Lexus RX czy Volvo XC90. Którą hybrydę plug-in wybrać?
Oba modele są niezwykle popularne w Polsce, będąc w TOP 5 sprzedaży, jeśli chodzi o duże SUV-y. W pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku sprzedano 724 egzemplarze RX-a, co pozycjonuje go jako zdecydowanego lidera tego segmentu. Jednocześnie popularność tego modelu rośnie – wzrost sprzedaży rok do roku wyniósł aż 92%. Volvo XC90 w styczniu i lutym sprzedało się natomiast w 404 egzemplarzach, co także jest znaczącym wzrostem rok do roku – o 73%.
Jeśli spojrzymy na sprzedaż hybryd plug-in, to oba samochody także mają się czym pochwalić. Lexus RX jest bowiem obecnie trzecim najpopularniejszym modelem PHEV w Polsce ze sprzedażą 153 samochodów w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2024 roku, a Volvo XC90 w tym samym rankingu znajduje się na ósmym miejscu (79 sprzedanych).
Lexus RX i Volvo XC90. Rozmiary, przestrzeń i waga
Zestawmy najpierw wymiary obu samochodów. Lexus RX 450h+ ma długość 4890 mm, szerokość 1920 mm, wysokość 1695 mm i rozstaw osi 2850 mm. Natomiast Volvo XC90 T8 eAWD Plug-in hybrid jest ogólnie większe. Legitymuje się długością 4953 mm, szerokością 1931 mm, wysokością 1772 mm i rozstawem osi 2984 mm.
Jak wygląda porównanie wielkości bagażnika w obu SUV-ach z hybrydą plug-in? Volvo ma 7 miejsc, a Lexus 5. Lexus podaje, że jego flagowy SUV ma 612 litrów pojemności bagażnika. Volvo przy wszystkich rozłożonych fotelach dysponuje skromną przestrzenią 262 litrów, przy 5 miejscach jest to 640 litrów pojemności przestrzeni bagażowej.
Nie zapominajmy też o wadze, która w przypadku hybryd plug-in jest zauważalnie wyższa niż w przypadku samochodów z napędami spalinowymi, czy też tradycyjnych hybryd. Wszystko ze względu na baterie, które sporo ważą. Lexus RX 450h+ w zależności od wersji wyposażeniowej waży od 2110 do 2240 kilogramów. Volvo XC90 T8 eAWD Plug-in hybrid legitymuje się masą własną na poziomie 2297 kg. Dla porównania waga Lexusa RX 350h z tradycyjną hybrydą wynosi od 1950 do 2065 kg, a w Volvo XC90 z miękką hybrydą 2085 kg.
Układy napędowe. Którą hybrydę wybrać?
Volvo w przypadku XC90 daje klientom do wyboru napęd w pełni elektryczny, hybrydę plug-in oraz miękką hybrydę, której jednak wielu za prawdziwą hybrydę nie uważa. Lexus RX może być wyposażony w dwa rodzaje napędu: tradycyjną hybrydę w postaci RX 350h, turbodoładowaną RX 500h, albo hybrydę ładowaną z gniazdka (PHEV), jaką jest Lexus RX 450h+.
Porównajmy układy napędowe hybryd plug-in. Japońska hybryda z wtyczką zbudowana jest na bazie benzynowego silnika o pojemności 2.5 litra (185 KM/227Nm), który połączono z silnikiem elektrycznym i baterią o pojemności 18,1 kWh. Całość układu hybrydowego wytwarza moc 309 KM. To identyczny układ napędowy, jaki znajdziemy w Toyocie RAV4 Plug-in. Lexus RX 450h+ ma napęd na cztery koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Napęd Lexusa spięty jest z bezstopniową skrzynią e-CVT.
Volvo XC90 T8 eAWD Plug-in hybrid zasilany jest układem hybrydowym, którego sercem jest 2.0-litrowy silnik benzynowy zestawiony z silnikiem elektrycznym i baterią o pojemności 19 kWh. Układ hybrydowy Volvo ma łączną moc 455 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tutaj 5,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Hybrydę Volvo połączono z 8-biegową skrzynią automatyczną.
Zasięg i zużycie paliwa
Hybrydy plug-in mogą pracować w trybie hybrydowym lub czysto elektrycznym. Jak wygląda zużycie paliwa i zasięg w trybie EV w Lexusie RX i Volvo XC90?
Spalanie obu pojazdów jest niemal identyczne. Volvo XC90 eAWD Plug-in Hybrid według normy WLTP zużywa średnio 1,2 l/100 km, natomiast w Lexusie to 1,1-1,2 l/100 km. Zasięg czysto elektryczny to 71 kilometrów w Volvo XC90 oraz 65 kilometrów w Lexusie RX. Należy pamiętać, że powyższe zużycie paliwa dotyczy stanu z naładowaną do pełna baterią przez pierwsze 100 kilometrów jazdy.
Volvo w odmianie z hybrydą plug-in może pochwalić się bakiem zdolnym pomieścić 71 litrów paliwa. Lexus RX 450h+ ma natomiast 65-litrowy bak. W obu przypadkach można więc mówić o dużej pojemności.
Wyposażenie standardowe w Lexusie RX i Volvo XC90
Jak wygląda porównanie standardowego wyposażenia Lexusa i Volvo? To SUV-y klasy premium, więc już na dzień dobry możemy spodziewać się bogatego wyposażenia.
Kupując japońskiego SUV-a z hybrydą plug-in (wersja Elegance) otrzymujecie m.in.: 19-calowe felgi aluminiowe, relingi dachowe, powłokę lakieru chroniącą przed drobnymi zarysowaniami, przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia, 3-strefową klimatyzację, tapicerkę ze skóry Tahara, podgrzewane i elektrycznie sterowane fotele przednie z 2-stopniową regulacją odcinka lędźwiowego, pięć portów USB-C, bezprzewodowy Apple CarPlay, przewodowe Android Auto, czy szereg systemów wspomagających bezpieczeństwo. Są to m.in.: automatyczne światła drogowe, system utrzymujący pojazd na pasie ruchu, automatyczny tempomat w pełnym zakresie prędkości, rozpoznawanie znaków drogowych, czy system ochrony przeciwzderzeniowej.
Volvo XC90 z wtyczką w podstawie (wersja Core) ma na wyposażeniu m.in.: podobnie jak Lexus 19-calowe felgi aluminiowe, czy relingi dachowe, a także czterostrefową klimatyzację, klimatyzację postojową po wyłączeniu silnika, czujnik wilgotności, fotele Comfort z 2-stopniowym podparciem odcinka lędźwiowego, skórzaną tapicerkę, miejsce do bezprzewodowego ładowania telefonu, aplikację Android Auto i Apple CarPlay. Volvo znane jest ze stawiania na bezpieczeństwo. W standardzie na pokładzie znajdują się m.in.: układ zmniejszający ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego, reflektory LED, aktywny tempomat, układ ostrzegający o ruchu poprzecznym, układ ostrzegający o kolizjach tylnych, system utrzymujący samochód na pasie ruchu, czy system antykolizyjny.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Hybrydy plug-in – sprzedaż 2024 w Polsce. Który model jest najpopularniejszy?
Lexus RX 450h+ czy Volvo XC90 T8? Porównanie cen
Czas na ceny, choć należy pamiętać, że dziś bardziej liczy się wysokość comiesięcznej raty niż cena w katalogu. Poniżej prezentujemy cennik Lexusa RX 450h+ oraz Volvo XC90 T8 eAWD Plug-in hybrid:
- Lexus RX 450h+ Elegance od 412 900 zł, Business od 422 900 zł, Prestige od 444 900 zł, F Sport Design od 449 900 zł, Omotenashi od 487 900 zł;
- Volvo XC90 T8 eAWD Plug-in hybrid Core od 379 900 zł, Plus od 404 900 zł, Ultra od 429 900 zł.
Porównanie Lexusa RX i Volvo XC90 w wersjach PHEV. Który model wybrać?
Duże SUV-y klasy premium cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Mają jednak dużo do zaoferowania. Są pojemne, wygodne, praktyczne, luksusowo wykończone, a swoim użytkownikom umożliwiają podróżowanie w królewskich warunkach. Hybrydy plug-in dodatkowo umożliwiają cichą, bezemisyjną jazdę.
Najnowsza odsłona Lexusa RX oferuje bardziej nowoczesne i przyjazne multimedia niż w przypadku Volvo XC90. Centralny ekran dotykowy Lexusa ma aż 14 cali, podczas kiedy ten w Volvo oferuje jedynie 9 cali. Volvo XC90 z hybrydą plug-in jest większe i cięższe. Ma też większy rozstaw osi i bardziej pojemny bagażnik. Lexus RX ma mniej mocy, ale za to wyższą prędkość maksymalną. Szwedzki SUV ma o 6 litrów większy bak.
Lexus pozwala wybierać klientowi wśród 11 kolorów lakieru, natomiast Volvo oferuje 7 kolorów. W Lexusie RX jest więcej wersji wyposażeniowych i więcej możliwości personalizacji. Volvo XC90 jest bazowo tańsze, ale droższy Lexus RX już w podstawie jest bardzo bogato wyposażony Lexus RX jest też nowszym technologicznie samochodem niż Volvo XC90.
Która hybryda plug-in jest lepsza – Lexus RX czy Volvo XC90? Wybór zależy od potrzeb użytkownika. W pewnych dziedzinach Volvo XC90 wygrywa, ale Lexus RX również prezentuje wiele zalet i cieszy się większą popularnością wśród klientów. Oczywiście nie bez powodu.
Skomentuj