Nowe Suzuki eVitara. Premiera, dane techniczne, warianty
Nowy elektryczny model, bazujฤ cy na koncepcyjnym Suzuki eVX zaprezentowanym w styczniu 2023 roku podczas Auto Expo w Indiach oraz pรณลบniej na Japan Mobility Show, jest o 10 centymetrรณw dลuลผszy od poprzednika. Caลkowita dลugoลฤ pojazdu wynosi 4,28 metra, a rozstaw osi to imponujฤ ce 2,7 metra, co pozwala na zamontowanie wiฤkszego akumulatora i optymalne wykorzystanie przestrzeni.
Design nowej elektrycznej Vitary wyrรณลผnia siฤ muskularnฤ sylwetkฤ z charakterystycznymi kwadratowymi nadkolami i wyrazistฤ maskฤ . Producent okreลla styl pojazdu jako „High-Tech & Adventure”, ลฤ czฤ c nowoczesnoลฤ samochodu elektrycznego z terenowฤ wytrzymaลoลciฤ SUV-a. Zarรณwno przรณd, jak i tyล pojazdu zdobiฤ poลฤ czone czarnym elementem ลwiatลa, przy czym przednie reflektory sฤ masywne, a tylne – minimalistyczne i prostokฤ tne.
Innowacyjny napฤd i rรณลผnorodnoลฤ wersji
Nowa elektryczna Vitara zostaลa zbudowana na specjalnie zaprojektowanej platformie „HEARTECT-e”. Model bฤdzie dostฤpny z dwoma wariantami akumulatorรณw litowo-ลผelazowo-fosforanowych (LFP) o pojemnoลci 49 lub 61 kWh. Mniejszy akumulator bฤdzie oferowany wyลฤ cznie z napฤdem na przedniฤ oล, natomiast wiฤkszy moลผe byฤ poลฤ czony zarรณwno z napฤdem na przedniฤ oล, jak i na wszystkie koลa.
W wersji z napฤdem na przedniฤ oล i akumulatorem 49 kWh samochรณd dysponuje mocฤ 144 KM (106 kW). Model z wiฤkszym akumulatorem 61 kWh osiฤ ga moc 174 KM (128 kW), przy czym oba warianty generujฤ taki sam moment obrotowy wynoszฤ cy 189 Nm. Najbardziej zaawansowana wersja z napฤdem na cztery koลa wykorzystuje dwa silniki elektryczne – przedni o mocy 174 KM i tylny o mocy 65 KM (48 kW), co ลฤ cznie daje 184 KM (135 kW) i moment obrotowy 300 Nm.
Chociaลผ nowa Vitara nie jest juลผ tak surowym terenรณwkฤ jak jej poprzedniczki sprzed kilku generacji, wciฤ ลผ oferuje moลผliwoลci jazdy w trudnym terenie. System napฤdu na cztery koลa, nazwany „Allgrip-e”, wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny o mocy 65 KM na tylnej osi, co zapewnia niezaleลผnฤ pracฤ kaลผdej osi i szybszฤ reakcjฤ w przypadku utraty przyczepnoลci.
ZOBACZ RรWNIEลป:ย Maลy hybrydowy SUV. Porรณwnujemy 7 popularnych w Polsce modeli
Zaawansowane rozwiฤ zania terenowe i plany sprzedaลผowe
Elektryczna Vitara zostaลa wyposaลผona w specjalny tryb Trail, ktรณry symuluje pracฤ mechanizmu rรณลผnicowego o ograniczonym poลlizgu. System ten umoลผliwia pลynne pokonywanie trudnego terenu poprzez odpowiednie hamowanie kรณล tracฤ cych przyczepnoลฤ i przekierowanie momentu obrotowego na koลa z lepszฤ trakcjฤ .
Dziฤki zastosowaniu dwรณch niezaleลผnych silnikรณw elektrycznych w wersji z napฤdem na cztery koลa, samochรณd zyskuje lepszฤ kontrolฤ trakcji i krรณtszy czas reakcji na zmienne warunki drogowe. To rozwiฤ zanie sprawia, ลผe elektryczna Vitara pozostaje wierna swojemu terenowemu dziedzictwu, oferujฤ c jednoczeลnie nowoczesne, zeroemisyjne technologie.
Suzuki planuje wprowadziฤ nowฤ elektrycznฤ Vitarฤ do sprzedaลผy w 2025 roku. Na ten moment producent nie ujawniล jeszcze cen dla polskiego rynku ani dokลadnych danych dotyczฤ cych zasiฤgu poszczegรณlnych wersji pojazdu. Moลผna siฤ spodziewaฤ, ลผe model ten, ลฤ czฤ cy ekologiczny napฤd z terenowymi moลผliwoลciami, znajdzie wielu nabywcรณw wลrรณd dotychczasowych fanรณw marki oraz nowych klientรณw poszukujฤ cych wszechstronnego samochodu elektrycznego.
Dane techniczne
Dลugoลฤ | 4275 mm |
Szerokoลฤ | 1800 mm |
Wysokoลฤ | 1635 mm |
Rozstaw osi | 2700 mm |
Przeลwit | 180 mm |
Wersje napฤdowe | 49 kWh 2WD | 61 kWh 2WD | 61 kWh 4WD |
Moc maksymalna (KM) | 144 | 174 | 184 |
Moment obrotowy (Nm) | 189 | 189 | 300 |
Masa wลasna (kg) | 1702 | 1760-1799 | 1860-1899 |