Porównanie. Tesla Model 3 kontra BMW i4. Osiągi, zasięg, cena
Projekt i wygląd zewnętrzny
Tesla i BMW podchodzą do projektu zewnętrznego na różne sposoby. Model 3 to ucieleśnienie minimalistycznej i futurystycznej estetyki Tesli. Jego gładkie, aerodynamiczne nadwozie nie ma tradycyjnej osłony chłodnicy, co nadaje mu charakterystyczny wygląd, który jest natychmiast rozpoznawalny jako Tesla. Ostatni lifting jeszcze bardziej udoskonalił stylistykę, dzięki ostrzejszym reflektorom i subtelnym modyfikacjom, które poprawiają zarówno sam wygląd, jak i aerodynamikę.
W przeciwieństwie do amerykańskiego elektryka BMW i4 zachowuje bardziej tradycyjny wygląd samochodu, włączając również elementy charakterystyczne dla aut elektrycznych. Na przodzie znajduje się charakterystyczna dla BMW atrapa chłodnicy w kształcie nerek, w przeciwieństwie do spalinowych aut marki jest zamknięta dla lepszej aerodynamiki. Projekt i4 przypomina coupe (zgodnie z nazwą rynkową) i dodaje sportowego charakteru, z którym kojarzy się BMW.
Wnętrze i komfort
Kiedy otworzymy drzwi obu samochodów, widzimy różnice w filozofii projektowania wnętrz. Kabina Tesli Model 3 jest radykalnie minimalistyczna. Deska rozdzielcza jest zdominowana przez pojedynczy 15,4-calowy ekran dotykowy, który steruje niemal wszystkimi funkcjami pojazdu. Takie podejście tworzy czysty, uporządkowany wygląd, ale może wymagać czasu, żeby się z nim oswoić i nie stwarza przytulnej atmosfery.
BMW i4 oferuje bardziej konwencjonalne i jednocześnie luksusowe wnętrze. Posiada tradycyjny dla aktualnych modeli marki zakrzywiony wyświetlacz, który łączy 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 14,9-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy. Oczywiście wykorzystuje sterowanie dotykowe, gestami i głosem, ale zachowuje kilka fizycznych przycisków dla najważniejszych funkcji. Materiały we wnętrzu BMW i4 są wyższej jakości niż w Tesli, z opcjami wysokiej jakości wykończenia ze skóry i drewna.
Oba pojazdy oferują miejsce dla pięciu pasażerów (choć wygodnie będzie raczej tylko czterem), ale BMW i4 może mieć niewielką przewagę w kwestii przestrzeni nad głową z tyłu ze względu na bardziej tradycyjną linię dachu. Tesla Model 3 ma za to pełnowymiarowy szklany dach, który tworzy przestrzenne wrażenie wewnątrz kabiny.
Wydajność i wrażenia z jazdy
Wydajność jest kluczowym argumentem sprzedażowym obu pojazdów, ale dostarczają ją w nieco inny sposób. Podstawowa Tesla Model 3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Tesla Model 3, w wersji Long Range AWD jest jeszcze lepszy, przyspieszając od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy. Natomiast najmocniejsza wersja Model Performance o najwyższej specyfikacji może osiągnąć tę prędkość w oszałamiające 3,1 sekundy.
A co z BMW i4 ? Model i4 eDrive35 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6 sekund. Kolejna wersja napędowa, czyli eDrive40 potrzebuje na to 5,6 sekundy (odmiana xDrive40 z napędem na wszystkie koła – 5,1 sekundy), a topowy wariant i4 M50 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy.
Pod względem prowadzenia oba samochody zbierają dobre opinie, ale z różnych powodów. Model 3 jest znany z responsywnego układu kierowniczego i niskiego środka ciężkości, co zapewnia zwinne prowadzenie, ale nie jest aż tak angażujące w jazdę, jak niemiecki konkurent. BMW i4, szczególnie w wersji M50, oferuje bardziej tradycyjne wrażenia z jazdy z odrobiną sportu w genach, za co odpowiada precyzyjny układ kierowniczy i dobrze dostrojone zawieszenie, równoważące komfort i osiągi.
Zasięg i wydajność
Lęk przed ograniczonym zasięgiem jest poważnym problemem dla wielu nabywców pojazdów elektrycznych, a Tesla i BMW ciężko pracowały, aby rozwiązać tę kwestię. Tesla Model Standard Range Plus nadal oferuje szacowany zasięg 513 km. Model 3 Long Range AWD może pochwalić się imponującym zasięgiem WLTP do 629 km na jednym ładowaniu. Najmocniejsza Tesla Model 3 Performance może przejechać 528 km na jednym ładowaniu.
BMW i4 jest konkurencyjne w tej dziedzinie. Wersja eDrive35 ma zasięg do 500 km, mocniejsza eDrive40 osiąga zasięg WLTP do 600 km. Mocniejszy i4 M50 poświęca część zasięgu na rzecz osiągów, ale nadal osiąga do 515 km na jednym ładowaniu.
Pod względem wydajności Tesla Model 3 ma niewielką przewagę. Jej model Long Range AWD zużywa około 14,0 kWh/100 km, podczas gdy BMW i4 eDrive40 zużywa około 16,1 kWh/100 km. Ta różnica może przełożyć się na niższe koszty eksploatacji w dłuższej perspektywie.
Możliwości ładowania
Szybkie ładowanie jest kluczowe dla dalekich podróży pojazdami elektrycznymi. Tesla Model 3 może ładować się z mocą do 250 kW, korzystając z rozległej sieci Supercharger Tesli. Pozwala to na dodanie do 275 km zasięgu w zaledwie 15 minut w idealnych warunkach.
BMW i4 obsługuje szybkie ładowanie DC do 205 kW, co pozwala naładować od 10% do 80% w około 31 minut. Choć ładowanie BMW jest nieco wolniejsze od Modelu 3, nadal jest całkiem praktycznym autem elektrycznym na długie podróże.
Oba pojazdy obsługują także ładowanie w domu, z możliwością pełnego naładowania w ciągu nocy przy użyciu ładowarki ściennej.
Technologia i informacja rozrywkowa
Tesla zbudowała swoją reputację na stosowaniu (nie zawsze sprawdzonych) najnowocześniejszych technologii i Model 3 tutaj nie zawodzi. Duży, centralny ekran dotykowy steruje niemal wszystkimi funkcjami pojazdu i zawiera intuicyjny system informacyjno-rozrywkowy Tesli. Obejmuje to funkcje takie jak Netflix i różne gry, w które można grać podczas postoju. Model 3 otrzymuje również częste aktualizacje bezprzewodowe, dodające nowe funkcje i ulepszające istniejące. Dla Tesli często bardziej liczy się szybkie wprowadzenie nowej funkcjonalności, nawet jeśli nie jest jeszcze dopracowana do końca.
BMW i4 odpowiada systemem iDrive 8, który jest wysoko ceniony przez klientów niemieckiej marki za łatwość obsługi i oferowany zestaw funkcjonalności. Obsługuje zarówno sterowanie dotykowe, jak i fizyczne za pomocą tradycyjnego pokrętła, oferując elastyczność w sposobie interakcji użytkowników z systemem. i4 jest wyposażone również w wyświetlacz head-up, który nie jest dostępny w Tesli.
Oba pojazdy oferują zaawansowane funkcje wspomagania kierowcy, a choć system Autopilot Tesli jest często uważany za bardziej zaawansowany, w rzeczywistości nie posiada realnej przewagi nad BMW. Pełna funkcja „Full Self-Driving” jest drogą opcją i wciąż znajduje się w fazie testów beta, nie warto za nią dopłacać.
Praktyczność i przechowywanie
Pomimo swoich osiągów, zarówno Tesla Model 3, jak i BMW i4 oferują praktyczne rozwiązania do przechowywania naszych rzeczy podczas podróży. Model 3 ma bagażnik o pojemności 425 litrów i mały przedni bagażnik zapewniający dodatkową przestrzeń do przechowywania. Tylne siedzenia składają się, aby zwiększyć pojemność ładunkową w razie potrzeby.
BMW i4 oferuje nieco większy bagażnik o pojemności 470 litrów. Jednak brakuje mu przedniego bagażnika. Podobnie jak w Modelu 3, tylne siedzenia składają się, zapewniając dodatkową przestrzeń. W obu pojazdach może wygodnie usiąść pięć dorosłych osób, jednak wyżsi pasażerowie mogą mieć nieco za mało miejsca nad głowami w Modelu 3 ze względu na opadającą linię dachu.
Jakość wykonania i niezawodność
Jakość wykonania była w przeszłości kłopotliwym tematem dla Tesli, a niektóre wczesne modele 3 miały problem ze spasowaniem poszczególnych elementów nadwozia, a także inne problemy z kontrolą jakości. Jednak Tesla poczyniła duże postępy w tej dziedzinie i nowsze modele 3 sumarycznie wykazują lepszą jakość wykonania, choć nadal zdarzają się drobne wpadki.
BMW, z długą historią produkcji samochodów, zazwyczaj otrzymuje wysokie noty za jakość wykonania. i4 korzysta z ustalonych procesów produkcyjnych BMW i środków kontroli jakości. Jednak jako stosunkowo nowy model, dane dotyczące długoterminowej niezawodności i4 nie są jeszcze dostępne, choć klienci nie zgłaszają aktualnie problemów z jakością tego auta.
Jeśli chodzi o gwarancje, to Tesla oferuje 4 lata/80 000 km podstawowej gwarancji na pojazd i 8-lat/160 000 km gwarancję na akumulator i jednostkę napędową. BMW oferuje 2-letnią podstawową gwarancję bez limitu kilometrów i 8-letnią gwarancję z limitem 160 000 kilometrów na akumulator.
Cena i wartość
Cena jest kluczowym czynnikiem dla wielu kupujących. Tesla Model 3 zaczyna się od niższej ceny niż BMW i4, co czyni ją bardziej dostępną dla szerszego grona konsumentów. Od sierpnia 2024 r. cena podstawowego modelu 3 z napędem na tylne koła zaczyna się w Polsce od 201 490 zł.
BMW i4 ma wysoką cenę, a podstawowy model eDrive35 zaczyna się od 263 700 zł. Ta wyższa cena odzwierciedla pozycjonowanie marki BMW jako bardziej luksusowej, choć trzeba przyznać, że te różnice ulegają w aktualnym świecie zatarciu, a Tesla podczas swojego dość krótkiego, dotychczasowego życia wywalczyła sobie ogromną rozpoznawalność i wysoki status.
Warto również wziąć pod uwagę całkowity koszt posiadania. Wyższa wydajność Tesli może z czasem prowadzić do niższych kosztów eksploatacji. Ponadto sieć Supercharger Tesli, choć nie jest już darmowa dla nowych nabywców, nadal jest konkurencyjnie wyceniona i bardziej rozbudowana niż wiele innych sieci ładowania.
Marka i doświadczenie dealerskie
Doświadczenie marki różni się znacząco między Teslą a BMW. Tesla działa w modelu sprzedaży bezpośredniej do konsumenta, ze sprzedażą online i salonami wystawowymi należącymi do firmy. Takie podejście eliminuje tradycyjne salony dealerskie, które niektórzy klienci cenią za przejrzystość i brak presji sprzedaży. Może to jednak również oznaczać mniej spersonalizowaną obsługę i potencjalnie dłuższy czas oczekiwania na serwis.
BMW utrzymuje swój tradycyjny model dealerski, oferując bardziej znajome doświadczenie zakupowe z możliwościami jazd próbnych, osobistych negocjacji i natychmiastowej dostępności pojazdu w niektórych przypadkach. Ugruntowana sieć dealerska zapewnia również szeroki zakres opcji serwisowych, co może być wygodniejsze dla niektórych właścicieli.
Wpływ na środowisko
Zarówno Tesla, jak i BMW zobowiązały się do zmniejszenia wpływu swoich pojazdów na środowisko. Model 3 i i4 nie emitują żadnych bezpośrednich emisji, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza na obszarach miejskich. Jednak pamiętajmy, że ogólny wpływ na środowisko zależy od źródła energii elektrycznej wykorzystywanej do ładowania.
Tesla jest na czele zrównoważonych praktyk produkcyjnych, z inicjatywami wykorzystania energii odnawialnej w swoich fabrykach i udoskonalenia procesów recyklingu baterii. BMW również podjęło znaczące zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju, dążąc do zmniejszenia emisji CO2 w całym łańcuchu dostaw.
Wnętrze BMW i4 wykorzystuje materiały odnawialne i pochodzące z recyklingu, w tym tworzywa sztuczne i drewno pochodzące ze zrównoważonych źródeł. Tesla podkreśla również wykorzystanie skóry wegańskiej (która, między nami mówiąc, jest kolejnym wcieleniem plastiku) i innych zrównoważonych materiałów w modelu 3.
Funkcje wspomagające jazdę i bezpieczeństwa
Oba pojazdy oferują zaawansowane funkcje wspomagania jazdy, ale ich podejścia są różne. System Autopilot Tesli jest znany ze swoich możliwości w jeździe autostradowej, z takimi funkcjami jak automatyczna zmiana pasa ruchu i nawigacja na autopilocie. Opcjonalny pakiet Full Self-Driving obiecuje jeszcze bardziej zaawansowane funkcje, ale nadal wymaga aktywnego nadzoru kierowcy.
Funkcje wspomagające kierowcę BMW, choć być może nie tak przyciągające uwagę, jak Tesla, są wyrafinowane i dobrze zintegrowane. i4 oferuje takie funkcje jak adaptacyjny tempomat, asystent utrzymania pasa ruchu i automatyczne parkowanie. Podejście BMW jest raczej bardziej konserwatywne, stawiając na stałe osiągi zamiast na przekraczanie granic automatyzacji.
Pod względem ocen bezpieczeństwa oba pojazdy wypadają wyjątkowo dobrze. Tesla Model 3 otrzymała najwyższe oceny od różnych organizacji bezpieczeństwa, w tym 5 gwiazdek od Euro NCAP. BMW i4 z 2022 roku uzyskało 4 gwiazdki z powodu braków w systemach bezpieczeństwa. Najnowsze wcielenie nie zostało przetestowane przez Euro NCAP, ale marka poprawiła działanie systemów i asystentów, co zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania 5 gwiazdek w europejskich testach zderzeniowych.
Podsumowanie: Wybór między Teslą Model 3 a BMW i4
Wybór między Tesla Model 3 a BMW i4 ostatecznie sprowadza się do osobistych preferencji i priorytetów. Model 3 oferuje najnowocześniejszą technologię, wyższą wydajność i prestiż marki Tesla. To idealne auto dla entuzjastów technologii i tych, którzy stawiają na pierwszym miejscu zasięg i dostęp do szerokiej sieci Supercharger Tesli.
Z drugiej strony BMW i4 zapewnia bardziej tradycyjne i luksusowe doświadczenia z wysoką jakością wykonania i dynamiką jazdy, z której słynie BMW. Prawdopodobnie spodoba się kupującym, którzy chcą korzystać z zalet elektrycznego układu napędowego bez poświęcania znajomego wrażenia z jazdy luksusowym samochodem.
Oba pojazdy reprezentują czołówkę technologii aut elektrycznych. Niższa cena początkowa Modelu 3 i potencjalnie niższe koszty eksploatacji sprawiają, że jest on atrakcyjną opcją dla szerokiego grona nabywców. BMW i4, choć droższy, uzasadnia swoją wysoką cenę luksusowymi elementami wyposażenia i prestiżem marki.
Potencjalni nabywcy powinni rozważyć jazdę próbną obydwoma pojazdami, jeśli to możliwe, ponieważ wrażenia z jazdy i preferencje dotyczące interfejsu mogą być wysoce subiektywne. Czynniki takie jak lokalne wsparcie dealera, infrastruktura ładowania i lojalność wobec marki mogą również odgrywać rolę w decyzji.
Niezależnie od tego, który pojazd wybierzecie, zarówno Tesla Model 3, jak i BMW i4 pokazują, że pojazdy elektryczne mogą oferować wydajność, luksus i praktyczność bez większych kompromisów. Stanowią ekscytującą przyszłość dla technologii motoryzacyjnej, w której świadomość ekologiczna nie odbywa się kosztem przyjemności z jazdy ani komfortu.