technologia mhev opƂacalnoƛć

Technologia MHEV. Wysokie koszty przy niewielkich korzyƛciach? Badania budzą spore wątpliwoƛci

W ostatnich latach motoryzacja znacząco ewoluowaƂa, wprowadzając na rynek liczne innowacje mające na celu zwiększenie efektywnoƛci paliwowej oraz redukcję emisji szkodliwych substancji. Jednym z takich rozwiązaƄ jest technologia miękkiej hybrydy (Mild Hybrid Electric Vehicle, MHEV), ktĂłra ma za zadanie poƂączyć najlepsze cechy samochodĂłw spalinowych i elektrycznych. Jednak przy bliĆŒszym przyjrzeniu się kosztom eksploatacyjnym, takim jak koszt baterii i jej wymiany, oraz faktycznym korzyƛciom pƂynącym z tej technologii, pojawiają się wątpliwoƛci co do jej opƂacalnoƛci.

Koszty miękkich hybryd

Technologia MHEV jest coraz bardziej popularna na rynku samochodĂłw, czemu trudno się dziwić. To najbardziej przystępna cenowo wersja napędu elektrycznego, ktĂłrą moĆŒna znaleĆșć praktycznie we wszystkich kategoriach pojazdĂłw. Silnik elektryczny wspomaga silnik benzynowy lub wysokoprÄ™ĆŒny podczas przyspieszania w celu zmniejszenia zuĆŒycia paliwa.

Nie moĆŒe on jednak napędzać samochodu samodzielnie, jak w przypadku konwencjonalnej hybrydy lub hybrydy plug-in. GƂównym celem nie jest zwiększenie osiągĂłw ukƂadu napędowego, ale raczej pokrycie nieefektywnych momentĂłw silnika spalinowego w celu zmniejszenia jego obciÄ…ĆŒenia. Chodzi więc o optymalizację dziaƂania silnika spalinowego. Akumulator 48V jest Ƃadowany energią kinetyczną podczas hamowania i zwalniania. Miękkie hybrydy wykorzystują zgromadzoną wtedy do wsparcia silnika spalinowego w okreƛlonych sytuacjach. To przede wszystkim ruszanie z miejsca, co oznacza, ĆŒe oszczędnoƛci paliwowe mogą nie być tak znaczące, jak mogƂoby się wydawać.

RozwaĆŒając ekonomiczny aspekt samochodĂłw MHEV, naleĆŒy zwrĂłcić uwagę na koszt akumulatora oraz wymiany. W tym celu uzyskaliƛmy dane dotyczące trzech modeli marek premium:

  • BMW 520d: koszt akumulatora wynosi 8850 zƂ brutto, a wymiana 1500 zƂ;
  • Mercedes GLC 200: akumulator to wydatek 8000 zƂ brutto, a wymiana 2000 zƂ;
  • Audi Q5 40 TDI: akumulator 4217 zƂ brutto, a wymiana 600 zƂ.

Czy te kwoty są znaczące? Wymiana akumulatorĂłw 48V w miękkich hybrydach nie jest zjawiskiem powszechnym, więc naleĆŒy skupić się na ich kosztach i porĂłwnać to z korzyƛciami. To o tyle istotne, ĆŒe technologia MHEV jest często promowana jako bardziej dostępna finansowo alternatywa dla peƂnych hybryd (HEV), a zwƂaszcza hybryd plug-in (PHEV) i pojazdĂłw caƂkowicie elektrycznych (BEV).

Korzyƛci technologiczne vs. koszty

Jan Machacek, student Politechniki Czeskiej w Pradze, w ramach swojej pracy dyplomowej przeprowadziƂ porĂłwnanie na bazie Skody Octavii w wersji benzynowej oraz benzynowej z 48-woltowym ukƂądem MHEV. OkazaƂo się, ĆŒe spalanie wyƂącznie benzynowej wersji na 100 km specjalnie ustalonej trasy wyniosƂo 5,54 litra, a wersji z miękką hybrydą 5,49 l. Octavia MHEV w tym przypadku byƂa więc o 0,58% bardziej ekonomiczna. Dodatkową zaletą jest takĆŒe oczywiƛcie zmniejszenie emisji CO2 – ze 126,5 g/km do 125,3 g/km.

PowyĆŒsze dane jasno pokazują, ĆŒe korzyƛci z zastosowania technologii MHEV nie są znaczące. Oczywiƛcie wiele zaleĆŒy od profilu terenu, zachowania kierowcy i wielu innych czynnikĂłw. Z caƂą pewnoƛcią oszczędnoƛci paliwowe nie sięgają jednak 10%, ktĂłre podaje się w niektĂłrych publikacjach. Samochody MHEV oferują więc pewną poprawę w efektywnoƛci paliwowej oraz redukcję emisji CO2 w porĂłwnaniu do tradycyjnych pojazdĂłw spalinowych. Korzyƛci są jednak stosunkowo niewielkie, zwƂaszcza gdy zestawimy je z kosztami.

Gdy porĂłwnamy MHEV z tradycyjnymi hybrydami (HEV), rĂłĆŒnica w efektywnoƛci staje się jeszcze bardziej widoczna. Samochody HEV są w stanie dziaƂać wyƂącznie na energii elektrycznej na krĂłtkich dystansach, co znacząco redukuje zuĆŒycie paliwa oraz emisję CO2, szczegĂłlnie w ruchu miejskim. Mimo ĆŒe początkowy koszt zakupu HEV moĆŒe być wyĆŒszy, to dƂugoterminowe oszczędnoƛci na paliwie oraz niĆŒsze koszty eksploatacyjne mogą przewaĆŒyć na ich korzyƛć w porĂłwnaniu do MHEV.

WedƂug wielu ogólnodostępnych badaƄ, oszczędnoƛci paliwowe na zastosowaniu samochodu w peƂni hybrydowego w porównaniu z wyƂącznie benzynowym sięgają bowiem od 20 do nawet 50 procent.

ZOBACZ RÓWNIEĆ»: Mercedes teĆŒ przyznaƂ się do bƂędu w planach. JuĆŒ nie stawia tylko na elektryki i nie grozi wycofaniem samochodĂłw spalinowych

Czy technologia MHEV jest w ogóle opƂacalna?

Choć technologia MHEV moĆŒe wydawać się kusząca jako „miękki” wstęp do ƛwiata elektromobilnoƛci, stosunkowo wysokie koszty baterii zawarte w cenie samochodu, oraz ograniczone korzyƛci ekologiczne i ekonomiczne stawiają pod znakiem zapytania jej opƂacalnoƛć. W kontekƛcie dÄ…ĆŒenia do maksymalizacji efektywnoƛci paliwowej i minimalizacji wpƂywu na ƛrodowisko, technologia HEV wydaje się oferować znacznie więcej korzyƛci przy porĂłwnywalnych lub nawet niĆŒszych kosztach dƂugoterminowych.

Skomentuj

Dodaj komentarz