Auta typu plug-in są nieekologiczne? Naukowcy chcą wycofania dopłat

Niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe przeprowadziła dokładne badania zużycia paliwa i emisji CO2 w autach typu PHEV. Wniosek? Hybrydy plug-in są nieekologiczne - twierdzą eksperci. I postulują, by niemiecki rząd przestał dotować zakup takich samochodów. Bo znacznie bardziej ekologiczne są "zwykłe" hybrydy, nie wymagające ładowania.

Deutsche Umwethilfe (DUH) opublikowało szczegółowe dane dotyczące pomiarów, jakie wykonało na czterech modelach plug-inów: Mercedesie A250e, Porsche Cayenne E-Hybrid, Volvo XC40 T5 TwinEngine oraz Volvo XC90 T8. Rzeczywiste wyniki zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla diametralnie różnią się od tych, jakie podają producenci w katalogach. Rekordzistą jest Porsche Cayenne, w którym faktyczna emisja CO2 po wyczerpaniu baterii, to 499 g/km! Sześciokrotnie więcej niż średnia podawana przez firmę. DUH przyznaje, że zmierzył ten wynik w trybie ?sport plus?. Ale zdaniem ekspertów nie zmienia to faktu, że hybrydy plug-in są po prostu nieekologiczne. 

Ekolodzy zarzucają Brukseli, że celowo tak ?ustawiła? nową procedurę badania zużycia paliwa i emisji spalin (WLTP), aby auta PHEV mogły z łatwością ją przejść i pochwalić się wynikami na poziomie 2-3 litrów paliwa i 50-70 g/km. O ile w mieście faktycznie jeżdżą na energii elektrycznej (o ile są ładowane), to poza miastami bywają mniej eko niż klasyczne auta benzynowe. Dobrzy przykład to Volvo XC40 T5 TwinEngine. Gdy baterie są puste (a zasięg na nich to tylko 40-50 km) 1,5-litrowy silnik benzynowy pracuje cały czas, a emisja CO2 rośnie do nawet 234 g/km. To oznacza zużycie paliwa na poziomie ponad 10 litrów benzyny.

Ekoauto za 100 tys. zł: hybryda, elektryk czy plug-in?

Hybrydy plug-in są nieekologiczne porsche cayenne e-hybrid
Testowane przez DUH Porsche Cayenne E-hybrid w skrajnych warunkach emitowało 600 g/km CO2. To oznacza zużycie 26,5 litrów paliwa na 100 km.

Najlepiej poszło Mercedesowi A250e, choć i jemu daleko do ideału. Według Umwelthilfe emitował od 131 do 148 g/km. ? Laboratoryjna procedura WLTP jest absurdem. W rzeczywistości większość hybryd typu plug-in została opracowana z myślą o lepszych osiągach. W rzeczywistym użytkowaniu potrafią emitować znacznie więcej CO2 niż auta z konwencjonalnymi motorami. Po prostu hybrydy plug-in są nieekologiczne ? komentuje Jürgen Resch, dyrektor zarządzający DUH. ?I apeluje do rządu federalnego, by skończył z hipokryzją i natychmiast zaprzestał dotowania PHEV-ów. 

Niemieckie stowarzyszenia producentów samochodów VDA i VDIK odrzucają zarzuty DUH. Ich zdaniem ?podjęto oczywistą próbę zniesławienia hybryd plug-in?. Argumentują, że PHEV mogą mieć ?znaczący wkład w redukcję CO2?, jeśli ?są używane zgodnie z przeznaczeniem?. 

Pytanie, co oznacza ?zgodnie z przeznaczeniem?. Chodzi zapewne o to, że mamy je często ładować i jeździć głownie po mieście na krótkich dystansach. Pytanie tylko, czy wtedy jedna dalsza wycieczka Porsche Cayenne E-Hybrid na wakacje nie dewaluuje absolutnie wszystkiego, co oszczędziliśmy w mieście. Jakoś w klasycznych hybrydach wydaje się to wszystko uczciwsze.