nio el8

Nowy chiński SUV dla Europy. To poważny rywal dla Mercedesa EQS SUV, Audi Q8 e-trona i BMW iX

Nowy chiński SUV klasy premium wkracza na europejski rynek, by rzucić wyzwanie takim modelom jak BMW iX, Mercedes EQS SUV i Audi Q8 e-tron. Ten elektryczny samochód o długości przekraczającej 5 metrów oferuje dwa warianty baterii oraz układ napędowy o mocy sięgającej 653 KM. Czy ten ambitny debiutant zdoła nawiązać walkę z uznanymi niemieckimi rywalami?

Nio EL8 w drodze do Europy

Nio, chiński producent samochodów elektrycznych segmentu premium, zapowiedział wprowadzenie na rynek europejski nowego modelu. EL8, znany w Chinach jako ES8, to duży SUV, który ma stanowić bezpośrednią konkurencję dla takich modeli jak BMW iX, Mercedes EQS SUV czy Audi Q8 e-tron. Nie należy zatem spodziewać się niskiej ceny tego samochodu.

EL8 oferowany jest z dwoma wariantami baterii. Podstawowa ma pojemność 75 kWh, co pozwala na uzyskanie zasięgu 463 km według norm homologacyjnych. Większa bateria o pojemności 100 kWh zapewnia zasięg 508 km według WLTP. Warto zauważyć, że pod względem pojemności baterii, EL8 nie wyróżnia się znacząco na tle niemieckich rywali.

Niezależnie od wybranej baterii, Nio EL8 wyposażony jest w dwa silniki elektryczne. Z przodu znajduje się jednostka o mocy 180 kW (245 KM), a z tyłu silnik o mocy 300 kW (408 KM). Łączna moc układu napędowego może osiągnąć 480 kW (653 KM), a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Dzięki temu EL8 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy.

nio el8
Fot. Nio
nio el8 wnętrze
Fot. Nio

Wymiary i wnętrze

Nio EL8 ma długość 5,09 m, szerokość 1,75 m i wysokość 2,19 m. Pod względem długości ustępuje jedynie Mercedesowi EQS SUV (5,13 m). We wnętrzu znajdziemy wiele materiałów pochodzenia ekologicznego oraz układ siedzeń w konfiguracji 2+2+2, oferujący miejsce dla sześciu osób.

Fotele w EL8 mają 14-kierunkową regulację, a na liście wyposażenia znajdziemy także podłokietniki w drugim rzędzie siedzeń. Istnieje również możliwość zamontowania lodówki w miejsce podłokietnika. We wnętrzu nie zabraknie ekranów – zarówno dla zestawu wskaźników, jak i systemu multimedialnego. Pasażerowie z tyłu otrzymają dodatkowy ekran o przekątnej 6,6 cala.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: 2000 km zasięgu w hybrydzie plug-in. Po ogłoszeniu tych modeli akcje marki wystrzeliły

Cena i dostępność EL8 w Europie

Nio ES8, będący pierwowzorem modelu EL8, jest dostępny w Chinach już od początku 2023 roku. W Niemczech EL8 wyceniono na 82 900 euro, a więc około 360 tys. złotych. Dla porównania warto dodać, że Q8 e-tron kosztuje od 360 130 zł, EQS od 570 600 zł, a iX od  609 000 zł. Samochód trafi również na rynki Danii, Norwegii, Szwecji i Holandii.

Wprowadzenie Nio EL8 na rynek europejski to kolejny krok chińskiego producenta w ekspansji na naszym kontynencie. Dzięki atrakcyjnej specyfikacji i wysokiej jakości wykonania, EL8 ma szansę nawiązać walkę z uznanymi rywalami z Niemiec. Pozostaje jednak pytanie, czy europejscy klienci będą skłonni zaakceptować wysoką cenę tego modelu, biorąc pod uwagę stosunkowo mało znaną markę.