rekuperacja

Rekuperacja w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Czym jest i jak dziaƂa?

Rekuperacja albo hamowanie rekuperacyjne to termin szeroko stosowany w odniesieniu do samochodów elektrycznych i hybrydowych. Jak to wƂaƛciwie dziaƂa i jakie są jego wady?

Czym jest i jak dziaƂa hamowanie rekuperacyjne?

Czym jest rekuperacja? Z punktu widzenia kierowcy hamowanie rekuperacyjne jest bardzo proste. Wystarczy zdjąć nogę z pedaƂu gazu albo lekko nacisnąć hamulec, a do akumulatora hybrydy popƂynie prąd elektryczny. Dodatkowo, kierowca moĆŒe zwykle zobaczyć, jak bateria się zapeƂnia – na wyƛwietlaczu między zegarami lub w systemie informacyjno-rozrywkowym. CaƂoƛć wygląda doƛć prosto i w rzeczywistoƛci nie ma w tym nic zbyt skomplikowanego. Nazywa się to rekuperacją.

CaƂy dowcip, jeƛli moĆŒemy to tak nazwać, polega na tym, ĆŒe silnik elektryczny staje się generatorem. Ogromną zaletą silnikĂłw elektrycznych w samochodach hybrydowych, a nawet czysto elektrycznych, jest to, ĆŒe mogą one zarĂłwno napędzać, jak i hamować samochĂłd.

DziaƂa to podobnie jak dynamo w rowerze. Częƛć energii, ktĂłrą rowerzysta wkƂada w pedaƂowanie, jest przeksztaƂcana w prąd elektryczny, ktĂłry zapala ĆŒarĂłwkę. MƂodsi prawdopodobnie tego nie pamiętają, ale przed pojawieniem się ƛwiateƂ LED, rowery byƂy często wyposaĆŒone w dynamo, ktĂłre byƂo zasilane przez obrĂłt przedniej opony. Jednak gdy dynamo dziaƂaƂo, jazda byƂa nieco bardziej uciÄ…ĆŒliwa, bo dynamo stawiaƂo pewien opĂłr.

W samochodzie elektrycznym jest bardzo podobnie. Silnik elektryczny prądu staƂego w razie potrzeby zamienia się w dynamo, które stawia opór podczas jazdy. Wielkoƛć tego oporu, tj. iloƛć wytwarzanej mocy kontroluje kierowca za pomocą pedaƂu hamulca.

Zwykle ustawione są pewne wartoƛci domyƛlne (a nawet to moĆŒna często zmienić w kilku krokach), dzięki czemu energia kinetyczna jest przeksztaƂcana w energię elektryczną, nawet gdy stopa jest zdjęta z pedaƂu przyspieszenia. Energia ta jest magazynowana w akumulatorze i wykorzystywana do zasilania samochodu, gdy musi on ponownie przyspieszyć. Nawiasem mĂłwiąc, skutecznoƛć hamowania rekuperacyjnego wynosi okoƂo 80%.

Rekuperacja nie zawsze jest moĆŒliwa i sensowna

CaƂa ta idylla rozpada się w dwĂłch sytuacjach. Pierwszą z nich jest potrzeba ostrzejszego hamowania, kiedy hamowanie rekuperacyjne po prostu nie wystarcza i potrzebne są konwencjonalne hamulce cierne. Spokojniejsi i bardziej przewidujący kierowcy prawdopodobnie nie doƛwiadczają tego tak często, ale czasami moĆŒe dojƛć do sytuacji kryzysowej i wtedy wydajnoƛć schodzi na dalszy plan, a częƛć energii kinetycznej jest przeksztaƂcana w ciepƂo.

Kolejny problem pojawia się przy w peƂni naƂadowanym akumulatorze. Generator nie moĆŒe przeƂadować akumulatora i gdzieƛ w okolicach 90-95% naƂadowania akumulatora nie jest juĆŒ moĆŒliwe przekazywanie energii do akumulatora ze zbyt duĆŒÄ… mocą. Oczywiƛcie producenci samochodĂłw biorą to pod uwagę. W tym momencie rekuperacja samochodu elektrycznego stopniowo zanika albo caƂkowicie się wyƂącza i ponownie wƂączają się hamulce tarczowe lub bębnowe.

ZOBACZ RÓWNIEĆ»: UĆŒywane baterie z samochodĂłw elektrycznych. Czy trafiają na zƂom?

Wady hamowania rekuperacyjnego

Choć brzmi to dziwnie, system ten ma teĆŒ pewne sƂaboƛci. GƂówna z nich to prawdopodobnie nie zawsze do koƄca udane wdroĆŒenie systemu ze strony producenta. Doƛć trudno jest dopasować system rekuperacji i ukƂad hamulcowy tak, aby kierowca nie mĂłgƂ stwierdzić, kiedy hamuje czym. Obecnie zwykle się to udaje, ale wczeƛniej w niektĂłrych samochodach byƂo to doƛć zauwaĆŒalne, gdy hamulce byƂy wƂączone. NiektĂłrzy kierowcy uwaĆŒali to za nieco irytujące.

Innym problemem są same hamulce, zwƂaszcza hamulce tarczowe. Dzieje się tak dlatego, ĆŒe podczas pƂynnej jazdy pojazdem elektrycznym lub hybrydowym dosƂownie się rozluĆșniają, a tarcze zaczynają korodować. W normalnym samochodzie teĆŒ się to zdarza, zwƂaszcza przy dƂuĆŒszych przestojach. W tym przypadku nie jest to wielki problem. JuĆŒ przy pierwszym lekkim hamowaniu kierowca będzie wiedziaƂ, ĆŒe hamulce nie wykonują swojej pracy w 100%. Chodzi o to, ĆŒe samochĂłd elektryczny lub hybrydowy naprawdę duĆŒo hamuje regeneracyjnie, co moĆŒe okazać się zgubne dla hamulcĂłw.

Gdy nadchodzi prawdziwy kryzys, tƂuste tarcze nie hamują optymalnie i zwalniają przez jedną czwartą dystansu dƂuĆŒej. Nie jest więc zƂym pomysƂem, aby hamować mocno dwa lub trzy razy w tygodniu, aby usunąć skorodowaną warstwę i sprawić, by wszystko dziaƂaƂo tak, jak powinno.

Skomentuj

Dodaj komentarz