Cupra Formentor VZ 2025

Nowa Cupra Formentor 2025. Czy ponownie zamiesza na rynku? Test, opinie

Cupra Formentor, bestsellerowy model hiszpańskiej marki, przeszedł gruntowną metamorfozę na rok 2025. Nowa generacja tego sportowego crossovera łączy w sobie poprawioną technologię, lepsze osiągi i ekologiczne rozwiązania. Chce też wyznaczać nowe standardy w segmencie. Czy jej się to uda?

Jak się zmieniła nowa Cupra Formentor 2025?

Cupra Formentor VZ 2025 stojąca na podeście wśród liści
Największe zmiany stylistyczne widać na przodzie auta (fot. Łukasz Walkiewicz)

Nowa Cupra Formentor 2025 kontynuuje odważny design, który tak zachwycił w przypadku pierwszej generacji. designem, który łączy sportową elegancję z futurystycznymi. Przód pojazdu zdobią reflektory Matrix LED w charakterystycznym kształcie trójkątów (identycznym z nową Cuprą Leon), nadające autu agresywny wygląd i rozpoznawalność po zmroku.

Tył pojazdu wyróżnia się nowymi lampami LED ciągnącymi się przez całą szerokość samochodu, z centralnie umieszczonym, podświetlanym logo CUPRA. Aerodynamiczny dyfuzor w dolnej części nadwozia nie tylko ma za zadanie poprawę właściwości jezdnych, ale służy też sportowemu stylowi auta.

Zmiany we wnętrzu

Wnętrze nowej Cupry formentor 2025
Ulepszone materiały, bardzo wygodne fotele i sportowa pozycja za kierownicą (fot. Łukasz Walkiewicz)

Kabina nowej Cupra Formentor 2025 wygląda podobnie do poprzednika, ale poprawiono niektóre elementy, na które narzekali klienci. Centralne miejsce zajmuje 12,9-calowy ekran systemu multimedialnego z bardziej intuicyjnym interfejsem i podświetlanym paskiem do sterowania. Wszystko dzieje się dotykowo, co jednak nie każdemu będzie odpowiadać.

Fotele dostępne są w kilku wariantach, w tym sportowe i kubełkowe, wykończone są materiałami pochodzącymi w dużej mierze z recyklingu. Jeździliśmy najbardziej „wypasionymi, pokrytymi mikrofibrą z recyklingu. Są bardzo wygodne i świetnie trzymają na zakrętach, szczególnie w dynamicznym Formentorze VZ. W opcji jest system audio Sennheiser Mobility, który bardzo dobrze gra, choć przyznajemy, że na krętych, górskich drogach woleliśmy wsłuchiwać się w rosnące i spadające obroty silnika 333-konnej odmiany.

Cupra Formentor 2025 – silniki

Tył Formentora VZ stojącego na szutrowej drodze
Najmocniejsza wersja VZ ma aż 333 KM (fot. Łukasz Walkiewicz)

Cupra Formentor 2025 oferuje szeroką gamę układów napędowych. Dwa silniki benzynowe 1.5 TSI (150 KM) i 2.0 TSI (204 KM), miękka hybryda (150 KM), diesel (150 KM), dwie hybrydy plug-in (204 oraz 272 KM) oraz dwie benzynowe wersje Formentora VZ o mocach 265 i 333 KM.

Największą nowością poza najmocniejszą odmianą VZ, jest 272-konna hybryda PHEV która oferuje zasięg w trybie elektrycznym w okolicach 100 km (według producenta) i możliwość szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW. Dla tych, którzy mają gdzie ładować swoje auto, może to być ciekawa propozycja.

Jeździliśmy samochodem z flagowym silnikiem benzynowym 2.0 TSI o mocy 333 KM, połączonym z 7-biegową skrzynią DSG i napędem na wszystkie koła. Auto dynamicznie się rozpędza, ma komunikatywny i bezpośredni układ kierowniczy, a nowy system rozdzielania momentu obrotowego doskonale „wyciąga Formentora z szybkich, ciasnych zakrętów. Kierowca ma też do dyspozycji świetne, wyczynowe, sześciotłoczkowe hamulce Akebono. Ciekawostką jest pojawienie się trybu Drift, który pozwala na efektowne slajdy na torze wyścigowym.

Bezpieczeństwo

widok na prowadzącego Cuprę Formentor VZ
Nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów czuwa wiele systemów asystujących (fot. Łukasz Walkiewicz)

Oczywiście nowa Cupra Formentor 2025 wyposażona jest w szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Predykcyjny tempomat adaptacyjny (ACC) wykorzystuje dane GPS do dostosowywania prędkości do warunków drogowych. System Travel Assist zapewnia półautonomiczną jazdę, łącząc funkcje tempomatu adaptacyjnego i asystenta pasa ruchu.

Bezpieczeństwo zwiększają również systemy monitorowania martwego pola (Side Assist) oraz wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego (Exit Assist). W sytuacjach awaryjnych system Emergency Assist może przejąć kontrolę nad pojazdem, zatrzymując go bezpiecznie i wzywając pomoc.

Cupra Formentor 2025 – podsumowanie

Cupra Formentor 2025 na tle gór w Hiszpanii
Czy nowy Formentor okaże się strzałem w 10? (fot. Łukasz Walkiewicz)

Nowa Cupra Formentor 2025 ma w zamierzeniu kontynuować ogromną popularność poprzedniej generacji. Warto pamiętać, że I generacja w 2023 roku sprzedała się w Europie w liczbie 120 tysięcy egzemplarzy. Formentor połączył wyjątkowy, sportowy design z codzienną praktyczności, dając użytkownikom sportowy wygląd, ciekawe detale, a także sportowe wrażenia w odmianie VZ za dobrze skalkulowaną cenę. Jakich pieniędzy będzie sobie życzył producent za auta II generacji?

Cena Formentora startuje od 138 400 zł za wersję 150-konną z manualną skrzynią, 333-konna Cupra Formentor VZ wyceniona jest na 238 400 zł. Obie wymienione będą dostępne w późniejszym terminie. W tej chwili można zamawiać albo miękką hybrydę za 151 400 zł lub najmocniejszą hybrydę plug-in za 257 300 zł. Ta ostatnia jest też najdroższa w całej gamie.