technologia mhev opłacalność

Technologia MHEV. Wysokie koszty przy niewielkich korzyściach? Badania budzą spore wątpliwości

W ostatnich latach motoryzacja znacząco ewoluowała, wprowadzając na rynek liczne innowacje mające na celu zwiększenie efektywności paliwowej oraz redukcję emisji szkodliwych substancji. Jednym z takich rozwiązań jest technologia miękkiej hybrydy (Mild Hybrid Electric Vehicle, MHEV), która ma za zadanie połączyć najlepsze cechy samochodów spalinowych i elektrycznych. Jednak przy bliższym przyjrzeniu się kosztom eksploatacyjnym, takim jak koszt baterii i jej wymiany, oraz faktycznym korzyściom płynącym z tej technologii, pojawiają się wątpliwości co do jej opłacalności.

Koszty miękkich hybryd

Technologia MHEV jest coraz bardziej popularna na rynku samochodów, czemu trudno się dziwić. To najbardziej przystępna cenowo wersja napędu elektrycznego, którą można znaleźć praktycznie we wszystkich kategoriach pojazdów. Silnik elektryczny wspomaga silnik benzynowy lub wysokoprężny podczas przyspieszania w celu zmniejszenia zużycia paliwa.

Nie może on jednak napędzać samochodu samodzielnie, jak w przypadku konwencjonalnej hybrydy lub hybrydy plug-in. Głównym celem nie jest zwiększenie osiągów układu napędowego, ale raczej pokrycie nieefektywnych momentów silnika spalinowego w celu zmniejszenia jego obciążenia. Chodzi więc o optymalizację działania silnika spalinowego. Akumulator 48V jest ładowany energią kinetyczną podczas hamowania i zwalniania. Miękkie hybrydy wykorzystują zgromadzoną wtedy do wsparcia silnika spalinowego w określonych sytuacjach. To przede wszystkim ruszanie z miejsca, co oznacza, że oszczędności paliwowe mogą nie być tak znaczące, jak mogłoby się wydawać.

Rozważając ekonomiczny aspekt samochodów MHEV, należy zwrócić uwagę na koszt akumulatora oraz wymiany. W tym celu uzyskaliśmy dane dotyczące trzech modeli marek premium:

  • BMW 520d: koszt akumulatora wynosi 8850 zł brutto, a wymiana 1500 zł;
  • Mercedes GLC 200: akumulator to wydatek 8000 zł brutto, a wymiana 2000 zł;
  • Audi Q5 40 TDI: akumulator 4217 zł brutto, a wymiana 600 zł.

Czy te kwoty są znaczące? Wymiana akumulatorów 48V w miękkich hybrydach nie jest zjawiskiem powszechnym, więc należy skupić się na ich kosztach i porównać to z korzyściami. To o tyle istotne, że technologia MHEV jest często promowana jako bardziej dostępna finansowo alternatywa dla pełnych hybryd (HEV), a zwłaszcza hybryd plug-in (PHEV) i pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV).

Korzyści technologiczne vs. koszty

Jan Machacek, student Politechniki Czeskiej w Pradze, w ramach swojej pracy dyplomowej przeprowadził porównanie na bazie Skody Octavii w wersji benzynowej oraz benzynowej z 48-woltowym ukłądem MHEV. Okazało się, że spalanie wyłącznie benzynowej wersji na 100 km specjalnie ustalonej trasy wyniosło 5,54 litra, a wersji z miękką hybrydą 5,49 l. Octavia MHEV w tym przypadku była więc o 0,58% bardziej ekonomiczna. Dodatkową zaletą jest także oczywiście zmniejszenie emisji CO2 – ze 126,5 g/km do 125,3 g/km.

Powyższe dane jasno pokazują, że korzyści z zastosowania technologii MHEV nie są znaczące. Oczywiście wiele zależy od profilu terenu, zachowania kierowcy i wielu innych czynników. Z całą pewnością oszczędności paliwowe nie sięgają jednak 10%, które podaje się w niektórych publikacjach. Samochody MHEV oferują więc pewną poprawę w efektywności paliwowej oraz redukcję emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. Korzyści są jednak stosunkowo niewielkie, zwłaszcza gdy zestawimy je z kosztami.

Gdy porównamy MHEV z tradycyjnymi hybrydami (HEV), różnica w efektywności staje się jeszcze bardziej widoczna. Samochody HEV są w stanie działać wyłącznie na energii elektrycznej na krótkich dystansach, co znacząco redukuje zużycie paliwa oraz emisję CO2, szczególnie w ruchu miejskim. Mimo że początkowy koszt zakupu HEV może być wyższy, to długoterminowe oszczędności na paliwie oraz niższe koszty eksploatacyjne mogą przeważyć na ich korzyść w porównaniu do MHEV.

Według wielu ogólnodostępnych badań, oszczędności paliwowe na zastosowaniu samochodu w pełni hybrydowego w porównaniu z wyłącznie benzynowym sięgają bowiem od 20 do nawet 50 procent.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Mercedes też przyznał się do błędu w planach. Już nie stawia tylko na elektryki i nie grozi wycofaniem samochodów spalinowych

Czy technologia MHEV jest w ogóle opłacalna?

Choć technologia MHEV może wydawać się kusząca jako „miękki” wstęp do świata elektromobilności, stosunkowo wysokie koszty baterii zawarte w cenie samochodu, oraz ograniczone korzyści ekologiczne i ekonomiczne stawiają pod znakiem zapytania jej opłacalność. W kontekście dążenia do maksymalizacji efektywności paliwowej i minimalizacji wpływu na środowisko, technologia HEV wydaje się oferować znacznie więcej korzyści przy porównywalnych lub nawet niższych kosztach długoterminowych.

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *