audi a6 e-tron

Audi A6 e-tron. Co dotąd wiadomo o nowym modelu?

Audi niedawno zaprezentowało nowe Audi A6, pierwsze po zmianie strategii nazewnictwa Audi, według której parzyste numery są przypisane do samochodów elektrycznych, a nieparzyste do tych z silnikiem spalinowym. Po wielu miesiącach oczekiwań otrzymaliśmy wiele szczegółów na temat modelu, którego sprzedaż rozpocznie się we wrześniu. Co o nim wiadomo?

Dwa rodzaje nadwozia

Nowe A6 e-tron, podobnie jak nowe Q6 e-tron, jest zbudowane na platformie PPE, którą dzieli również z nowym Porsche Macanem. Elementy konstrukcyjne są zatem takie same, a samochód wyposażony jest w akumulator o pojemności 100 kWh jako magazyn energii – ograniczony do 96,4 kWh pojemności użytkowej. Dodatkowo, wersje A6 będą dostępne również z mniejszym akumulatorem o pojemności 83 kWh brutto, jeśli ktoś sobie tego zażyczy.

Nowe Audi A6 będzie początkowo dostępne zarówno jako Sportback, jak i Avant (kombi). Samochody mają taką samą długość (4 928 mm) i rozstaw osi (2946 mm), ale różnią się wysokością – wersja Avant ma 1 527 milimetrów, a Sportback 1 487 milimetrów. Szerokość wszystkich wersji wynosi 1 923 mm.

Niezależnie od wyboru Sportback czy Avant, pojemność bagażnika wynosi 502 litry w obu wersjach. Wynika to głównie z faktu, że pomiary są wykonywane do górnej krawędzi oparcia tylnego siedzenia. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń widzimy dużą różnicę – Avant może pochwalić się całkowitą pojemnością 1422 litrów, podczas gdy Sportback jest nieco mniejszy, z 1330 litrami.

W przeciwieństwie do Q6, przedni bagażnik o pojemności 27 litrów w A6 znalazł się na liście wyposażenia standardowego. W Q6 został on umieszczony w pakiecie, za który trzeba było słono zapłacić co spotkało się z dużą krytyką.

audi a6 e-tron
Fot. Audi
audi a6 e-tron podświetlane logo tył
Fot. Audi

Niskie zużycie, sensowny zasięg

Ponieważ A6 jest o prawie 20 centymetrów niższy i około 20 centymetrów dłuższy niż Q6, ma również mniejszy opór powietrza i jest bardziej aerodynamiczny. Przekłada się to na niższe zużycie energii i dłuższy zasięg.

Audi A6 Sportback Performance to wersja o najdłuższym zasięgu, z największym akumulatorem osiągająca aż 751 kilometrów zasięgu według standardu WLTP. Dla porównania, największy deklarowany zasięg Q6 e-tron wynosi 641 kilometrów. Oba te modele mają oczywiście tylko napęd na tylne koła.

Przy ładowaniu akumulatora, te same elementy konstrukcyjne platformy PPE oznaczają, że dzięki architekturze 800-woltowej w przypadku dużego akumulatora można osiągnąć szczytową moc ładowania 270 kW. Przy wysokiej i stosunkowo płaskiej krzywej ładowania, w ciągu dziesięciu minut można dodać energię na kolejne 310 km.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ile ważą baterie w samochodach elektrycznych? Wszystko, co warto wiedzieć

Dwie wersje silnikowe – na razie

Jak wspomniano, Audi A6 Sportback Performance z napędem na tylne koła ma największy zasięg. Ta wersja samochodu oferuje 367 koni mechanicznych, deklarowane przyspieszenie do 100 km/h w 5,4 sekundy i prędkość maksymalną 210 km/h.

Dostępny będzie również S6 e-tron quattro (napęd na cztery koła), który ma dostarczać 503 KM (551 KM z funkcją boost) i osiąga 100 km/h w 3,9 sekundy, z prędkością maksymalną 240 km/h. S6 Sportback ma deklarowany zasięg 661 kilometrów, podczas gdy kombi S6 ma osiągnąć 635 kilometrów.

W przyszłości pojawi się również trzecia wersja, w której można wybrać napęd na cztery koła quattro bez konieczności przechodzenia na S6 e-tron quattro. Na razie nie mamy żadnych danych na jej temat, ale więcej szczegółów mamy poznać już wkrótce.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Najciekawsze rodzinne hybrydy plug-in 2024. Wybraliśmy TOP 10

Wnętrze nowego Audi A6

We wnętrzu rozpoznajemy wiele detali z nowego Q6 e-tron, w tym rozwiązania ekranowe i interfejs użytkownika. W nowym A6 przed kierowcą będzie znajdować się ekran o przekątnej 11,9 cala, a na środku 14,5-calowy ekran inforozrywki. Dodatkowo można zamówić samochód z 10,9-calowym ekranem przed pasażerem z przodu, który może być osobno sterowany. Jako opcję można również zamówić wirtualny wyświetlacz head-up, którego projekcja ma oczywiście miejsce na przedniej szybie.

Audi wykorzystuje system operacyjny Android Automotive OS, który między innymi umożliwia pobieranie aplikacji firm trzecich do rozrywki, czy to gier, filmów, nawigacji czy innych. Aby w pełni wykorzystać te możliwości, można również wybrać system stereo Bang & Olufsen, między innymi z głośnikami w zagłówkach dla dwóch osób siedzących z przodu. Można też zamówić panoramiczny szklany dach z elektronicznym przyciemnianiem, sterowany jednym przyciskiem.

audi a6 e-tron wnętrze
Fot. Audi
audi a6 e-tron fotele
Fot. Audi

Audi A6 e-tron – ceny

Jeśli chodzi o ceny, polski importer nie podał jeszcze żadnych danych. Zrobiło to jednak wiele central z innych krajów, dzięki czemu wiemy, czego się spodziewać. Cennik rozpoczyna wersja z mniejszym akumulatorem o pojemności 83 kWh brutto i napędem na tylne koła. W Polsce prawdopodobnie będzie ona kosztować około 250 tysięcy złotych. Cena A6 e-tron Performance z napędem na tylne koła prawdopodobnie przekroczy 280 tys. złotych, podczas gdy za Audi A6 e-tron quattro z pewnością będzie trzeba zapłacić powyżej 300 tys. złotych – i to raczej bliżej 350.

Wszystkie te ceny należy oczywiście traktować jako orientacyjne, ponieważ do tego mogą dojść jeszcze elementy opcjonalne. Samochody są standardowo wyposażone w 19-calowe koła, podczas gdy S6 otrzymuje standardowo 20-calowe. Wszystkie modele można dodatkowo wyposażyć w koła o rozmiarze do 21 cali.

Należy jednak zauważyć, że już bazowa wersja jest dobrze wyposażona, ponieważ cała rodzina A6 e-tron zawiera m.in. asystenta parkowania, kamerę 360 stopni, elektryczną klapę bagażnika, adaptacyjny tempomat, bezkluczykowy dostęp, system nawigacji, asystenta świateł drogowych czy podświetlane pierścienie Audi z tyłu. Pierwszych samochodów na drogach należy spodziewać się już w 2025 roku.