Rekuperacja w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Czym jest i jak dziaĆa?
Czym jest i jak dziaĆa hamowanie rekuperacyjne?
Czym jest rekuperacja? Z punktu widzenia kierowcy hamowanie rekuperacyjne jest bardzo proste. Wystarczy zdjÄ Ä nogÄ z pedaĆu gazu albo lekko nacisnÄ Ä hamulec, a do akumulatora hybrydy popĆynie prÄ d elektryczny. Dodatkowo, kierowca moĆŒe zwykle zobaczyÄ, jak bateria siÄ zapeĆnia – na wyĆwietlaczu miÄdzy zegarami lub w systemie informacyjno-rozrywkowym. CaĆoĆÄ wyglÄ da doĆÄ prosto i w rzeczywistoĆci nie ma w tym nic zbyt skomplikowanego. Nazywa siÄ to rekuperacjÄ .
CaĆy dowcip, jeĆli moĆŒemy to tak nazwaÄ, polega na tym, ĆŒe silnik elektryczny staje siÄ generatorem. OgromnÄ zaletÄ silnikĂłw elektrycznych w samochodach hybrydowych, a nawet czysto elektrycznych, jest to, ĆŒe mogÄ one zarĂłwno napÄdzaÄ, jak i hamowaÄ samochĂłd.
DziaĆa to podobnie jak dynamo w rowerze. CzÄĆÄ energii, ktĂłrÄ rowerzysta wkĆada w pedaĆowanie, jest przeksztaĆcana w prÄ d elektryczny, ktĂłry zapala ĆŒarĂłwkÄ. MĆodsi prawdopodobnie tego nie pamiÄtajÄ , ale przed pojawieniem siÄ ĆwiateĆ LED, rowery byĆy czÄsto wyposaĆŒone w dynamo, ktĂłre byĆo zasilane przez obrĂłt przedniej opony. Jednak gdy dynamo dziaĆaĆo, jazda byĆa nieco bardziej uciÄ ĆŒliwa, bo dynamo stawiaĆo pewien opĂłr.
W samochodzie elektrycznym jest bardzo podobnie. Silnik elektryczny prÄ du staĆego w razie potrzeby zamienia siÄ w dynamo, ktĂłre stawia opĂłr podczas jazdy. WielkoĆÄ tego oporu, tj. iloĆÄ wytwarzanej mocy kontroluje kierowca za pomocÄ pedaĆu hamulca.
Zwykle ustawione sÄ pewne wartoĆci domyĆlne (a nawet to moĆŒna czÄsto zmieniÄ w kilku krokach), dziÄki czemu energia kinetyczna jest przeksztaĆcana w energiÄ elektrycznÄ , nawet gdy stopa jest zdjÄta z pedaĆu przyspieszenia. Energia ta jest magazynowana w akumulatorze i wykorzystywana do zasilania samochodu, gdy musi on ponownie przyspieszyÄ. Nawiasem mĂłwiÄ c, skutecznoĆÄ hamowania rekuperacyjnego wynosi okoĆo 80%.
Rekuperacja nie zawsze jest moĆŒliwa i sensowna
CaĆa ta idylla rozpada siÄ w dwĂłch sytuacjach. PierwszÄ z nich jest potrzeba ostrzejszego hamowania, kiedy hamowanie rekuperacyjne po prostu nie wystarcza i potrzebne sÄ konwencjonalne hamulce cierne. Spokojniejsi i bardziej przewidujÄ cy kierowcy prawdopodobnie nie doĆwiadczajÄ tego tak czÄsto, ale czasami moĆŒe dojĆÄ do sytuacji kryzysowej i wtedy wydajnoĆÄ schodzi na dalszy plan, a czÄĆÄ energii kinetycznej jest przeksztaĆcana w ciepĆo.
Kolejny problem pojawia siÄ przy w peĆni naĆadowanym akumulatorze. Generator nie moĆŒe przeĆadowaÄ akumulatora i gdzieĆ w okolicach 90-95% naĆadowania akumulatora nie jest juĆŒ moĆŒliwe przekazywanie energii do akumulatora ze zbyt duĆŒÄ mocÄ . OczywiĆcie producenci samochodĂłw biorÄ to pod uwagÄ. W tym momencie rekuperacja samochodu elektrycznego stopniowo zanika albo caĆkowicie siÄ wyĆÄ cza i ponownie wĆÄ czajÄ siÄ hamulce tarczowe lub bÄbnowe.
ZOBACZ RĂWNIEĆ»: UĆŒywane baterie z samochodĂłw elektrycznych. Czy trafiajÄ na zĆom?
Wady hamowania rekuperacyjnego
ChoÄ brzmi to dziwnie, system ten ma teĆŒ pewne sĆaboĆci. GĆĂłwna z nich to prawdopodobnie nie zawsze do koĆca udane wdroĆŒenie systemu ze strony producenta. DoĆÄ trudno jest dopasowaÄ system rekuperacji i ukĆad hamulcowy tak, aby kierowca nie mĂłgĆ stwierdziÄ, kiedy hamuje czym. Obecnie zwykle siÄ to udaje, ale wczeĆniej w niektĂłrych samochodach byĆo to doĆÄ zauwaĆŒalne, gdy hamulce byĆy wĆÄ czone. NiektĂłrzy kierowcy uwaĆŒali to za nieco irytujÄ ce.
Innym problemem sÄ same hamulce, zwĆaszcza hamulce tarczowe. Dzieje siÄ tak dlatego, ĆŒe podczas pĆynnej jazdy pojazdem elektrycznym lub hybrydowym dosĆownie siÄ rozluĆșniajÄ , a tarcze zaczynajÄ korodowaÄ. W normalnym samochodzie teĆŒ siÄ to zdarza, zwĆaszcza przy dĆuĆŒszych przestojach. W tym przypadku nie jest to wielki problem. JuĆŒ przy pierwszym lekkim hamowaniu kierowca bÄdzie wiedziaĆ, ĆŒe hamulce nie wykonujÄ swojej pracy w 100%. Chodzi o to, ĆŒe samochĂłd elektryczny lub hybrydowy naprawdÄ duĆŒo hamuje regeneracyjnie, co moĆŒe okazaÄ siÄ zgubne dla hamulcĂłw.
Gdy nadchodzi prawdziwy kryzys, tĆuste tarcze nie hamujÄ optymalnie i zwalniajÄ przez jednÄ czwartÄ dystansu dĆuĆŒej. Nie jest wiÄc zĆym pomysĆem, aby hamowaÄ mocno dwa lub trzy razy w tygodniu, aby usunÄ Ä skorodowanÄ warstwÄ i sprawiÄ, by wszystko dziaĆaĆo tak, jak powinno.
Skomentuj