Mały hybrydowy SUV. Porównujemy 7 popularnych w Polsce modeli
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Dynamic Force
Miejski SUV Toyoty wpada w oko dzięki przyjaznej i jednocześnie nowoczesnej stylistyce. Yaris Cross ma typowe dla swojego segmentu wymiary: 4180 mm długości, 1765 mm szerokości i 1595 mm wysokości (1585 mm w wersji GR Sport). Rozstaw osi to 2560 mm. Dostępne są dwa rodzaje napędu – na przód oraz na wszystkie koła (AWD-i). Pojemność bagażnika w tym pierwszym to 397 litrów, a w przypadku AWD to 320 litrów. Toyota Yaris Cross napędzana jest układem hybrydowym stworzonym na bazie benzynowego silnika 1.5. Łączna moc to 115 KM. Jednostkę połączono ze skrzynią bezstopniową e-CVT. Zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 4,4 – 5,0 l/100 km przy przednim napędzie i 4,7-5,1 l/100 km przy napędzie na wszystkie koła. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi od 11,2 do 11,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 170 km/h.
Ponieważ podstawowa odmiana Yarisa Cross z 2023 roku jest już wyprzedana, to przedstawiamy wyposażenie seryjne wyprzedażowej odmiany Comfort. W standardzie otrzymamy m.in.: 16-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację automatyczną, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu z zabezpieczeniem przed przycięciem palców, gniazdo 12V w konsoli centralnej, dzieloną i składaną kanapę w stosunku 60:40, LED-owe światła przednie, tylne oraz przeciwmgielne, relingi dachowe, kierownicę i gałkę zmiany biegów obszyte skórą, fotele obszyte tkaniną, inteligentny tempomat adaptacyjny, inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu, czy kamerę cofania. Ten japoński, miejski SUV posiada również 8-calowy, kolorowy ekran dotykowy do sterowania multimediami i przewodowe połączenie z Apple CarPlay i Android Auto.
Toyota Yaris Cross jest zwrotna i ma komfortowe zawieszenie, które pozwala bezstresowo rozprawiać się z miejskimi nierównościami. We wnętrzu jest miejsce dla czterech dorosłych osób. Tylne, szeroko otwierane drzwi umożliwiają wygodne umieszczanie dzieci w fotelikach, a elementy sterowania we wnętrzu są przyjemnie zaprojektowane i proste w obsłudze. Cena rocznika 2023 rozpoczyna się od 103 300 zł za wersję Comfort z przednim napędem oraz od 113 200 za wersję Comfort z napędem na wszystkie koła. Toyota oferuje gwarancję na 3 lata lub 100 000 kilometrów, dodatkowo coroczny przegląd akumulatora na 10 lat od daty rejestracji.
Małe hybrydowe SUV-y. Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid
Suzuki Vitara z roku 2023 ma następujące wymiary: 4175 mm długości, 1775 mm szerokości, 1610 mm wysokości. Rozstaw osi to 2500 mm. Vitara może mieć napęd na przednie lub na wszystkie koła. Kufer ma skromne rozmiary, jego pojemność to 289 litrów. Układ hybrydowy tego SUV-a zbudowany jest tak jak w Toyocie Yaris Cross, na bazie benzynowego silnika 1.5. Łączna moc układu to 116 KM. W przypadku tego SUV-a połączono go z sześciostopniową skrzynią manualną. Producent podaje zużycie paliwa na poziomie 5,2-5,3 l/100 km dla odmiany z przednim napędem i 5,7-5,8 l/100 km dla odmiany z napędem na wszystkie koła. Prędkość maksymalna, jaką może osiągnąć hybrydowa Vitara to 180 km/h.
Podstawowa wersja Suzuki Vitary to Premium. Co zatem znajdziemy w standardowym wyposażeniu tej odmiany? Będą to m.in.: 17-calowe felgi aluminiowe, relingi dachowe, reflektory i światła do jazdy dziennej LED, przyciemnione szyby w tylnej części nadwozia, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, klimatyzacja automatyczna, skórzana kierownica, dzielona i składana kanapa w stosunku 60:40, gniazdo 12V w kabinie i w bagażniku, dotykowy ekran multimediów o przekątnej 7 cali, kamera cofania, tempomat adaptacyjny, fotele obszyte tkaniną, przewodowe połączenie systemu multimedialnego z Apple CarPlay i Android Auto. Na pokładzie Vitary znajdziecie również system ostrzegający o zjeżdżaniu z pasa ruchu, układ reagowania przedkolizyjnego, czy system rozpoznający znaki drogowe.
Suzuki Vitara ma dość konserwatywne kształty, choć nie pozbawione ożywiających sylwetkę elementów stylistycznych, takich jak chromowane listwy błotnika i przedniego zderzaka. Ten miejski SUV może być polakierowany w dwóch zwykłych kolorach (białym i czerwonym), w pięciu metalicznych lub w jednej z dziewięciu kombinacji dwukolorowych. Vitara ma 175 mm prześwitu, co pozwala jej nie tylko swobodnie pokonywać miejską dżunglę, ale w odmianie z napędem na wszystkie koła zjechać z utwardzonej drogi w lekki teren. W aktualnej promocyjnej ofercie podstawowa Suzuki Vitara Premium jest wyceniona na 114 900 zł (2WD) oraz na 126 900 zł (4WD). Suzuki oferuje 3 lata gwarancji z możliwością przedłużenia do 5 lat.
Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV
Dla zróżnicowania w naszym zestawieniu umieściliśmy Kię Stonic, której nie można kupić z tradycyjną hybrydą, ale w cenniku jest odmiana Mild Hybrid, czyli miękka hybryda. To połączenie silnika spalinowego z małym silnikiem elektrycznym i niewielką baterią litowo-jonową o napięciu 48V. Takie zestawienie według producenta zmniejsza zużycie paliwa w stosunku do samochodu wyposażonego tylko w silnik spalinowy np. podczas “żeglowania” – kiedy to zdejmujemy nogę z gazu, a jednostka napędowa się wyłącza, ułatwia też płynne ruszanie podczas jazdy po mieście.
Jakie wymiary ma Kia Stonic? Długość nadwozia to 4140 mm, szerokość 1760 mm, a wysokość 1520 mm. Rozstaw osi to 2580 mm. Bagażnik zmieści 332 litry bagażu. Miękka hybryda w tym przypadku to połączenie silnika benzynowego o pojemności 998 cm3 z niewielkim silnikiem elektrycznym i akumulatorem. Moc to 120 KM. Koreański miejski SUV jest dostępny ze skrzynią manualną lub automatyczną. Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV rozpędza się do 100 km/h w 10,4 sekundy (dane dotyczące wersji z automatyczną skrzynią DCT), a jej prędkość maksymalna to 185 km/h. Średnie zużycie paliwa wersji z ręczną skrzynią to 5,1-5,7 l/100 km. Automat spala więcej, bo 5,7 l/100 km.
Jakie wyposażenie posiada Kia Stonic w podstawowej wersji M? W standardzie klient otrzyma m.in.: 16-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację manualną, materiałową tapicerkę, światła pozycyjne i dzienne w technologii LED, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, pakiet systemów bezpieczeństwa z kontrolą stabilności (ESP) oraz zarządzaniem stabilnością pojazdu (VSM), 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, interfejs Apple CarPlay i Android Auto (przewodowe), a także radio cyfrowe DAB i 6 głośników.
Kia Stonic ma typowe wymiary w swoim segmencie, ale jest odrobinę niższa od konkurentów, co pozytywnie wpływa na zużycie paliwa i hałas we wnętrzu. Bryła jest nowoczesna, ale najważniejsze funkcje potrzebne do obsługi samochodu przez kierowcę są podporządkowane do tradycyjnych przycisków. Ergonomia i materiały są na dobrym poziomie. Cena startuje od 84 100 zł za samochód ze skrzynią manualną w wersji M. Stonic MHEV ze skrzynią DCT jest dostępny od wersji L i wyceniono go na 101 100 zł. Kia ma gwarancję 7 lat lub 150 000 kilometrów przebiegu.
Renault Captur E-Tech Engineered 145 full hybrid
Renault Captur występuje na polskim rynku w szerokiej gamie silników obejmującej zwykłe jednostki benzynowe, benzynowe z LPG, miękką hybrydę i tradycyjną hybrydę. Przyjrzyjmy się tej ostatniej odmianie. Francuski SUV do miasta ma trochę większe rozmiary niż poprzednicy: długość 4227 mm, szerokość 1797 mm i wysokość 1576 mm. Rozstaw między osiami wynosi 2639 mm. Renault Captur ma bagażnik o pojemności 340 litrów. Układ hybrydowy zbudowano tutaj na bazie silnika benzynowego o pojemności 1.3 litra oraz silnika elektrycznego połączonego z akumulatorem litowo-jonowym. W tym samochodzie można mieć tylko 6-biegową skrzynię manualną. Maksymalna moc, którą generuje ta hybryda to 145 KM. Renault Captur może rozwinąć prędkość 170 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 sekundy. Według oficjalnych danych zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP wynosi 4,8 l/100 km.
Ten francuski miejski SUV z hybrydą pod maską startuje od wersji techno, która jest drugim od dołu poziomem wyposażenia. W standardzie otrzymamy m.in.: klimatyzację automatyczną, przednie i tylne czujniki parkowania, 17-calowe felgi aluminiowe, światła LED z przodu i z tyłu, kartę Renault Hands Free, system multimedialny z nawigacją obsługiwany przez 7-calowy ekran dotykowy, 7-calowy kolorowy wyświetlacz w miejscu zegarów, kompatybilność smartfona z Apple CarPlay i Android Auto, a także radio DAB z sześcioma głośnikami. Dystrybutor ustalił cenę tego samochodu w wersji techno na 120 800 zł. Renault Captur ma 2 lata gwarancji bez limitu kilometrów i możliwość wykupienia dodatkowych trzech lat z ograniczonym przebiegiem.
Renault Captur ma pojemne i praktyczne wnętrze, choć większe rozmiary nie przekładają się na pojemność bagażnika, który jest dużo mniejszy niż w odmianach z tradycyjnymi napędami. Silnik ma aż 145 KM, co jest bardzo dobrym wynikiem wśród konkurencji, ale mimo tego osiągi są przeciętne. Minusem jest wysoka cena podstawowa tej odmiany.
Mitsubishi ASX 1.3 M Hybrid 6MT 140 KM
Mitsubishi ASX to brat bliźniak Renault Captura, również, jeśli chodzi o układ hybrydowy. Co znajdziemy na pokładzie podstawowej wersji (Invite) dla tej odmiany silnikowej? Najważniejsze elementy to: 17-calowe koła aluminiowe, reflektory w technologii Bi-LED, przednie i tylne czujniki parkowania, tempomat, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, 7-calowy ekran dotykowy multimediów, wycieraczki z czujnikiem deszczu, dostęp bezkluczykowy, interfejs Apple CarPlay i Android Auto, relingi dachowe, przyciemniane tylne szyby, podgrzewane fotele przednie i kierownica.
Oba hybrydowe, bliźniacze samochody dostępne są tylko z napędem na przednie koła i skrzynią manualną. Mitsubishi ASX w wersji Invite wyceniony jest na 109 990 zł. Na ten model otrzymamy 5 lat gwarancji fabrycznej z limitem 100 000 kilometrów i 8 lat gwarancji na baterię.
Miejskie hybrydowe SUV-y. Hyundai Kona Hybrid
Koreański SUV z układem hybrydowym ma futurystyczny wygląd z listwą świetlną na pasie przednim i plastikowymi osłonami dookoła nadwozia sugerującymi dzielność terenową. Należy jednak pamiętać, że hybrydowy Hyundai Kona dostępny jest tylko z napędem na przednie koła.
Kona ma długość 4350 mm, szerokość 1825 mm i wysokość w zależności od wersji wyposażenia: 1570 mm lub 1580 mm. Rozstaw osi to 2660 mm. Bagażnik pomieści 466 litrów. Koreańczycy stworzyli układ hybrydowy łączący silnik 1.6 z silnikiem elektrycznym i baterią. Całość układu wytwarza 141 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje w Konie od 10,9 do 11,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 165 km/h. Układ hybrydowy połączono z 6-biegową, automatyczną skrzynią DCT. Średnie zużycie paliwa, jakie podaje producent mieści się w zakresie od 4,5 do 4,8 litra na każde 100 kilometrów.
Podstawowa wersja Hyundaia Kony to Smart. Co znajduje się na jej liście wyposażenia seryjnego? Oto niektóre elementy: reflektory i światła tylne LED, 16-calowe koła aluminiowe, fotel kierowcy z regulacją wysokości, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, tapicerka materiałowa, szyby sterowane elektrycznie (przednie z funkcją Auto Down i funkcją Safety), inteligentny tempomat, przednie i tylne czujniki parkowania, kamera cofania, gniazdo 12V w konsoli centralnej, system multimedialny z ekranem dotykowym 12,3-cala, łączność z Apple CarPlay i Android Auto (przewodowa). W dziedzinie bezpieczeństwa w standardzie otrzymamy asystenta utrzymania na pasie ruchu, asystenta unikania kolizji z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, asystenta jazdy autostradowej i system monitorowania tylnej kanapy. Hyundai Kona 1.6 GDI 6DCT 2WD (rok produkcji 2023, rok modelowy 2024) w wersji wyposażenia Smart wyceniony jest na 128 400 zł. Hyundai oferuje 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów oraz 8 lat gwarancji na akumulator.
Hybrydowy Hyundai Kona ma nowoczesny wygląd, a plastikowe osłony dookoła nadwozia dodają mu charakteru. Duży rozstaw osi oznacza sporo miejsca dla pasażerów w drugim rzędzie. Podstawowa wersja mogłaby mieć bogatsze wyposażenie, tym bardziej że hybrydowa Kona jest dość drogim autem w porównaniu z prezentowaną konkurencją.
Nissan Juke Hybrid
Druga generacja Nissana Juke wyróżnia się charakterystycznym przodem i sylwetką, przypominającą sportowe nadwozie coupe. Nissan Juke może mieć pod maską silnik benzynowy lub tradycyjną hybrydę. Co warto wiedzieć o odmianie hybrydowej? Jej wymiary to 4210 mm długości, 1800 mm szerokości i 1595 mm wysokości. Rozstaw osi to 2636 mm. Bagażnik ma 354 litry pojemności i jest wyraźnie mniejszy niż w odmianie napędzanej tylko benzyną. Układ hybrydowy to połączenie silnika benzynowego 1.6l z silnikiem elektrycznym i baterią litowo-jonową. Całość wytwarza maksymalnie 143 KM. Nissan Juke z hybrydą pod maską przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,1 sekundy i może rozwinąć maksymalną prędkość 166 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym według normy WLTP zawiera się pomiędzy 5,0 a 5,2 litra na każde 100 kilometrów.
Hybrydowy Nissan Juke oferowany jest w trzech wersjach wyposażeniowych. Podstawową w tym wypadku jest N-Connecta. Jakie wyposażenie znajdziemy na jej pokładzie? Bezpłatnym standardem jest lakier czerwony, dwukolorowe nadwozie wymaga 4 750 zł dopłaty. Poza tym możemy liczyć na m.in.: 17-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację automatyczną, wycieraczki z czujnikiem deszczu, kompletne LED-owe oświetlenie (reflektory, światła tylne, tylne światła przeciwmgielne), materiałową tapicerkę z elementami ze skóry ekologicznej, przyciemniane szyby z tyłu, sportowe fotele, podłokietniki z przodu, kierownicę i dźwignię zmiany biegów obszyte skórą, 8-calowy dotykowy ekran multimediów, Apple CarPlay i Android Auto (przewodowe), system SOS, system automatycznego hamowania awaryjnego, system rozpoznawania znaków drogowych, automatyczne światła. Cena hybrydowego Nissana Juke zaczyna się od 124 770 zł za wersję N-Connecta. Nissan daje gwarancję na 5 lat lub 100 000 kilometrów.
Nissan Juke z hybrydą wygląda atrakcyjnie, ale ceną za modną stylistykę nadwozia z opadającym dachem jest skromna przestrzeń dla pasażerów drugiego rzędu. W tym japońskim hybrydowym SUV-ie znajdziemy wygodne przednie fotele i ergonomiczne wnętrze. Wersja N-Connecta nie jest zbyt dobrze wyposażona, a do wyższych wersji trzeba sporo dopłacić.
Porównanie hybrydowych SUV-ów do miasta
Przedstawione modele miejskich SUV-ów z napędem hybrydowym prezentują się różnorodnie pod względem wymiarów, osiągów i zużycia paliwa. Toyota Yaris Cross wyróżnia się stosunkowo dużą pojemnością bagażnika dla wersji z napędem na przód (397 litrów), przy długości 4180 mm, co czyni go jednym z większych aut w swojej klasie. Suzuki Vitara, choć porównywalna długością (4175 mm), oferuje mniejszy bagażnik (289 litrów) i jest nieco wyższa (1610 mm), co może sugerować lepsze radzenie sobie w terenie. Kia Stonic jest z kolei najniższym modelem (1520 mm wysokości), co potencjalnie przekłada się na lepsze właściwości aerodynamiczne i mniejszy opór powietrza.
Renault Captur oferuje największy rozstaw osi (2639 mm), co może sugerować więcej miejsca w środku, szczególnie dla pasażerów tylnego rzędu. Mimo to, jego bagażnik (340 litrów) nie jest największy wśród porównywanych modeli. Hyundai Kona ma największy bagażnik spośród wszystkich omówionych modeli (466 litrów), co czyni go wyjątkowo praktycznym wyborem, zwłaszcza dla rodzin potrzebujących więcej miejsca na bagaż. Nissan Juke wyróżnia się w kategorii mocy (143 KM), dzięki czemu oferuje jedne z lepszych osiągów (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,1 sekundy), jednak jego bagażnik jest mniejszy niż u konkurentów, co może być minusem dla osób potrzebujących więcej miejsca na bagaż.
W kontekście cenowym, Kia Stonic zaczyna od najniższej ceny (84 100 zł), co czyni go atrakcyjnym wyborem dla osób poszukujących ekonomicznych rozwiązań. Z drugiej strony, Hyundai Kona, choć oferuje największy bagażnik i dobre osiągi, startuje z dość wysokiej ceny (128 400 zł), co może być barierą dla niektórych klientów.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sprzedaż hybryd 2024. Który model jest najpopularniejszy?
Podsumowanie
Każdy z omówionych modeli ma swoje unikalne cechy, które mogą przemawiać do różnych grup użytkowników. Toyota Yaris Cross wyróżnia się jako ekonomiczny i praktyczny wybór z możliwością napędu AWD, Hyundai Kona oferuje najwięcej miejsca w bagażniku, a Kia Stonic przyciąga uwagę najniższą ceną startową. Wybór odpowiedniego modelu będzie więc zależał od indywidualnych priorytetów potencjalnych nabywców.
Najciekawszą propozycją wśród zebranych aut wydaje się Toyota Yaris Cross w ofercie wyprzedażowej z 2023 roku. Ten japoński miejski SUV ma sprawdzony układ hybrydowy (Toyota jest światowym pionierem technologii hybrydowej), zużywa najmniej paliwa, jest dobrze wyposażony na starcie i można go mieć z napędem na przód lub na wszystkie koła. Również cena tego samochodu (wyprzedaż rocznika 2023) na tle rywali jest bardzo konkurencyjna.
Skomentuj