Baterie półprzewodnikowe. Omoda i Jaecoo szykują przełom w zasięgu elektryków
W branży pojazdów elektrycznych istnieje wiele czynników wymagających rozwoju, aby te pojazdy stały się bardziej popularne i przystępne cenowo. Kluczowe aspekty to między innymi masa pojazdów, koszty produkcji akumulatorów oraz technologia ich wykonania.
Różni producenci prowadzili intensywne badania nad nowymi technologiami akumulatorów, skupiając się głównie na zwiększeniu gęstości energetycznej – czyli możliwości magazynowania większej ilości energii w tej samej przestrzeni – oraz redukcji masy.
Rewolucyjna technologia akumulatorów ze stałym elektrolitem
W ostatnich latach obserwowaliśmy rozwój różnych typów akumulatorów, od bardziej ekonomicznych baterii typu LFP, które stopniowo zyskują popularność w samochodach elektrycznych, po jednostki wykorzystujące anody krzemowe czy zawierające siarkę.
Jednak prawdziwym „świętym Graalem” w dziedzinie akumulatorów do pojazdów elektrycznych są baterie ze stałym elektrolitem. Nad ich rozwojem pracują nie tylko takie marki jak Nissan, Toyota czy Grupa Stellantis, ale również największy światowy producent akumulatorów oraz dostawca baterii dla Grupy Volkswagen.
Mimo że wszystkie te firmy zapowiadają przełomowe osiągnięcia i planują masową produkcję około 2026 roku, do tej pory żadna z nich nie rozpoczęła seryjnej produkcji tych innowacyjnych jednostek.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Baterie ze stałym elektrolitem to przyszłość motoryzacji. Tylko kiedy ona nastąpi?
Kluczowe zalety nowej technologii akumulatorów
Akumulatory ze stałym elektrolitem oferują znacznie większą gęstość energetyczną w porównaniu do obecnych baterii litowo-jonowych – nawet o 40% wyższą w najlepszych przypadkach. Przekłada się to bezpośrednio na zwiększone możliwości magazynowania energii, a w konsekwencji na większy zasięg pojazdów elektrycznych.
Te innowacyjne jednostki charakteryzują się również znacznie mniejszą masą, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności pojazdów. Co więcej, przy masowej produkcji istnieje możliwość znaczącej redukcji kosztów wytwarzania w porównaniu do obecnie stosowanych rozwiązań.
Nowa technologia może więc przynieść przełom w trzech najważniejszych obszarach: wydajności energetycznej, masie pojazdu oraz kosztach produkcji.
Chery jako pionier w produkcji nowej generacji akumulatorów
Chociaż Chery nie jest pierwszą chińską firmą, która ogłosiła seryjną produkcję akumulatorów ze stałym elektrolitem (we wrześniu ubiegłego roku podobną deklarację złożyła firma Penghui Energy, planując rozpoczęcie produkcji w 2025 roku), to właśnie ten chiński gigant jako pierwszy rozpoczął już ich małoseryjną produkcję.
Według portalu CarNewsChina, powołującego się na komunikat specjalistycznej firmy bateryjnej Anhui Anwa New Energy Technology Co. kontrolowanej przez Grupę Chery, oraz artykuł z gazety prowincji Anhui, produkcja już się rozpoczęła w specjalnie przygotowanym zakładzie.
18 listopada dostarczono kilkadziesiąt kontenerów do fabryki zlokalizowanej w Strefie Rozwoju Gospodarczego i Technologicznego miasta Wuhu w prowincji Anhui, gdzie znajduje się park przemysłowy produkcji akumulatorów firmy Anhui Anwa.
Ambitne plany rozwoju i optymalizacji produkcji
Według komunikatu firmy, park przemysłowy mieści centrum badawczo-rozwojowe akumulatorów ze stałym elektrolitem o wartości 5 GWh i będzie posiadał pierwszą linię produkcyjną tego typu baterii.
Dyrektor generalny Anhui Anwa New Energy Technology, Gao Lixin, podkreślił, że nowe akumulatory są bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska, oferując jednocześnie wyższą gęstość energetyczną, która będzie systematycznie poprawiana.
W najbliższych miesiącach firma planuje uruchomić linię produkcyjną akumulatorów ze stałym elektrolitem o gęstości energetycznej przekraczającej 280 Wh/kg, co ma być dopiero początkiem rozwoju tej technologii.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ile baterii zużywa klimatyzacja w samochodzie elektrycznym? Wpływ klimatyzacji na zasięg samochodów elektrycznych
Przyszłość akumulatorów ze stałym elektrolitem
Obecna gęstość energetyczna nowych akumulatorów niewiele przewyższa parametry najlepszych współczesnych baterii litowo-jonowych, które osiągają około 250 Wh/kg. Jednak do 2025 roku firma planuje wprowadzić drugą generację tych akumulatorów, osiągając gęstość ponad 400 Wh/kg.
Jeszcze ambitniejsze plany dotyczą trzeciej generacji, która ma pojawić się w 2027 roku. Według przewidywań, te akumulatory mają osiągnąć lub nawet przekroczyć gęstość energetyczną 500 Wh/kg.
Anhui Anwa ogłosiła również znaczące uproszczenie procesu produkcyjnego akumulatorów ze stałym elektrolitem, redukując liczbę etapów z jedenastu do zaledwie pięciu. Ma to przełożyć się na 30-procentową redukcję kosztów inwestycyjnych oraz 20-procentowe zmniejszenie zużycia energii podczas produkcji.