BYD Dolphin 2024. Wersje, silniki, cena, bagażnik. Co można kupić?
Chociaż na rynku jest coraz więcej samochodów elektrycznych, tych z najmniejszych segmentów jest stosunkowo niewiele. Wiele marek zapowiedziało już małe i dostępne cenowo samochody elektryczne, ale niewiele z nich póki co się z tych obietnic wywiązało. Jednym z głównych graczy w tym segmencie jest BYD Dolphin, najmniejszy model chińskiej marki oferowany w Polsce.
Jest więcej niż oczywiste, że BYD chce „podbić” Europę ze swoimi samochodami. Firma z Shenzhen rozpoczęła już kilka miesięcy ofensywę swoich samochodów elektrycznych, w której Dolphin ma być jednym z głównych modeli ze względu na rozmiar i cenę. To strategia, która jest uwarunkowana przez Unię Europejską. Od 2035 roku sprzedaż pojazdów spalinowych będzie całkowicie zakazana, więc pojawienie się tańszych modeli jest kluczowe dla rozwoju elektromobilności.
BYD Dolphin, podobnie jak pozostałe modele, opiera się na architekturze e-Platform 3.0 firmy. Jest to wszechstronna struktura stosowana w szerokiej gamie modeli, rozmiarów i mechanizmów, w tym także w hybrydach plug-in. Dolphin jest dostępny tylko w wersji elektrycznej.
Ceny BYD Dolphin
W celu ograniczenia opcji i skoncentrowania oferty, BYD jest dość oszczędny, jeśli chodzi o gamę wersji wyposażenia. W sprzedaży są bowiem tylko dwa warianty. Najtańszy, BYD Dolphin Comfort, jest dostępny w cenie od 141 tysięcy złotych. W standardowym wyposażeniu zawiera m.in. cyfrowe wskaźniki i zegary (mały, 5″ ekran – rozwiązanie podobne do VW ID.3), system audio z 6 głośnikami, reflektory LED, łączność dla urządzeń mobilnych i duży centralny ekran o wielkości 12,8 cala. Zawiera również liczne systemy asystenckie wspomagające kierowcę, w tym przednie i tylne czujniki parkowania, adaptacyjny tempomat czy zestaw kamer 360 stopni. Są też podgrzewane fotele z przodu – zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
Najlepiej wyposażoną wersją Dolphina jest Design w cenie od 150 tysięcy złotych. Już na pierwszy rzut oka w oczy rzuca się dwukolorowe nadwozie i bardziej wymyślne, 17-calowe felgi. Zmiany dotyczą bowiem głównie właśnie designu. Do już długiej listy wyposażenia dodano takie elementy jak bezprzewodowa ładowarka do telefonów komórkowych, przyciemniane szyby tylne czy panoramiczny dach.
Co ciekawe, na stronie BYD Polska znajdziecie także informacje o wersjach wyposażenia Active oraz Boost (dwie podstawowe), ale nie są one dostępne obecnie w naszym kraju.
Dostępne silniki i zużycie energii
Chociaż BYD zapowiedział także wprowadzenie słabszego silnika, na razie Dolphin jest oferowany w Polsce tylko w swojej najmocniejszej wersji. Nowa jednostka, w założeniu bardzo tania i przeznaczona głównie do użytku miejskiego, ma pojawić się na rynku w 2025 roku. Obecny model oferuje jeden silnik zainstalowany na przedniej osi o maksymalnej mocy wyjściowej 204 KM i 310 Nm momentu obrotowego. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7 sekund i osiąga prędkość maksymalną 160 kilometrów na godzinę.
Ta jednostka jest zasilana baterią litowo-żelazowo-fosforanową (LFP) produkowaną przez FinDreams, spółkę zależną BYD. Posiada pojemność netto 60,4 kWh, co pozwala na ogłoszenie homologowanego zużycia 15,9 kWh na 100 przejechanych kilometrów. Homologowany zasięg w cyklu WLTP wynosi do 427 kilometrów. Dolphina można ładować do 88 kW prądem stałym i do 11 kW prądem przemiennym. W idealnych warunkach samochód jest w stanie odzyskać od 0 do 80% ładunku w 40 minut.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Cupra Born 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?
Wymiary BYD Dolphin
Po dominacji wprowadzania na rynek modeli o dużych rozmiarach, marki starają się teraz podbić niższe segmenty. Kategoria samochodów miejskich wydaje się szczególnie ważna ze względu na wielkość sprzedaży. Dolphin plasuje się w tej kategorii, gdzie znajduje rywali takich jak Peugeot e-208, Opel Corsa-e czy MG4. Spokojnie możemy dodać do tego grona także modele takie jak Volkswagen ID.3 czy Cupra Born.
Zewnętrznie BYD Dolphin osiąga 4,29 metra długości, 1,77 metra szerokości i 1,57 metra wysokości. Dobrze proporcjonalne wymiary, które są idealne do poruszania się po mieście. Do tych wymiarów należy dodać rozstaw osi 2,7 metra, co przekłada się na całkiem przestronne wnętrze dla pięciu pasażerów. Na koniec warto wspomnieć o masie własnej wynoszącej 1.658 kilogramów. To teoretycznie dość dużo, ale tak naprawdę podobnie do innych modeli w segmencie B.
Wnętrze
Na pierwszy rzut oka można rozpoznać, że Dolphin jest produktem zaprojektowanym poza granicami Unii Europejskiej. Jego ekstrawaganckie formy nie ograniczają się do designu zewnętrznego, widzimy je również w bardzo interesującym wnętrzu. Wykończenie i materiały są dobrej jakości, powiedzielibyśmy, że powyżej standardu w tym segmencie.
Przednie siedzenia cieszą się większością udogodnień. Stanowisko kierowcy wyróżnia się dobrą ergonomią – naprawdę wszystko jest pod ręką. Informacje wyświetlane przez cyfrowe zegary i wskaźniki są czytelne, choć praktycznie nie ma możliwości personalizacji. Cała uwaga skupia się na dużym, 12,8-calowym ekranie centralnym na desce rozdzielczej. Wszystkie funkcje pojazdu są obsługiwane za jego pośrednictwem, także klimatyzacja. Ekran może obracać się o 180 stopni, przyjmując pozycję pionową lub poziomą.
Mimo że jest to model należący do kategorii samochodów miejskich, BYD Dolphin prezentuje dość przestronne wnętrze, nawet w drugim rzędzie siedzeń, co nie jest zbyt powszechne w tym segmencie. Pasażerowie o wzroście do 1,90 metra mogą podróżować wygodnie, mając wystarczającą ilość miejsca na nogi i głowę. Samochód posiada też mocowania ISOFIX na bocznych siedzeniach.
Bagażnik BYD Dolphin
Aby uzupełnić sekcję dotyczącą przestronności i miejsca, należy wspomnieć o wielkości bagażnika. W przeciwieństwie do innych marek, BYD nie oferuje drugiego bagażnika z przodu, choć… wydaje się, że znalazłoby się na to miejsce. Byłoby to idealne do schowania kabli do ładowania, aby nie zajmowały miejsca w tylnym bagażniku. Otwór bagażnika nie jest całkowicie prostokątny ani szczególnie szeroki, co może stanowić problem przy przechowywaniu dużych przedmiotów.
Mimo to jest to praktyczna i dobrze zdefiniowana przestrzeń, która pozwala na wszechstronne wykorzystanie pojazdu. Wystarczająco duża, aby podróżować, i bardzo przestronna do codziennych czynności. Minimalna pojemność bagażnika BYD Dolphin wynosi 345 litrów. Liczba ta może wzrosnąć do 1 310 litrów, jeśli całkowicie złożymy drugi rząd siedzeń w proporcji 60:40. Manewr ten musi być wykonywany wyłącznie za pomocą uchwytów zainstalowanych na środkowych siedzeniach.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ten model BYD nie jest jeszcze dostępny w Polsce. Kiedy już się pojawi, może być hitem
Czy warto zainteresować się BYD Dolphin?
Choć nie jest to najtańszy samochód miejski na rynku, BYD Dolphin jest solidną propozycją, jeśli chcecie kupić samochód elektryczny do miasta. Chiński model ma ważne zalety, takie jak rozmiar, wyposażenie, jakość i wydajność. To jego najmocniejsze strony. Praktycznie brak wyposażenia opcjonalnego może być problematyczny dla niektórych osób, ale to jedna z jego nielicznych wad. Zaletą jest także cena, która ma być jeszcze niższa po wprowadzeniu słabszych wersji z mniejszą baterią. Jego stosunek jakości do ceny nawet w obecnej wersji jest jednak na wysokim poziomie.