
200 000 km na liczniku, a bateria w aucie prawie jak nowa. Najnowszy raport Arval
Analiza potwierdza trwałość baterii samochodów elektrycznych i ich degradację po 200 000 km użytkowania
Badanie opublikowane przez Arval ujawnia rzeczywiste zużycie baterii pojazdów elektrycznych, które jest znacznie mniejsze niż twierdzą niektóre fałszywe informacje na ten temat. Stan akumulatora pojazdu elektrycznego jest prawdopodobnie jednym z elementów, który najbardziej niepokoi kierowców, głównie dlatego, że komponent ten stanowi 30% lub nawet więcej wartości samochodu, co oznacza, że mocno zdegradowana bateria może być bardzo kosztowna w perspektywie średnio- lub długoterminowej.
Firma Arval postanowiła zademonstrować, jak zachowują się baterie samochodów elektrycznych jeżdżących po europejskich drogach i przygotowała badanie na podstawie danych uzyskanych z 8300 pakietów pojazdów bezemisyjnych od 30 różnych marek, rozdzielonych między osiem krajów.
Analiza została przeprowadzona między marcem 2023 a listopadem 2024 roku, a informacje zebrano, korzystając z faktu, że firma zajmuje się certyfikacją stanu baterii przed sprzedażą na rynku wtórnym jednostek, które świadczą usługi wynajmu długoterminowego.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Koniec spalania baterii! Toyota pokazuje ekologiczną alternatywę w recyklingu
Jak degradują się baterie samochodów elektrycznych podczas użytkowania
W ten sposób firma zapewnia większy spokój i gwarancję osobom korzystającym z tych używanych pojazdów, o których w wielu częściach sektora upiera się, że ich baterie ulegają nadmiernej degradacji, co skutkuje obniżeniem całkowitego zasięgu oferowanego w momencie opuszczenia fabryki przez pojazd.
Wyniki pokazują coś przeciwnego – ze wszystkich analiz uzyskano średni stan baterii na poziomie 93%. Tylko 2% zakończyło poniżej 80%, a pozostałe przeszły test powyżej tej liczby.
Warto podkreślić, że te wyniki rozwiewają wiele mitów krążących wokół żywotności baterii w pojazdach elektrycznych, które często uznawane są za jedną z najsłabszych stron tej technologii napędowej.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Samochody elektryczne bardziej niezawodne od spalinowych. Jest nowe badanie
Bardziej niezawodne niż niektórzy sądzą
Po 70 000 kilometrów średnia pojemność baterii analizowanych samochodów wynosiła 93%, a przy 200 000 kilometrów użytkowania potwierdzono średni stan żywotności na poziomie prawie 90%. Warto podkreślić, że wśród krajów uczestniczących w badaniu znajduje się Hiszpania, Belgia, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Niemcy, Szwajcaria i Holandia.
Ze wszystkich analizowanych pojazdów 77% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne, podczas gdy pozostałe 23% to modele z hybrydowym układem napędowym typu plug-in, czyli PHEV.
Badanie to potwierdza, że obawy dotyczące szybkiej degradacji baterii są w dużej mierze nieuzasadnione. Wyniki jasno wskazują, że nowoczesne akumulatory zastosowane w pojazdach elektrycznych zachowują swoje właściwości przez długi czas, nawet przy intensywnym użytkowaniu na różnych rynkach europejskich.