kw kwh ładowanie samochodów elektrycznych

kW i kWh. Co to jest, czym się różnią i co warto o nich wiedzieć w kontekście samochodów elektrycznych

Najczęściej stosowaną jednostką miary do określania mocy samochodu z silnikiem spalinowym jest koń mechaniczny (KM). Jednak rozwój samochodów elektrycznych spopularyzował inną jednostkę: kilowat lub kW. Podpowiadamy, co to jest i czym różni się od kWh.

Podstawowe jednostki mocy i energii w samochodach elektrycznych

W przypadku samochodów z silnikiem spalinowym najczęściej używaną jednostką mocy jest koń mechaniczny (KM). Jednak wraz z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych, coraz częściej spotykamy się z inną jednostką – kilowatem (kW). Warto zrozumieć, czym jest kilowat i czym różni się od kilowatogodziny (kWh).

Aby właściwie ocenić wydajność i osiągi samochodu elektrycznego, niezbędna jest znajomość jednostek miary określających jego parametry. Dwie najważniejsze to właśnie kilowat (kW) i kilowatogodzina (kWh), które nie są tożsame.

Zrozumienie tych pojęć jest kluczowe dla każdego, kto interesuje się samochodami elektrycznymi lub rozważa zakup takiego pojazdu. Pozwala to na świadome porównywanie różnych modeli i ocenę ich rzeczywistych możliwości.

Kilowat (kW) – jednostka mocy

Kilowat, oznaczany symbolem kW, określa moc nominalną urządzenia elektrycznego, w tym przypadku silnika pojazdu. Jeden kilowat odpowiada 1000 watom. Ta jednostka jest powszechnie stosowana, ponieważ sam wat jest zbyt małą jednostką do praktycznego wykorzystania w kontekście samochodowym.

Jako jednostka mocy, kilowat jest porównywalny do konia mechanicznego (KM), który jest tradycyjnie używany do opisu mocy silników spalinowych. Dla porównania, jeden kilowat odpowiada około 1,3596 KM. Istnieją specjalne kalkulatory, które pozwalają na łatwe przeliczanie KM na kW i odwrotnie.

Znajomość mocy silnika wyrażonej w kilowatach pozwala na szybkie porównanie osiągów różnych pojazdów elektrycznych, a także odniesienie ich do znanych nam parametrów samochodów spalinowych. Jest to szczególnie przydatne dla osób, które rozważają przesiadkę na samochód elektryczny.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: System 800 V w samochodach elektrycznych. Na czym polega i jakie są jego zalety?

Kilowatogodzina (kWh) – jednostka energii

Kilowatogodzina, w przeciwieństwie do kilowata, nie jest bezpośrednio związana z mocą. Jest to jednostka miary akumulacji energii. Konkretnie, 1 kWh (1000 Wh) określa ilość energii potrzebną do utrzymania urządzenia elektrycznego o mocy 1 kW w działaniu przez godzinę.

Aby lepiej zrozumieć to pojęcie, wyobraźmy sobie, że włączamy piekarnik o mocy 2000 W (2 kW) i używamy go przez godzinę. W takim przypadku zużycie energii wyniesie 2 kWh. Jeśli to samo urządzenie będzie używane przez 4 godziny, zużycie wzrośnie do 8 kWh.

W przypadku samochodów elektrycznych, kilowatogodziny można porównać do litrów paliwa zużywanych przez pojazd z silnikiem spalinowym. Określają one zarówno pojemność akumulatora (analogicznie do pojemności zbiornika paliwa), jak i zużycie energii, często wyrażane w kWh/100 km.

Wpływ mocy ładowania na czas uzupełniania energii

Moc ładowarek używanych do ładowania samochodów elektrycznych również mierzona jest w kilowatach. Ma ona bezpośredni wpływ na czas potrzebny do naładowania akumulatora. Jednak aby określić czas ładowania pojazdu, musimy wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim ważna jest pojemność akumulatora mierzona w kWh – im większa pojemność, tym dłużej trwa jego pełne naładowanie.

Istotna jest również moc systemu ładowania. Zależy ona od przyłącza elektrycznego, ale także od ładowarki pojazdu i samego punktu ładowania. Na przykład, jeśli sieć elektryczna ma moc 4 kW, a punkt ładowania i ładowarka pojazdu 7 kW, to czas operacji będzie zależał od tych 4 kW, które sieć elektryczna jest w stanie dostarczyć.

Czas ładowania zależy również od maksymalnej mocy, jaką może dostarczyć instalacja. Jeśli na przykład ma ona maksymalną moc 8 kW, a kilka pojazdów lub urządzeń jest do niej podłączonych, ta ilość zostanie podzielona między nie, co spowoduje, że moc ładowania otrzymywana przez każde z nich będzie mniejsza. Inne czynniki wpływające na czas ładowania to temperatura otoczenia (zimno jest szczególnie niekorzystne), pora dnia (godziny większego obciążenia sieci), typ złącza oraz oczywiście poziom naładowania akumulatora w momencie rozpoczęcia ładowania.