toshiba baterie nto

Kolejna firma z przełomowym rozwiązaniem bateryjnym. Toshiba zaprezentowała akumulator przyszłości

Toshiba, we współpracy z Sojitz Corporation i CBMM, zaprezentowała przełomową baterię SCiB Nb, która może zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych. Wykorzystując tlenek tytanu i niobu (NTO) w anodzie, nowa bateria oferuje imponujące osiągi: pełne naładowanie w zaledwie 10 minut, zwiększone bezpieczeństwo i żywotność przekraczającą 10 000 cykli ładowania. Technologia ta, testowana obecnie w prototypowym autobusie elektrycznym w Brazylii, ma trafić na rynek wiosną 2025 roku, obiecując nową erę w elektromobilności.

Przełomowa bateria Toshiby – szybkie ładowanie bez uszkodzeń

Toshiba, we współpracy z Sojitz Corporation i brazylijską firmą CBMM, zaprezentowała nową generację baterii SCiB. Wykorzystują one tlenek tytanu i niobu (NTO) w anodzie, co zapewnia imponujące osiągi, szczególnie w zakresie szybkiego ładowania i bezpieczeństwa. Baterie te mogą być w pełni naładowane w mniej niż 10 minut, bez negatywnego wpływu na ich żywotność.

Trzy zaangażowane firmy zorganizowały event, podczas której zaprezentowano prototyp autobusu elektrycznego wyposażonego w tę innowacyjną baterię. Nosi ona nazwę handlową SCiB Nb i oferuje wysoką gęstość energetyczną. To wydarzenie stanowi kamień milowy w rozwoju technologii baterii elektrycznych.

Autobus ten rozpoczął już testy w zakładzie przemysłowym CBMM w Araxá w Brazylii. CBMM, będąc największym na świecie producentem niobu, odgrywa kluczową rolę w rozwoju tej technologii. Niob jest jednym z kluczowych składników nowej baterii, co podkreśla znaczenie tej współpracy dla przyszłości elektromobilności.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chiny kontrolują produkcję baterii do samochodów elektrycznych. Co to oznacza dla Europy?

Pierwsze zastosowanie baterii NTO w pojeździe elektrycznym

Prototypowy autobus został opracowany przez brazylijski oddział Volkswagen Truck & Bus. Będzie on wykorzystywany w zakładzie CBMM do zbierania danych na temat charakterystyki baterii NTO oraz funkcjonowania pojazdu. Te informacje pozwolą na wprowadzenie niezbędnych korekt przed komercjalizacją technologii.

Pojazd ten jest pierwszym na świecie elektrycznym autobusem napędzanym baterią litowo-jonową z anodami NTO. To przełomowe osiągnięcie toruje drogę do szerszego zastosowania tej technologii w przyszłości. Firmy zaangażowane w projekt mają ambitny cel wprowadzenia tych baterii nowej generacji na rynek wiosną 2025 roku. Sukces tego projektu może zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych, oferując rozwiązanie, które łączy w sobie szybkie ładowanie, wysoką wydajność i zwiększone bezpieczeństwo.

Tlenek tytanu i niobu (NTO) oferuje dwukrotnie wyższą teoretyczną gęstość energetyczną na jednostkę objętości w porównaniu z anodą grafitową, powszechnie stosowaną w obecnych bateriach litowo-jonowych. Według danych Toshiby, ta nowa bateria charakteryzuje się objętościową gęstością energetyczną wynoszącą 350 Wh na litr przy nominalnym napięciu 2,3 V.

Zastosowanie tlenku niobu w anodzie baterii nadaje temu komponentowi szczególne cechy. Przechowywanie litu przy stabilnym napięciu zapewnia większe bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko pożaru. Dzięki otwartej strukturze krystalicznej, ułatwiającej interkalację litu, możliwe jest bardzo szybkie ładowanie (w około 10 minut) bez uszkodzenia baterii. Baterie NTO nie tylko są bezpieczniejsze, ale także mają dłuższą żywotność niż obecne konwencjonalne baterie. Toshiba twierdzi, że zachowują ponad 80% swojej pojemności po 10 000 cyklach ładowania. To znaczące osiągnięcie, biorąc pod uwagę, że jeden cykl ładowania oznacza zużycie całej energii baterii, niekoniecznie podczas jednego ładowania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Rywalizacja w tym segmencie trwa w najlepsze. Geely z innowacyjną baterią, która ma zrewolucjonizować rynek

Zastosowania i perspektywy rozwoju

Baterie NTO mają jeszcze jedną istotną zaletę – można je wykorzystywać w zakresie od 0% do 100% bez pogorszenia ich stanu, w przeciwieństwie do baterii litowych bogatych w nikiel, które zaleca się używać między 20% a 80% w celu wydłużenia ich żywotności. Ta cecha znacznie zwiększa praktyczność i efektywność baterii NTO w codziennym użytkowaniu.

Pierwsze porozumienie między trzema zaangażowanymi firmami zostało podpisane w czerwcu 2018 roku. Następnie, we wrześniu 2021 roku, podpisano kolejną umowę o wspólnym rozwoju w celu opracowania procesów masowej produkcji tych baterii, głównie z myślą o zastosowaniach w komercyjnych pojazdach elektrycznych.

W sierpniu 2023 roku trzy firmy podpisały wspólną umowę sprzedaży i marketingu w celu zbudowania łańcucha dostaw i promowania działalności handlowej. W ramach tej współpracy Sojitz będzie odpowiedzialna za zarządzanie łańcuchem dostaw i sprzedażą, podczas gdy CBMM będzie odgrywać kluczową rolę w dostarczaniu niobu.