BYD SEAL U DM-i

BYD SEAL U DM-i. Chińska hybryda plug-in debiutuje na polskim rynku

BYD wprowadza na polski rynek model SEAL U DM-i. To pierwsza na europejskim rynku hybryda plug-in tej marki. Zastosowano w niej zaawansowane oprogramowanie Super DM (Dual Mode), które priorytetowo traktuje napęd elektryczny podczas uruchamiania. SEAL U DM-i ma łączyć w sobie ekologiczne rozwiązania z praktycznością codziennego użytkowania.

Technologia BYD Super DM stanowi serce pojazdu, a jej zadaniem jest oszczędzanie paliwa oraz lepsze osiągi i komfort jazdy. W zależności od wersji SEAL U DM-i oferuje zasięg od 70 do 125 km w trybie czysto elektrycznym.

Zaawansowana technologia i imponujące osiągi

BYD SEAL U DM-i stoi na brukowanej ulicy pod restauracją
fot. BYD

SEAL U DM-i jest dostępny w dwóch wersjach: Design i Boost. Wersja Design wyróżnia się napędem na cztery koła, dwoma silnikami elektrycznymi (150 kW z przodu i 120 kW z tyłu) oraz akumulatorem BYD Blade o pojemności 18,3 kWh. Całkowita moc systemu w wersji to 324 KM, maksymalny moment obrotowy wynosi 550 Nm.

Wersja Boost oferuje napęd na przednie koła z silnikiem elektrycznym o mocy 145 kW, współpracującym z silnikiem hybrydowym 1,5 l. Łączna moc systemu w wersji to 218 KM. Maksymalny moment obrotowy to 300 Nm. Według cyklu WLTP zużycie paliwa to 0,9 l/100 km dla wersji Boost i 1,2 l/100 km dla wersji Design. Zużycie energii elektrycznej podczas jazdy miejskiej dla Boost wynosi 14,5 kWh/100 km, a dla Design 16,1 kWh/100 km. 

SEAL U DM-i w mocniejszej odmianie przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy. Pojazd oferuje dwa tryby jazdy: EV (elektryczny) i HEV (hybrydowy), które płynnie przełączają się w zależności od warunków i stanu baterii.

Zarządzanie energią

gniazdo ładowania BYD
fot. BYD

Gdy akumulator jest w pełni naładowany i możliwy jest tryb EV, pojazd funkcjonuje jak w pełni elektryczny samochód. Kiedy poziom energii w baterii spada, system automatycznie włącza się w trybie hybrydowym.

Dodatkowo silnik spalinowy na bieżąco ładuje akumulator (od 25 do 70%, co kierowca może regulować), dzięki czemu jazda z wykorzystaniem napędu elektrycznego jest zawsze dostępna. Akumulator jest również ładowany poprzez rekuperację.

Co z zasięgiem? Wersja Design z napędem na cztery koła zapewnia 70 km zasięgu w trybie elektrycznym (WLTP) i całkowity zasięg 870 km. Z kolei wersja Boost z napędem na przednie koła oferuje możliwość przejechania  80 km na samym prądzie i łączny zasięg 1080 kilometrów (WLTP).

Technologia akumulatorów BYD Blade

Energia w SEAL U DM-i pochodzi z akumulatora BYD Blade, który został stworzony bez użycia kobaltu, a specjalna technologia ma za zadanie optymalizację bezpieczeństwa, trwałości, długiego czasu pracy, wydajności i optymalnego wykorzystania przestrzeni.

Pakiet akumulatorów składa się z wielu dostępnych, wydłużonych komórek, które swoim kształtem przypominają „ostrza”. Wykorzystuje fosforan żelazowo-litowy (LFP) jako materiał katodowy, co zwiększa bezpieczeństwo, trwałość i trwałość termiczną. Wysoki poziom bezpieczeństwa baterii Blade został potwierdzony w wielu testach, w tym w teście penetracji gwoździa, symulującym skutki poważnego wypadku.

Wszystkie wersje wyposażeniowe SEAL U DM-i są przystosowane do ładowania prądu przemiennego (AC) 11 kW z trzema fazami oraz ładowania prądem stałym (DC) 18 kW. Dzięki temu ładowanie prądem stałym z poziomu 30% do 80% trwa zaledwie 35 minut.

Stylistyka

stylistyka BYD
fot. BYD

Stylistyka BYD SEAL U DM-i jest według producenta inspirowana naturą, co koncern nazywa „Ocean Aesthetics”. Przód pojazdu wyróżnia się charakterystycznym kształtem liter X z licznymi zaokrąglonymi i krzywiznami. Reflektory w postaci liter U wtapiają się w maskę, tworząc “niepowtarzalną i charakterystyczną tożsamość auta”.

Sylwetka boczna pojazdu podkreślona jest wyraźną linią biegnącą od reflektorów do tylnych świateł. 19-calowe felgi aluminiowe mają wypolerowane czarne ramiona i błyszczące wykończenie. Projekt przezroczystych świateł LED ma być inspirowany kroplami wody, co stanowi kolejne nawiązanie do wspomnianej koncepcji „Ocean Aesthetics”.

Wnętrze

wnętrze BYD SEAL U DM-
fot. BYD

We wnętrzu BYD SEAL U DM-i projektanci zastosowali dużo miękkich materiałów wykończeniowych. Fotele, elementy deski rozdzielczej, panele drzwi i konsola środkowa tapicerowane są wegańską skórą z kontrastowymi szwami, co ma podkreślić ekologiczny charakter pojazdu. (Nawiasem mówiąc wegańska skóra to nic innego jak przetworzony plastik).

Panel zmiany biegów „Legacy” ma specjalnie zaprojektowaną kryształową gałkę, która nawiązuje do całości stylizacji samochodu inspirowanej oceanem. O komfort jazdy mają zadbać duże przednie fotele, które w standarcie mają elektryczną regulację, podgrzewanie i wentylację.  

W centralnej części kokpitu zamontowano dwa duże ekrany cyfrowe. 15,6-calowy, obrotowy ekran dotykowy systemu infotainment oraz drugi 12,3-calowy panel LCD, pełniący funkcję zegarów. Panoramiczny, elektrycznie rozsuwany dach ma dawać poczucie przestronności wnętrza.

Systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy

BYD SEAL U DM-i jest wyposażony w szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania zasilania (ADAS). Wykorzystuje pięć radarów i centralną kamerę do monitorowania ryzyka i potencjalnych zdarzeń.

Standardowe wyposażenie to m.in. system ostrzegania o kolizji czołowej, automatyczne hamowanie awaryjne, adaptacyjny tempomat, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu, asystent zmiany pasa, inteligentna kontrola ograniczenia prędkości oraz system monitorowania martwego pola. Wersja Design dodatkowo wyposażona jest w wyświetlacz Head-Up.

Jazda nocna jest bardziej bezpieczna dzięki zaawansowanej technologii oświetlenia LED, w tym asystentom świateł drogowych i adaptacyjnym reflektorom. Manewrowanie ułatwia kamera panoramiczna 360 stopni, z animowanym modelem pojazdu na centralnym ekranie, czyli przedstawiająca obraz z tzw. lotu ptaka.

Inteligentna kontrola i funkcje zdalne

ekran multimediów BYD
fot. BYD

Multimedia w BYD SEAL U DM-i oferują internet 4G, zintegrowaną aplikację Spotify, nawigację oraz funkcję połączenia smartfona przez Android Auto lub Apple CarPlay. System można aktywować głosowo za pomocą komendy „Hi BYD”.

Aplikacja BYD na smartfonie umożliwia zdalne sterowanie funkcjami pojazdu: blokowanie i odblokowywanie drzwi, zamykanie okien, sterowanie klimatyzacją, ogrzewaniem i wentylacją foteli, a nawet światłami ostrzegawczymi i klaksonem. Możliwe jest też sprawdzenie poziomu naładowania baterii czy śledzenie samego procesu ładowania. Dzięki technologii NFC smartfon może być używany zamiast tradycyjnego kluczyka.

Funkcjonalność i praktyczność

bagażnik BYD SEAL U DM-i
fot. BYD

BYD SEAL U DM-i charakteryzuje się długością 4775 mm, szerokością 1890 mm i wysokością 1670 mm, i oferuje przestronne wnętrze dla pięciu osób (według homologacji). Rozstaw osi to 2765 mm. Płaska podłoga znajdująca się pod nogami użytkowników tylnych siedzeń ma ułatwić zajmowanie środkowego miejsca, czy też przewożenie bagażu.

Kufer o pojemności 425 litrów można powiększyć do 1440 litrów dzięki składanej w stosunku 60:40 tylnej kanapie. Są dwa uchwyty na kubki w konsoli, cztery porty USB oraz możliwość bezprzewodowego ładowania dwóch urządzeń jednocześnie.

Praktycznym rozwiązaniem jest funkcja dwustronnego ładowania V2L (Vehicle-to-Load), która umożliwia wykorzystanie samochodu jako źródła zasilania dla urządzeń elektrycznych, co może być wyjątkowo możliwe podczas wyjazdu w miejscach, gdzie nie mamy dostępu do prądu lub w sytuacjach awaryjnych we własnym domu.

Cena

BYD SEAL U DM-i w trasie
fot. BYD

BYD SEAL U DM-i jest dostępny w Polsce w dwóch wersjach. Wersja Boost z napędem 2WD i mocą 218 KM startuje od 169 900 zł, natomiast wersja Design z napędem 4WD i mocą 324 KM wyceniona została na 209 900 zł.