elektryczna mazda mx-30

Elektryczna Mazda znika z USA. W Europie jeszcze żyje, choć sprzedaje się gorzej nawet od MX-5

Mazda MX-30 powoli znika z rynku w USA, a niewykluczone, że wkrótce także z kolejnych. To kolejny model, w przypadku którego marka podjęła bardzo złe biznesowo decyzje.

Inne podejście Japończyków nie zawsze się opłaca

Japończycy próbowali podejść do tematu inaczej niż wszyscy, ale to doprowadziło do podjęcia bardzo złych decyzji. Głównym problemem samochodów elektrycznych w dużym skrócie jest ich ograniczona użyteczność, a potem cena. Mazda świadomie zaproponowała pogorszoną użyteczność, jednocześnie nadal nie oferując rozsądnej ceny.

MX-30 otrzymał bowiem akumulator o pojemności zaledwie 30 kWh, co tak naprawdę nie przystoi nowoczesnym samochodom elektrycznym. Dzięki temu samochód był w stanie zaoferować niecałe 200 kilometrów realnego zasięgu, co Mazda tłumaczyła na wiele doskonale znanych sposobów. Wystarczy na codzienne dojazdy, średnia podróż w Europie itd. itp.

Niewielki zasiÄ™g i ograniczonÄ… użyteczność miaÅ‚a ratować cena. Obecna cena 161 100 zÅ‚ biorÄ…c pod uwagÄ™ parametry samochodu to jednak kiepski żart. Mazda w Polsce bardzo mocno promuje ten model, bowiem wchodzÄ…c na mazda.pl pojawia siÄ™ ogromne zdjÄ™cie i oferta wÅ‚aÅ›nie tego modelu. Efekty dziaÅ‚aÅ„ Mazdy w caÅ‚ej Europie sÄ… jednak przeciÄ™tne. W pierwszej poÅ‚owie roku sprzedaÅ‚o siÄ™ bowiem 3 896 egzemplarzy tego modelu (dane Jato dla 28 europejskich rynków). To najgorszy wynik spoÅ›ród wszystkich modeli marki – lepiej sprzedaje siÄ™ nawet roadster MX-5.

Biorąc pod uwagę wielkość rynek, to duża porażka

Prawda jest jednak taka, że na Starym Kontynencie sprzedaż nie wyglÄ…da na tyle źle, aby wycofywać model albo podejmować agresywne decyzje biznesowe. W Stanach Zjednoczonych wyglÄ…da to już jednak zupeÅ‚nie inaczej. W tym roku sprzedano tam zaledwie… 66 egzemplarzy modelu MX-30 i to pomimo korzystniejszej ceny. Za Oceanem bazowa wersja kosztuje bowiem nieco ponad 34 tysiÄ…ce dolarów, a wiÄ™c ponad 20 tysiÄ™cy zÅ‚otych mniej niż w Polsce.

Decyzja jednak zapadła i samochód po trzech latach na rynku nie doczeka się roku modelowego 2024. Według serwisu carscoops.com zostało jeszcze 15 samochodów, które można kupić. Potem Mazda zostanie bez samochodu elektrycznego na jednym z najważniejszych światowych rynków, co może być dla niej problemem.

Wydaje siÄ™, że to doskonaÅ‚y przykÅ‚ad biznesowej ignorancji. Niedawno pisaliÅ›my o Hondzie e, a teraz mamy kolejny przykÅ‚ad. Nie jest przypadkiem, że mowa o dwóch japoÅ„skich markach. CzÄ™sto chcÄ… one iść pod prÄ…d, ale nie zawsze siÄ™ udaje. Zaproponowanie tego samochodu od poczÄ…tku „Å›mierdziaÅ‚o” problemami i nawet najlepszy PR tego nie zmieni. Ostatecznie decydujÄ… klienci, którzy najczęściej znajdujÄ… korzystniejsze cenowo i jakoÅ›ciowo zelektryfikowane samochody.

Skomentuj

Dodaj komentarz