
Elektryczna Mazda znika z USA. W Europie jeszcze ลผyje, choฤ sprzedaje siฤ gorzej nawet od MX-5
Inne podejลcie Japoลczykรณw nie zawsze siฤ opลaca
Japoลczycy prรณbowali podejลฤ do tematu inaczej niลผ wszyscy, ale to doprowadziลo do podjฤcia bardzo zลych decyzji. Gลรณwnym problemem samochodรณw elektrycznych w duลผym skrรณcie jest ich ograniczona uลผytecznoลฤ, a potem cena. Mazda ลwiadomie zaproponowaลa pogorszonฤ uลผytecznoลฤ, jednoczeลnie nadal nie oferujฤ c rozsฤ dnej ceny.
MX-30 otrzymaล bowiem akumulator o pojemnoลci zaledwie 30 kWh, co tak naprawdฤ nie przystoi nowoczesnym samochodom elektrycznym. Dziฤki temu samochรณd byล w stanie zaoferowaฤ niecaลe 200 kilometrรณw realnego zasiฤgu, co Mazda tลumaczyลa na wiele doskonale znanych sposobรณw. Wystarczy na codzienne dojazdy, ลrednia podrรณลผ w Europie itd. itp.
Niewielki zasiฤg i ograniczonฤ uลผytecznoลฤ miaลa ratowaฤ cena. Obecna cena 161 100 zล biorฤ c pod uwagฤ parametry samochodu to jednak kiepski ลผart. Mazda w Polsce bardzo mocno promuje ten model, bowiem wchodzฤ c na mazda.pl pojawia siฤ ogromne zdjฤcie i oferta wลaลnie tego modelu. Efekty dziaลaล Mazdy w caลej Europie sฤ jednak przeciฤtne. W pierwszej poลowie roku sprzedaลo siฤ bowiem 3 896 egzemplarzy tego modelu (dane Jato dla 28 europejskich rynkรณw). To najgorszy wynik spoลrรณd wszystkich modeli marki – lepiej sprzedaje siฤ nawet roadster MX-5.
Biorฤ c pod uwagฤ wielkoลฤ rynek, to duลผa poraลผka
Prawda jest jednak taka, ลผe na Starym Kontynencie sprzedaลผ nie wyglฤ da na tyle ลบle, aby wycofywaฤ model albo podejmowaฤ agresywne decyzje biznesowe. W Stanach Zjednoczonych wyglฤ da to juลผ jednak zupeลnie inaczej. W tym roku sprzedano tam zaledwie… 66 egzemplarzy modelu MX-30 i to pomimo korzystniejszej ceny. Za Oceanem bazowa wersja kosztuje bowiem nieco ponad 34 tysiฤ ce dolarรณw, a wiฤc ponad 20 tysiฤcy zลotych mniej niลผ w Polsce.
Decyzja jednak zapadลa i samochรณd po trzech latach na rynku nie doczeka siฤ roku modelowego 2024. Wedลug serwisu carscoops.com zostaลo jeszcze 15 samochodรณw, ktรณre moลผna kupiฤ. Potem Mazda zostanie bez samochodu elektrycznego na jednym z najwaลผniejszych ลwiatowych rynkรณw, co moลผe byฤ dla niej problemem.
Wydaje siฤ, ลผe to doskonaลy przykลad biznesowej ignorancji. Niedawno pisaliลmy o Hondzie e, a teraz mamy kolejny przykลad. Nie jest przypadkiem, ลผe mowa o dwรณch japoลskich markach. Czฤsto chcฤ one iลฤ pod prฤ d, ale nie zawsze siฤ udaje. Zaproponowanie tego samochodu od poczฤ tku „ลmierdziaลo” problemami i nawet najlepszy PR tego nie zmieni. Ostatecznie decydujฤ klienci, ktรณrzy najczฤลciej znajdujฤ korzystniejsze cenowo i jakoลciowo zelektryfikowane samochody.
Skomentuj