System 800 V w samochodach elektrycznych. Na czym polega i jakie sฤ jego zalety?
Przez lata producenci samochodรณw elektrycznych koncentrowali siฤ gลรณwnie na zwiฤkszaniu zasiฤgu swoich pojazdรณw. Celem byลo zaoferowanie potencjalnym klientom autonomii porรณwnywalnej z samochodami spalinowymi lub przynajmniej na tyle wysokiej, by nie budziฤ obaw kierowcรณw w codziennym uลผytkowaniu. Dฤ ลผenie to wynikaลo z chฤci zaspokojenia podstawowych potrzeb konsumentรณw i przekonania ich do nowej technologii.
W ostatnim czasie kwestia zasiฤgu zeszลa jednak na drugi plan. Producenci samochodรณw elektrycznych coraz bardziej skupiajฤ siฤ na skrรณceniu czasu ลadowania. Jest to zrozumiaลe, biorฤ c pod uwagฤ, ลผe w kwestii „tankowania” pojazdy elektryczne wciฤ ลผ majฤ wiele do nadrobienia w porรณwnaniu z samochodami spalinowymi. Szybkoลฤ uzupeลniania energii staลa siฤ kluczowym aspektem rozwoju technologii pojazdรณw elektrycznych.
Rรณลผnice miฤdzy systemami ลadowania 400 V i 800 V
Czฤsto moลผna usลyszeฤ argument: „Rozwaลผฤ zakup samochodu elektrycznego, gdy bฤdzie siฤ ลadowaล tak szybko, jak tankujฤ mรณj samochรณd benzynowy”. To wลaลnie ten cel przyลwieca branลผy motoryzacyjnej przy wprowadzaniu systemu ลadowania 800 V. Dฤ ลผenie do skrรณcenia czasu ลadowania jest odpowiedziฤ na oczekiwania konsumentรณw i warunkiem szerszej adopcji pojazdรณw elektrycznych.
Obecnie wiฤkszoลฤ samochodรณw elektrycznych na rynku wyposaลผona jest w system ลadowania 400 V, ktรณry moลผna uznaฤ za obecny standard. Jednakลผe stopniowo system ลadowania 800 V zyskuje na popularnoลci, choฤ na razie gลรณwnie w pojazdach z wyลผszej pรณลki. Rรณลผnica miฤdzy tymi dwoma systemami tkwi w napiฤciu, ktรณre definiuje siฤ jako wielkoลฤ okreลlajฤ cฤ rรณลผnicฤ potencjaลu elektrycznego miฤdzy dwoma punktami.
W praktyce, gdy dwa punkty o rรณลผnym potencjale elektrycznym poลฤ czone sฤ przewodnikiem, powstaje prฤ d elektryczny lub przepลyw elektronรณw. Prฤ d ten przenosi ลadunek elektryczny z punktu o wyลผszym potencjale do punktu o niลผszym potencjale. Gdy potencjaลy siฤ wyrรณwnujฤ , prฤ d elektryczny ustaje. W rezultacie, im wyลผsze napiฤcie, tym wiฤksza zdolnoลฤ obwodu do pracy i mocy.
ZOBACZ RรWNIEลป:ย Ile baterii zuลผywa klimatyzacja w samochodzie elektrycznym? Wpลyw klimatyzacji na zasiฤg samochodรณw elektrycznych
Korzyลci pลynฤ ce z systemu ลadowania 800 V
Gลรณwnฤ zaletฤ samochodu elektrycznego z systemem ลadowania 800 V jest znaczฤ ce skrรณcenie czasu ลadowania. Moลผe to oznaczaฤ oszczฤdnoลฤ ponad 50% czasu w porรณwnaniu z systemem 400 V w tym samym pojeลบdzie. Ta technologia jest kluczowa dla przyszลoลci samochodรณw elektrycznych na rynku, otwierajฤ c drogฤ do znacznie krรณtszego czasu oczekiwania na naลadowanie baterii.
Obecnie pojazdy takie jak Porsche Taycan czy Kia EV6 juลผ wykorzystujฤ ลadowanie 800 V. Wedลug danych Porsche, naลadowanie baterii na 400 km zasiฤgu w typowej stacji o mocy 50 kW i napiฤciu 400 V zajmuje okoลo 80 minut. Natomiast system 800 V umoลผliwia dostฤp do wyลผszej mocy bez wpลywu na koszty czy zลoลผonoลฤ stacji ลadowania. Dziฤki temu ten sam pojazd w punkcie o mocy 350 kW moลผe odzyskaฤ swรณj zasiฤg w zaledwie 15 minut.
Kolejnฤ korzyลciฤ wynikajฤ cฤ z systemu 800 V jest jego wyลผsza efektywnoลฤ. Przy tym samym czasie ลadowania wymaga on mniejszego natฤลผenia prฤ du, co przekลada siฤ na mniejszฤ degradacjฤ systemu i baterii spowodowanฤ przegrzewaniem. Dodatkowo wystฤpujฤ mniejsze straty energii podczas procesu ลadowania. Te aspekty przyczyniajฤ siฤ do dลuลผszej ลผywotnoลci baterii i ogรณlnej poprawy wydajnoลci pojazdu elektrycznego.
Wyzwania zwiฤ zane z 800 V – infrastruktura i koszty
Pomimo licznych zalet, system ลadowania 800 V niesie ze sobฤ pewne wyzwania. Gลรณwne trudnoลci wiฤ ลผฤ siฤ z wymaganiami niezbฤdnymi do peลnego wykorzystania potencjaลu tej technologii. Oczywiลcie, same samochody muszฤ byฤ wyposaลผone w technologiฤ 800 V, ale prawdziwym wyzwaniem jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury ลadowania.
Obecnie w wielu krajach, w tym w Polsce, stacje lub punkty ultraszybkiego ลadowania o mocy powyลผej 300 kW sฤ rzadkoลciฤ . Tylko sieฤ Ionity oraz nieliczne inne punkty ลadowania przekraczajฤ tฤ wartoลฤ. W rezultacie, wykorzystanie zalet pojazdu z ลadowaniem 800 V moลผe byฤ utrudnione ze wzglฤdu na brak odpowiedniej infrastruktury.
Nie moลผna rรณwnieลผ pominฤ ฤ faktu, ลผe punkt ลadowania kompatybilny z systemem 800 V jest droลผszy dla klienta. Jest oczywiste, ลผe ลadowanie ze znacznie wyลผszฤ prฤdkoลciฤ jest droลผsze. Klient oszczฤdza czas oczekiwania, ale musi za to zapลaciฤ wiฤcej. W wielu przypadkach wygra taลsze ลadowania.
Podsumowujฤ c, technologia ลadowania 800 V nie jest jeszcze w peลni ugruntowana na rynku, a jeszcze mniej rozwiniฤta jest odpowiednia infrastruktura. Mimo to, marki takie jak Mercedes pracujฤ juลผ nad systemami ลadowania o napiฤciu 1000 V, co pokazuje, ลผe czas jest na wagฤ zลota, a producenci doskonale zdajฤ sobie z tego sprawฤ. Rozwรณj technologii ลadowania wysokonapiฤciowego jest nieustanny i moลผe przynieลฤ jeszcze wiฤksze korzyลci w przyszลoลci.