nowe baterie lfp geely

Rywalizacja w tym segmencie trwa w najlepsze. Geely z innowacyjną baterią, która ma zrewolucjonizować rynek

Chiński gigant motoryzacyjny Geely rzuca wyzwanie liderom rynku baterii do pojazdów elektrycznych, wprowadzając innowacyjną technologię o nazwie Aegis. Nowa bateria litowo-żelazowo-fosforanowa (LFP) obiecuje znacznie wyższą gęstość energetyczną, dłuższą żywotność i krótszy czas ładowania w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań.

Obiecująca technologia od Geely

Geely, chiński gigant motoryzacyjny, wprowadza na rynek nową baterię o nazwie Aegis. Jest to odpowiedź na popularną baterię Blade produkowaną przez BYD. Choć Geely czerpie inspirację od swojego rywala, wprowadza istotne ulepszenia, które mają zapewnić znacznie lepszą wydajność i trwałość.

Baterie litowo-jonowe oraz niklowo-kobaltowo-manganowe (NMC) przez długi czas dominowały w sektorze pojazdów elektrycznych. Jednak firmy CATL i BYD szybko udowodniły, że prawdziwy potencjał tkwi w bateriach typu LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych).

Teraz Geely prezentuje nowy pakiet baterii, który ma przewyższać rozwiązania chińskich konkurentów pod każdym względem. Kluczową zaletą baterii Aegis ma być znacznie mniejsza degradacja w porównaniu do produktów innych producentów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czy szybkie ładowanie szkodzi bateriom samochodów elektrycznych? Wyniki najnowszego badania są jednoznaczne

Imponujące parametry nowej baterii

Bateria Aegis może pochwalić się gęstością energetyczną na poziomie 192 Wh/kg. To znacznie więcej niż średnia rynkowa i aż o 37% więcej niż oferuje bateria Blade od BYD (140 Wh/kg). Jednocześnie nowa bateria Geely jest bardzo kompaktowa – ma zaledwie 580 milimetrów długości.

Producent deklaruje, że bateria Aegis wytrzyma 3500 cykli ładowania i rozładowania. W praktyce oznacza to, że zachowa swoją pojemność bez znaczących strat przez około milion kilometrów. Dla przeciętnego kierowcy to wiele lat bezproblemowego użytkowania.

Dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii produkcji, wykorzystującej nanorurki węglowe i dodatki poprawiające przepuszczalność, udało się również skrócić czas ładowania. Zamiast standardowych 26 minut, bateria Aegis ma ładować się od 10% do 80% pojemności w zaledwie 17 minut przy maksymalnej mocy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Baterie ze stałym elektrolitem to przyszłość motoryzacji. Tylko kiedy ona nastąpi?

Testy i bezpieczeństwo nowej technologii

Bateria Aegis przeszła szereg rygorystycznych testów. W ekstremalnie niskiej temperaturze -30°C wciąż zachowywała 90,54% swojej pojemności. To imponujący wynik, świadczący o wysokiej odporności na trudne warunki atmosferyczne.

Przeprowadzono również testy bezpieczeństwa, w tym próby przebicia pakietu baterii oraz zanurzenia go w wodzie morskiej. W żadnym z tych przypadków temperatura wewnętrzna nie przekroczyła 40°C, a co równie ważne, nie zaobserwowano dymu ani ognia, które często towarzyszą uszkodzeniom innych typów baterii.

Pierwszym modelem, który zostanie wyposażony w baterię Aegis, będzie Geely Galaxy E5. Warto jednak pamiętać, że Geely Auto jest właścicielem takich marek jak Volvo, Polestar czy Lotus. Istnieje zatem duża szansa, że w niedalekiej przyszłości ta innowacyjna technologia trafi również do pojazdów tych producentów.