą ultra szybkie ładowanie. W ofercie znajdują się dwa warianty baterii o pojemności 76 kWh oraz 102 kWh, zapewniające zasięg odpowiednio od 550 do 705 kilometrów według chińskiego cyklu pomiarowego CLTC.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Volvo EX90 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić w Polsce?
Innowacyjne rozwiązania techniczne i funkcjonalne
Model napędzany jest pojedynczym silnikiem elektrycznym o imponującej mocy 421 KM, który przekazuje moment obrotowy na tylną oś. Takie rozwiązanie pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy. Przednie koła odpowiadają głównie za manewrowanie, umożliwiając zawracanie w bardzo ciasnych przestrzeniach dzięki promieniowi skrętu wynoszącemu jedynie pięć metrów.
Komfort użytkowania zapewniają trzy przesuwne drzwi – jedne po stronie kierowcy i dwie po stronie pasażera. Wnętrze charakteryzuje się wysoką modułowością, oferując możliwość montażu stołu centralnego, przekształcającego przestrzeń w mobilny salon. Ponadto siedzenia można złożyć w taki sposób, by stworzyć miejsce do spania.
Wszechstronność i możliwości personalizacji wnętrza stawiają poprzeczkę bardzo wysoko dla konkurencyjnego Volkswagena ID.Buzz. Zeekr Mix wyróżnia się na tle rywala właśnie tą funkcjonalnością, która była jednym z głównych punktów krytyki niemieckiego modelu. To sprawia, że chiński producent ma szansę znacząco wpłynąć na europejski rynek elektrycznych vanów.